ANNONS
Annons

Fuji Neopan 400 pressad, framkallningstid?

Produkter
(logga in för att koppla)

xxara

Medlem
Har fyra filmer Fuji Neopan 400 som jag pressat till 800. Vill helst framkalla i Acutol, men har även tillgång till D-76.
Vet någon något, eller har någon förslag, angående framkallningstid/temp.?
Det var så länge sen jag framkallade film själv så jag minns inte direkt hur jag ska kompensera för denna pressning jmf med "ordinarie" tid/temp.
Ang. framkallning av denna film i Acutol har jag inte hittat nån tid alls, bara i D-76.

Förslag rörande detta, någon? Tack!

/Sara

Ja, om man kollar din länk så kan man ju faktiskt hitta kombinationen Acutol (1+9) och Neopan 400. Positivt det, MEN om man nu pressat till 800 som jag gjort, har ska man då chansa ang. tiden?
I tabellen står det 8,5 min vid 20 grader. Finns det nån tumregel för omräkning av pressad film? Tror jag såg någon som multiplicerat tiden med 1,5 (i något annat fall, med annan film/frmk), men det kanske är olika från film till film.

Som sagt - om Neopan 400 vid "ordinarie" exponering ska framkallas i 8,5 min. i 20 grader - hur kan jag höfta till en tid då filmen är pressad ett steg?

Det är lite olika från film till film men även från motiv till motiv.
8.5min x1.5 blir nog bra, sen kan du se efter den första filmen om du vill justera tiden åt något håll.

/Henri

Eftersom Neopan 400 pressad till 800 ISO inte finns med så är det nog ingen lyckad kombination.
Prova då hellre med D76 1+1 13 min vid 20 grader. Som vanligt är det här startvärden, så du får anpassa tiden efter hur resultatet på den första filmen blir.
Lycka till

laha skrev:
Eftersom Neopan 400 pressad till 800 ISO inte finns med så är det nog ingen lyckad kombination.

Så ska man inte tänka bara för att den inte finns med på digitaltruth's lista.

Att endast pressa ETT steg är rätt ovanligt eftersom det inte ger så stor effekt.
Troligen kan du tom framkalla precis som du normalt brukar och inte ens se någon stor skillnad på neggen.

Öka tiden bara med nån minut och se om det blir tillräckligt bra, det blir nog inga problem detdär.

/Henri

digitaltruth är inte sanningen.

Det är en samling av förslag för hur man kan framkalla olika filmer.

Som med all information är det upp till var och en att avgöra om man håller med dem eller inte...

Tack allihop för svaren! Jag ska testa nu ikväll, nåt av förslagen... Kanske kan jag återkomma med kommentar.
Den där länken var ju väldans bra hursomhelst!

Nu blev jag förvirrad...

Neopan 400 och Acutol

Acutolflaskans etikett: (1+9) 20 gr. - 10 min.

Massive Dev. Chart, Acutol: (1+9) 20 gr. - 8,5 min.

Speciell Paterson Acutoltabell på ovan nämnda webbplats: (1+14) 20 gr.? - 8 min.

Borde inte t.ex. en 1+14-spädning medföra längre framk.tid än 1+9..? Och varför står det så olika på flaskan och "webbtabellen"? 1,5 minuters skillnad är väl ändå GANSKA mycket..?

Som sagt, förvirrad nu... Jag som just trodde att allt klarnat... Borde inte ha kollat så grundligt utan hållt mig till era tips...

/Sara

Nu förvirrar du dig i onödan.

Det finns INGA "rätta tider" när det gäller framkallning.
Som standard brukar tillverkarnas tider ge alltför hög kontrast, så man kan lätt korta ner tiden med en minut eller två.

1+14 borde ge längre tid än 1+9 under samma förhållanden, ja.
Men vad spelar det för roll?
Ta en tid och håll dig till det, kolla neggen efter första rullen och justera vid behov.

/Henri

Hittar inte 1+14 i tabellen, bara 1+9, 1+10, 1+15 och 1+20, Ju större spädning desto längre tid. Var har du läst?

laha skrev:
Hittar inte 1+14 i tabellen, bara 1+9, 1+10, 1+15 och 1+20, Ju större spädning desto längre tid. Var har du läst?

Jag hittade 1+14 här: http://www.digitaltruth.com/chart/pages/scarpitti-paterson.html

Nu har jag iaf framkallat fyra filmer enligt följande: Acutol 1+9, 20 grader, 12 minuter (agitering 1 min. + var 30:e sek).
Nu är jag ingen superexpert på sånt här med "negativkvalitet", så det enda jag kan säga säkert är att det blev NÅNTING åtminstone! Ser i mina ögon ut som rätt normala negativ... Dom hänger på tork nu, ska kolla lite närmare på dom senare.

Tack igen för tips och råd!

Jag skulle vilja påstå att skillnaderna man får mellan att öka en minut hit/en minut dit, använda andra framkallare etc etc;
det ger inte så stor skillnad som man lätt kan tro.
Jag tror det är delvis ren placeboeffekt, man har hittat nåt man som inte har gett en många problem så håller man sig till det.

Enda gångerna jag fått direkt synbar påverkan på neggen var när jag gjorde 1+5 utspändning av rodinal istället för 1+50, det blev rena råttgiftet och neggen var enormt överframkallade och med en kontrast som heter duga.
Även när jag agiterat för snålt och när jag fixat för snålt.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar