Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujica - objektivfattning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du preciserar inte vilken modell. Jag antar att det är en analog spegelreflex för småbildsfilm du syftar på. Äldre modeller har skruvgänga, standard M42. Sedan införde man en helt egen bajonett, vilket begränsar objektivutbudet.

Du preciserar inte vilken modell. Jag antar att det är en analog spegelreflex för småbildsfilm du syftar på. Äldre modeller har skruvgänga, standard M42. Sedan införde man en helt egen bajonett, vilket begränsar objektivutbudet.

Jag fick reda på svaret. Det var skruvgänga. Är m42 och skruvgänga samma sak?

Ja, det är samma sak, men det är en egenhet hos Fujica.

De mer avancerade modellerna har fullöppningsmätning, och de har också ett lås för objektvet när det sitter i precis rätt läge, så att det måste frigöras med en knapp.

Medbringaren som sitter på objektivet hindrar att man använder objektiven på andra kameror med samma gänga, eftersom den blockerar bländarringen, då de övriga märkena har en bredare ring för kamerans objektivfattning. De som vill använda Fujica-objektiv på andra kameror klipper eller filar bort den lilla nabben för att kunna använda dem normalt, men sedan funkar det inte för fullöppningsmätning på en Fujica.

Samma problem som på Pentax, Yashica och andra M42-kameror får man också med adaptrar om man vill sätta dem på digitala systemkameror. Jag har klippt bort medbringarnabben på mitt EBC Fujinon 55 mm f/1,8 av det skälet, då jag använder det på µ4/3. EBC står för Electronic Beam Coating och är Fujis namn på flerskiktsbehandling.

Fujica är den enda kameran med gänga som har fullöppningsmätning, men bara vissa modeller. Deras objektiv håller mycket hög klass och har mycket bra AR-behandling.

Det finns en snarlik gänga som är väldigt lik M42 som kallas T2, båda är 42 mm. Men det förstnämnda kallas 42x1 medan den senare är 42x0,75 om jag minns rätt,.

Jätteintressant att läsa.
Jag ska nämligen köpa ett gäng c/y gluggar samt m42 tillsammans med adaptrar som jag får med
Sedan är den en kvinna som säljer en fujica st 605n. Med några gluggar. Dom gluggarna lär jag välmfå modifiera..
På en second handbutik finns en yashica med en tokina zoom som jag vill åt. Den kameran har c/y.
Så dessa gluggar ska jag köra på min 7d :)

St 605n mäter ljuset vid arbetsbländare, och kameran är alltså inte byggd för den lyxigare optiken som beskrivs ovan. Så det är ju sannolikt att det är vanlig optik utan den beskrivna optikspärren som medföljer.

I ditt fall är det ju bara en fördel om det är standard M42 eftersom det inte är fullöppningsmätning på ett analogt hus du är ute efter.

Jag köpte second hand prylarna.
En Yashica FX-D, med Tokina sz-x 35-70 3,5-4,6.
Samt en Yashica ml 50/2.
Och en blixt yashica cs-201 auto.
C/y fattning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar