Annons

Fuji S100FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Flatpick

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Mitt första inlägg som nybliven medlem. Jag har precis börjat fotografera då jag fick min första "riktiga" kamera i 30-årspresent. En Fuji S100FS. Jag har ingen erfarenhet av andra märken och kan inte bedömma hur pass bra den står sig mot andra märken som Nikon och Canon (som verkar dominera marknaden) men än så länge är jag nöjd med den. Finns det fler som använder den här kameran?

Jag skulle gärna vilja höra era synpunkter! Vad är bra och vad är dåligt. Lite bra handhavande-tips och inställningar är välkommet! Just nu är det mest trial and error för min del.

Fokuseringsringen på objektivet verkar inte funka så bra. Skruvar på den men det händer inte mycket. Det sitter en fokuseringsknapp på sidan som jag använder hela tiden men visst borde det gå att fokusera med ringen? Eller?

Det är trendigt att gilla stora sensorer och din S100fs har en relativt stor sådan, nämligen i storleken 2/3", vilken var på topp några år tillbaka innan DSLR-marknaden kom ner i pris och slog undan fötterna för den här kameratypen, kallad "prosumer". Fujifilm är också kända för att ha bra sensorer med lågt brus, samt med bra färgåtergivning. Mycket kamera i en förpackning.

Kolla in fotosidans recensioner:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17013

Hoppas du får svar på dina frågor...

Hur bra den står sig mot andra märken beror ju på vilka modeller inom märkena du jämför med. S100FS är lite unik i och med att det är en långzoomkamera med större sensor, vilket de andra märkena saknar, så den är inte riktigt jämförbar. Vad den större sensorn ger är överlägsen bildkvalitet mot andra långzoomar, en bildkvalitet som inte står systemkameror med sensorer i APS-C storlek så långt efter. Det är en utmärkt kamera med ett omfångsrikt zoomobjektiv med förhållandevis god skärpa, från vidvinkel till tele. Det finns de som menar att den är bättre än Fujifilms nyaste modell i denna serie. Vill man ha allt i ett och slippa byta objektiv och ändå få bra bildkvalitet är detta rätt val av kamera.

Den kanske största svagheten är att objektivet ger kromatisk aberration (färgfel då ljus av olika färg bryts olika i linsen). Det märks mest i kanten av tex bladverk som fotograferas i siluett mot en ljus himmel, alltså i skarpa övergångar mellan ljust och mörkt. Det kan här uppträda en lila kant mellan det ljusa och det mörka. Det här är något som en del andra långzoomkameror kompenserar för i mjukvara direkt i kameran (det är förhållandevis lätt att rätta till). Men med S100FS får man göra detta själv i efterredigeringen av bilderna. Det låter sig göras i tex råkonverteringen av RAW-bilder om du fotograferar i RAW. Det är långtifrån alla bilder som drabbas av synbara effekter av kromatisk aberration, det beror på kontrasten i motivet. Googla på kromatisk aberration så hittar du exempel på hur det yttrar sig.

Du frågar efter bra handhavandetips. Kameran skiljer sig egentligen inte från andra kameror, läs på tex artiklarna om grundläggande fototeknik här på Fotosidan, det finns en hel serie artiklar. Den första: http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

ANNONS