Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S Pro DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Inställning i HU

Jo det var så att jag i över ett år klagat på konverteringen i HU. Jag har kallat det oljemålningseffekt.
När man konverterar råfiler har detaljskärpan försvunnit och partier jämnats ut.
Inte så snyggt eller bra.
Min Fujikontakt var nere i Tyskland på S5 kurs och kom in på det här med en kollega.

För drygt ett år sedan satt Fuji och jag i luren, babblade om HU samtidigt som vi hade programmet uppe och klickade runt.
När du går in i råfilskonverteraren finns det en symbol med skiftnyckel upptill, där kan man göra olika inställningar.
Där finns ett fält för Image Conversion.
Tre olika lägen, standard är High Speed. Sedan finns High Quality samt Super High Quality.
Vi ställde båda om till Super, vem vill inte ha bästa kvalitet. Sedan glömde vi nog bort det här båda två.

Vid samtalet med Fujikollegan kom det fram att det här har ingenting med kvalitet att göra utan skulle egentligen heta brusreducering.
Kör man superläget får man en minst sagt brutal brusreducering som slätar ut hela bilden.

Det var det tippset jag ville lämna om det är fler som gjort samma tabbe som vi gjorde.
Har för övrigt testat runt i de olika lägena och som det även står i texten kan en och annan högisobild vinna på superläget men dom är lätt räknade.
 
hej Gomer,

Bra ide att köra en egen tråd.

Eftersom du verkar att vara den ende här som fått klämma och känna på S5:an, så ser vi fram emot detaljerade beskrivning och gärna om du lyckades få något på minneskortet som kan visas här.
Vi behöver alla lite "teasing" innan premiären :)

// Conny
 
Nja, kännt och klämmt.
Fick två timmar utanför Fujis kontor för ett par veckor sedan.
Luftade kameran runt stallmästargården och var ganska "elak" Körde parallelt med min S3:a och S5:an båda med 60 mm macro 2.8
Eftersom det inte fanns någon HU som funkade körde jag jpeg.
Av hyffs och uppfostran lät jag filerna stanna hos Fuji efter vår utvärdering. Bäst så eftersom vi ändå pratar om ett hus som är PreProduction.
Vi vet ju faktiskt inte hur en kamera på bandet uppför sig mot en manuellt ihopplockad med en inte helt klar mjukvara.
Min utvärdering av resultatet blev att man klarat av att hantera "taggigheterna" i räta vinklar, kromatisk aberation var mindre kännbart i S5:an. När det gäller det dynamiska omfånget så är det svårt att avgöra på ett så kort pass.
Janne Hejra har testat han oxå och gillar hudtonerna. Vet att Fotograf Gustav Kaiser kör en hårdtest i morgon i studioljus inne på FotoVideo. Skall bli kul att höra synpunkterna.
Jag tror att vi Fujifotografer får vår första "riktiga" kamera.
En långsam D200 med bildfiler som heter duga.
I nästa vecka vet vi förhoppningsvis.
 
Erik
Angående HU-V3 vet nog ingen i Sverige så mycket. Den landar i slutet på veckan så vi får väl se. Själv hoppar jag jämfota av lycka om Lightroom klarar omfånget. Snabbare, enklare och en betydligt trevligare miljö att jobba i.
Körde en synnerligen amatörmässig test med Lightroom (Mac), CS2 (PC), HU i Mac samt HU i PC med filer från S3:an för ett par veckor sedan. Min slutledning blev att HU är likvärdiga i Mac och PC medan de övriga programmen inte hängde med hela vägen.
Vi får väl se i veckan.
 
Håpp och tro.....

Jag vågar tro att Fuji tänker rätt. Enda felet är fatningen. Fuji's säljare ryckte till då jag beställde en med EF-fattning. Han vände sej till sin kollega och frågade: Har vi det,då? :))

Jag har kört RSP, så jag får en licens til LR 1.0. Håppas det är noe annat enn Beta-ver; som var på min PC i 2 timmar.......
Gamla HU-V2 var/är ju ingen höjdare; vågar inte riktig att tro på nya varianten.

Spännande dagar blir det....det är då något.
mvh Erik J
 
Är det någon som vet hur stora minneskort S5:an kommer att klar?

Jag gjorde nämligen en dumhet innan jul. Gick och köpte ett 4mb kort till min S2:a......
Det funkade naturligtvis inte alls. Att läsa manualen är INTE bara för fegisar, utan nyttigt även för mig. Fast man bör ju göra det innan man handlar :)

Så, klarar S5:an 4mb ?

