Annons

Fuji X-Pro 1, raw-hantering?

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Har fått hem min X-Pro 1 nyligen och tänkte kolla på lite testbilder!
Den CR version som fungerar till Photoshop CS 5.5 stödjer inte X-Pro 1 raw-filer verkar det som?

Hur gör ni andra med denna kamera, tips?

Hej!

Den CR version som fungerar till Photoshop CS 5.5 stödjer inte X-Pro 1 raw-filer verkar det som?

PS 6 och LR 4.1 har stöd för X-Pro 1 RAW, men diverse lövverk på visst avstånd blir märkbart utsmetade. I de flesta fall syns det inte annat än på pixelnivån och för annan typ av bilder är det inget större problem.

Har du Mac finns det ett gratisprogram som ska vara minst lika bra som JPEG-konverteraren i X-Pro 1. Annars är det SILKY RAW FILE CONVERTER som föjljer med kameran som bevarar just de detaljerna bäst. Tyvärr blir färgerna en besvikelse tycker jag. Särskilt hudtonerna.

SilkyPix Developer Studio Pro 5 ger annars både bra detaljer och färger, men den kostar ju en peng och har man redan investerat i PS eller LR, vill man ogärna kosta på ännu mera.

Fortfarande bäst blir faktiskt att utnyttja konverteringen av RAW i kameran. Du kan ju göra det i efterhand med olika inställningar. Det är något med Velvia som jag tycker om fast det inte är alls likt Velvia på film.

Här är en bra sida för X-Pro 1. Det är en rolig kamera. Glöm inte att uppdatera firmware till 2.0 för kameran och 2.01 för gluggarna.

http://www.fujix-forum.com/index.php?/forum/17-fuji-x-post-production/

Gör om till DNG

Hej!

X-Pro 1 är ju inte helt ny så det borde finnas stöd i DNG Converter 7.2 från Adobe

Jo jag testade att gå den vägen! Problemet är att resultatet blir sämre än om jag plåtar direkt till JPG...

Med vänlig hälsning, P

vad händer om man öppnar jpg bilden i raw konvertaren smetar den till detaljerna i alla fall? För om jpg är ok från början o man vill bara köra lite vitbalans o finlir så kanske det kan vara ok att gå den vägen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto