mipert skrev:
Anledningen till at jag exponerar 400-film efter 250 är denna:
Jag exponerar Fuji 100 efter 100 och får välexponerade, fina negativ.
Om jag skulle använda en 400-film i kameran i stället och exponerar efter 400 (vilket ger mig två steg kortare exponeringstid) så får jag tunnare negativ, detta gör att skuggorna inte får samma detaljåtergivning som med en 100-film.
Alltså kan man säga att 400-filmen måste exponeras med mer ljus, därför (efter att ha testat ordentligt) exponerar jag filmen efter 250 (alltid).
Då får jag exakt samma negativtäthet vilket är vad man skall få!
Framkallningen sker, som jimh säger, precis som vanligt.
Andra fördelar med att ändra exponeringsinställningen är att kornet blir finare samt kontrasten höjs (något lite) till ”normalt” värde.
Ett skäl till att färgpapper i konumentlabb har en kontrast motsvarande 3:ans papper är bland annat att de flesta negativa filmer är lite underexponerade, vilket gör att kontrasten är lite lägre.
Med svartvitt kan man göra exakt samma sak, fast då växer kornet. Tvärtom mot färgnegativ alltså.
Oklart?
Fråga gärna.
Några riktlinjer:
Fuji Superia 100 exponeras efter 100
Fuji Superia 400 exponeras efter 250
Fuji Superia 800 exponeras efter 400
Fuji NPS 160 exponeras efter 100
Fuji NPL 160 exponeras efter 100
Agfapan 25 framkallad i T-max exponerar jag efter 25
Agfapan 25 framkallad i Rodinal exponerar jag efter 16
Framkallad till samma kontrast i de olika framkallarna, förstås.
Svartvitt är mer individuellt än färg eftersom framkallningen inte följer någon standard.
Fråga 50 fotografer hur de framkallar en viss film och du får olika svar, och olika resultat!