Annons

Fujicolor digital = katastrofal framkallning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne M

Medlem
Laddade in ett hundratal bilder ifrån min väns bröllop till Fujucolor digitals hemsida på nätet, och beställde framkallning + någon förstoring. Ca en vecka senare hämtade jag ut fotona på Expert Götaplatsen i Göteborg. När jag öppnade embalaget möttes jag av en samling fruktansvärda bilder! Ett mer amatörmässigt jobb får man leta efter, färgerna var så skarpa att det nästan rann utanför konturerna (om jag får överdriva något). Alla bilder blev dessutom alldeles för mörka. Att jag blev chockad och dessutam besviken är en underdrift! Att bilderna ens går igenom deras eventuella "kvalitetskontroll" är ännu ett mysterium. Jag gick tillbakas med bilderna till den trevlige mannen på Expert för att reklamera och fick inget annat än medhåll. Där erbjöds jag en ny framkallning på ca en halv timme till samma pris medans jag väntar på att Fujicolor digital skall behandla min reklamation. Bilderna blev tillslut fantastiska! Blir intressant att se vad Fujucolor gör med dem vid andra försöket. Viktigt att nämna är att Fujicolor digital fick högsta betyg i tidningen Foto (?) Någon annan som har haft några problem??
 
Har haft problem med dom flera gånger, dessutom blev jag inte bemött på ett trevligt sätt heller. En gång behövde de två försök på samma bilder innan det blev bra, inte mindre kul att det var bilder som skulle skickas ut innan ett visst datum. Aldrig igen helt enkelt. Det finns andra.
Hebbe
 
Danne M skrev:
Laddade in ett hundratal bilder ifrån min väns bröllop till Fujucolor digitals hemsida på nätet, och beställde framkallning + någon förstoring. Ca en vecka senare hämtade jag ut fotona på Expert Götaplatsen i Göteborg. När jag öppnade embalaget möttes jag av en samling fruktansvärda bilder! Ett mer amatörmässigt jobb får man leta efter, färgerna var så skarpa att det nästan rann utanför konturerna (om jag får överdriva något). Alla bilder blev dessutom alldeles för mörka. Att jag blev chockad och dessutam besviken är en underdrift! Att bilderna ens går igenom deras eventuella "kvalitetskontroll" är ännu ett mysterium. Jag gick tillbakas med bilderna till den trevlige mannen på Expert för att reklamera och fick inget annat än medhåll. Där erbjöds jag en ny framkallning på ca en halv timme till samma pris medans jag väntar på att Fujicolor digital skall behandla min reklamation. Bilderna blev tillslut fantastiska! Blir intressant att se vad Fujucolor gör med dem vid andra försöket. Viktigt att nämna är att Fujicolor digital fick högsta betyg i tidningen Foto (?) Någon annan som har haft några problem??

Ja de suger verkligen fett. Bästa sättet att lyckas är att ta bilderna direkt från kameran och trycka upp de till Fuji. De har ju inte möjligheten att kunna välja bort detas bildförbättring (skärpa och nivåer), vilket gör en behandlad bild bedrövlig.

Crimson därimot, oj oj, där snackar vi proffs.

// Johan
 
Re: Re: Fujicolor digital = katastrofal framkallning!

Maxe skrev:
Ja de suger verkligen fett. Bästa sättet att lyckas är att ta bilderna direkt från kameran och trycka upp de till Fuji. De har ju inte möjligheten att kunna välja bort detas bildförbättring (skärpa och nivåer), vilket gör en behandlad bild bedrövlig.

Crimson därimot, oj oj, där snackar vi proffs.

// Johan

det är ju just så som tidningen foto testat labben, ingen bildbehandling utan direkt uppladdning av bilden till framkallning. Det måste man ha i åtanke. Skall man jämföra Crimson och Fuji måste man göra det utifrån dom premisserna. Laddar man upp en bild till Crimson utan att behandla den och väljer dfts, behandlas bilden helt automatiskt och ingenting görs manuellt, förutom läggs i kuvert och skickas.
 
Jag tycker ändå att slutprodukten (alltså framkallade foton) av de bilder som jag lämnar ifrån mig för framkallning i form av "digital information" borde vara så troget originalet som möjligt. Inte kan det väl vara rätt att de själva gör en tolkning vad gäller färg och ljussättning? När jag jobbat fram vad jag anser är en "perfekt" bild i photoshop, då pratar jag om lite mindre ljus/skugg och färgnyans sjusteringar, så borde den framkallade bilden åtminståne likna den bild jag haft framför mig på datorskärmen.
 
