Blir alltid lika förvånad så snart en ny kamera ska diskuteras i en tråd här på FS. Eller rättare sagt lite road av allt som skrivs.
Som oftast blir min slutliga tanke: Vad fasiken är det för krav folk ställer på en modern kamera egentligen?
Alltför ofta kommer tvärsäkra inlägg från folk som aldrig hållit i kameran och än mindre använt den i praktiken.
Glädjande nog finns det inlägg där man klart och tydligt anger att man spekulerar eller skriver på ett sådant sätt att läsaren förstår att det är en spekulation.
Ibland vill jag vända på min "slutliga tanke" och ställa frågan: Vad fasiken är det för krav jag/du/ni/vi ställer på oss själva som fotografer för att en kamera ska passa eller inte?
Tror man hamnar mer rätt då.
Och nu är det X-H1 det gäller. Vissa ser den som en ful ankunge i Fujis sortimentdamm. Andra gillar den eller visar ett uppriktigt intresse för den. Det kanske är som i H.C Andersens saga: Den fula ankungen blir till en vacker svan i slutänden.
Vad är det som gör att många betraktar X-H1 som ett tungt slagskepp vs X-T2 som tillspetsat kan benämnas som en lustjakt för att hålla oss i samma vatten?
Denna länk är ganska klargörande vad gäller skillnader i proportioner och funktioner.
https://photographylife.com/fujifilm-x-h1-vs-x-t2
Ser man X-H1 som ett slagskepp kanske man måste betänka att ett sådant har tung bestyckning. Och i Fujis roadmap aviseras allt tyngre och ljusstarkare objektiv. Det är därför högst sannolikt orsaken till att dess metallkropp har dubbelt så tjocka väggar som X-T2.
Den visuellt största storleksskillnaden tycker jag utgörs av greppet vilket syns i länken. Lägger man där till IBIS plus en rad andra funktioner som syns i jämförelsetabellen kanske man mer kommer in på linjen att Fuji har tänkt framåt med denna modell. Eller så kan man välja att tro det man vill tro.
Personligen tycker jag FS Magasin gjorde ett bra test och beskrivning av kameran i nr 4. Och Martin Agfors provade kameran i en annan länk. Bra beskrivet med fördelar och nackdelar.
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-provar/vi-provar-fujifilm-x-h1.htm
Slutligen kan jag inte låta bli att tänka på hur konservativa fotografer plötsligt kräver nya funktioner de tidigare förkastat.
Måste ge Bengtf (även om jag inte håller med om många av hans åsikter) en ros i detta sammanhang. För några år sedan framkastade han i en tråd att rena proffskameror i framtiden (det som är nutid idag) sannolikt skulle få fällbara/vinklingsbara displayer.
Då blev det liv i hönsgården och "riktiga fotografer" menade att sådant bjäfs behöver ingen yrkesman.
Idag är denna facilitet närmast en självklarhet och kameran får minus i recensionerna om den saknas och även ett minus även om den skulle finnas men saknar pekfunktion.
Så är det. Hur man än vänder sig vilar akterkastellet precis söder om ryggraden.