// Conny
 
Enligt den engelska bruksanvisningen så är den testad och funkar med Ultra II och Extreme III upptill 4GB...så du klarar dig!
Mvh/Ove Q
 
Spiderq skrev:
Enligt den engelska bruksanvisningen så är den testad och funkar med Ultra II och Extreme III upptill 4GB...så du klarar dig!
Mvh/Ove Q

tackar Ove.
men var har du hittat en manual någonstans?
Hm jag behöver ju läsa sådan :)

Har du en länk, du kan publicera?

// Conny
 
2 parallella trådar om S5, men.....

...jag använder den nyaste :)

WHAT IS GOING ON??????

Priset på S5 rasar. I England har fler, bl,a, Warehouse Express har passerad £999,- inkl. VAT, på nedtur. (< 14000 SEK)
Man skall tydligen passa sej för att binda priset vid beställning i Sverige nu.

Fuji Sve. har mottatt en fråga om detta; men vill tydligen inte svara. 25% skillnad i EU är på tok för mycket. Och varför droppar priset FÖR första leverans?
/Erik J
 
Re: 2 parallella trådar om S5, men.....

fujicanon skrev:
...jag använder den nyaste :)

WHAT IS GOING ON??????

Priset på S5 rasar. I England har fler, bl,a, Warehouse Express har passerad £999,- inkl. VAT, på nedtur. (< 14000 SEK)
Man skall tydligen passa sej för att binda priset vid beställning i Sverige nu.

Fuji Sve. har mottatt en fråga om detta; men vill tydligen inte svara. 25% skillnad i EU är på tok för mycket. Och varför droppar priset FÖR första leverans?
/Erik J

konkurrens,
d200 har sjunkit runt 25-30% sen den kom ut, och rätt mycket sista tiden,
med exakt samma hus och "lägre" upplösning, är det nog svårt att motivera ett högre pris för S5,
 
Konkurrens????

Jag anar lite panik hos Fuji.
Kamror finns praktisk talat ingen stans. Beställningar ligger och väntar. Aldrig har jag upplevd discount då.

Näää; jag backer ju i.a.f. min beställning. Och om alla gör det kan man ju få en kamra gratis :)
 
Re: Konkurrens????

fujicanon skrev:
Jag anar lite panik hos Fuji.
Kamror finns praktisk talat ingen stans. Beställningar ligger och väntar. Aldrig har jag upplevd discount då.

Näää; jag backer ju i.a.f. min beställning. Och om alla gör det kan man ju få en kamra gratis :)

finns nog en hel del trogna köpare, som gärna köar,
switchers e det nog sämre med,
 
Re: Re: Konkurrens????

cmyk skrev:
finns nog en hel del trogna köpare, som gärna köar,
switchers e det nog sämre med,

Vad menar du? Är "trogna köpare" personer som köar hos en säljare som inte kann fastsätta priset?
Detta är löjligt. I England har priset sjunkigt med 25% över natten; men inte i Sverige.
Månne Fuji tror att dom Svenska "trogna" är idioter.......

Det ville vara för jäk..t om dom har rätt.
/Erik J
 
tat lugnt
Nästa lördag vet vi var skåpet står.
Då finns förmodligen husen ute i butik.
Priser jag hört är 17.000-17.500
Har jagat lite efter batteri/vertikalpack, verkar vara bristvara hos Nikon.
HU finns i sverige nu, så vitt jag vet är det inga nyheter för S3. Däremot verkar det vara en hel del för S5 med i nya packet, bl.a. filmsimulering, bättre kontroll på fotografering via dator samt kontroll på brusreducering. jag hoppas fortfarande på Ligtroom så man slipper det gräsliga, japanska gränssnittet i HU. En funktion som finns i D200 saknas i S5, du kan inte skräddarsy olika användare med bibehållna värden. Återkommer.
G
 
Ursäkta...

Vad var idéen med 2 trådar!
Och det priset du refererar är historie.

Visst; här gäller det å ta't lungt; riktigt lungt.
/Erik J
 
Erik
I den tråden jag klev in pratade man Fuji S5, eftersom jag hade lite tips runt HU som rörde S3 tyckte jag inte att jag ville blanda ihop korten. Tanken med att starta upp en tråd som rörde Fujikameror var enbart att inte trötta ut andra besökare som inte plåtar S1, S2 eler S3.
När det gäller priset så är det kanske historia. Jag försöker inte sitta som någon Besserwisser och tro att jag har mer information än vad du har. Däremot försöker jag förmedla de små smulor jag kan fånga upp i min värld. Så håll till godo om du tycker att det tillför något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.