Skillnader i skärmar och printers gör att det du ser på skärmen som perfekt kanske inte upplevs som perfekt på en annan skärm, för att det skall funka måste man ha en färgprofil.

mvh

Martin
 
Vill man behandla bilderna själv bör man således välja ett labb där man kan ha större kontroll över processen. Dvs, möjlighet att välja bort automatisk justering och kanske också använda ICC-profil.

För att uttala sig så pass negativt om ett labb som trådskaparen gör bör man ha mer på fötterna enligt mig. Exempelvis kunskap om processen och vilken målgrupp man riktar sig till.

Mvh Magnus
 
Jag tycker att jag som trådskapare har haft en hel del kött på benen; med tanke på att mannen i expertbutiken som tog emot min reklamation kollade igenom alla fotografier och sedan mina original på cd´n. Han har jobbat med framkallning i sin butik i åtskilliga år och är vad man kan kalla ett proffs på området. Att han sedan erbjöd mig en ny framkallning genom honom istället där resultatet blev fantastiskt talar för sig självt tycker jag. Mina original var det inget fel på, och med seriös framkallning blev resultatet väldigt bra. Tycker inte jag kan kräva mindre som kund hos något framkallningsföretag!
 
Vill tillägga att Magnus kanske inte är helt fel ute i sitt resonemang (?), men avvikelsen vid framkallningen av mina bilder från originalen var faktiskt helt oacceptabel.
 
Jag har framkallat bilder hos Fujicolor och reklamerat dessa. Inga problem med detta. Bra bilder andra gången.
 
Hej Daniel
Tack för ditt mail.

Det var tråkigt att du inte blev nöjd med dina bilder.
Vi kommer att göra om dina bilder och hoppas att de blir till din belåtenhet.
Tack för att du anlitar Fujicolor
Med Vänliga Hälsningar
Kundservice


Ovan är ett svar från Fujicolor Digital. Trevligt i alla fall! Väntar nu på att få se resultatet igen...
 
Alltså, förstår jag det rätt att fujicolor "bearbetar" de bilder man lämnar in för framkallning hos dem??? Om man lämnar in bilderna i butik för framkallning dvs.

Har nyss lagt ut en summa pengar för att bli förmånkund hos dem och fick ingen information i butik om detta. Skulle bli en aning besviken om ovanstående stämmer.
 
Efter att ha talat med butiken så säger dem följande: Dem redigerar skärpa och nivåer på inlämnade bilder i "självservice" och det kan man INTE välja bort. Vill man ha sina bilder orginalet måste man installera en färgprofil och lämna in bilderna manuellt till personalen.

Min framkallning blev bra, men hade gärnat fått den informationen för man framkallade bilderna.
 
Ja, det här med att framkalla bilder man bearbetat i fotoshop är en "halv" vetenskap. Men man lär sig, har man lite framförhållning så skall resultatet bli bra om jag fattat det rätt. Men, jag är fortfarande en amatör trots att foto är något jag sysslat med ganska mycket. Så, bättre information inför framkallning vore att föredra från företagen för nya kunder!
 
Jag fick också fruktansvärt dåliga bilder från Fujilab

Jag fick för ett par veckor sedan hem 160 bilder som jag via internet beställt från Fuji. Bilderna var obehandlade när jag skickade dem, filerna kom direkt från kameran. I de allra flesta framkallade bilder var kontrasten och skärpan oerhört överdriven och bilderna var bedrövliga. De skiljde sig markant från originalen.

Jag har inte reklamerat (än) och jag är lite tveksam till om det blir bättre med omframkallning. Är det deras maskiner som automatiskt gör detta fel, så blir väl de omframkallade bilderna lika bedrövliga?

Till vilken labb kan man via internet skicka med en ICC-profil?

Edit: Jag skickade ett email till Fujilab där jag undrade vad som hände med mina bilder. Väntar med inte allt för höga förhoppningar på deras svar.
 
Senast ändrad:
Hur får man tag på fujis icc-profil?
Kan verkligen en icc-profil förhindra att labbet lägger på skärpa?

Jag har nämligen just hämtat ut en hög med vidrigt förstörda bilder och hoppas på Fujis förmåga att leverera bra bilder utifrån mina _färdigbearbetade_ bilder.

Tacka vet jag Proprint!
 
Hej

Snackade före ett tag sedan med en snubbe i en Kodak
affär angående ICC-profiler och enligt honom så spelade det ingen roll om man använder sig av profiler eller inte då temperaturen på kemibaden vara en mycket större fel källa. Någon som vet om detta stämmer?

/Joakim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.