Advertisement

Annons

Fuji Finepix S2 Pro eller Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

overtune

Aktiv medlem
Hej!

(hoppas detta är rätt forum)

Sitter här i funderingar nu igen! Ska övergå till den digitala världen på allvar nu tänkte jag.
Så jag ska skaffa en digital systemkamera. har tidigare varit inne främst på en D70. Därför att jag kört nikon innan och gillar deras kameror.

Men nu har jag även fått upp ögonen för Fuji finepix S2 pro. Verkar vara en riktigt bra kamera för sitt pris (dess begagnade pris).
Nu är frågan Vilken är bäst? För- nackdelar?

Har hört att S2:an fungerar med "gamla" nikon blixtar, har en sb-28, skulle dun funka med S2:an?

Sen undrar jag hur stort minneskort S2:an kan ta? har inte riktigt fått klart för mig hur den funkar. Kan man köra med ett sandisc compact flash extreme 1Gb?

Hur funkar blixt syncen? Läste att den endast går i sync vid 1/125. Men fattade inte om detta bara var dess snabbaste sync eller om den inte går att synca med långsammare tider heller. Hur ligger det till? (Finns sync vid andra ridån?)

En sista fråga, funkar nikons DX objektiv med S2:an?

Många frågor, men tack på förhand!!
M.V.H Johan Runesson
 
Hej svejs
Jag har en D50 och en Fuji S2 pro
Den omedelbara skillnaden är att Fujin är en utmärkt studiokamera men alldeles för långsam för fågelbilder eller idrott där det krävs att kameran ställer in sig snabbt S2 är långsam och det tar en liten stund i snabba situationer men tar fantastiskt fina bilder. Fn har jag min på verkstad för andra gången sedan jag köpte den med elproblem jag kan ha haft otur med denna som jag köpte beggad.
D70 och D50 har också överlägsen batteritid S2 drar ut batterierna på halva tiden ungefär mot Nikon om man inte använder den inbyggda blixten i nikonen.
Så vad ska du fota?
hur länge ska du vara ute utan att kunna ladda kameran

Utan att ha kollat så tror jag S2 klarar 4gb och såvitt jag vet klarar s2 alla någorlunda moderna objektiv eftersom kameran är byggd på ett nikonhus.

Vet dock inte hur det är med gamla blixtar men tror att det är samma sak där är inte blixten antik så funkar den säkert.
 
Senast ändrad:
Hmm... Det är verkligen ett svårt beslut. Jag har väl inte direkt för avsikt att fota sport. Men har dock varit lite intresserad av att fota lite djur och natur bilder. Men då jag inte har något tele och inte heller pengarna till att köpa något inom överskådlig tid, så kanske man kan vänta lite med det...

Det jag däremot KOMMER att fota är bilder på bl.a. glasbruk och glasarbete. Dessa bilder kommer högst troligt att gå till tryck. Om än enbart som ett skolprojekt...

Men så ska jag också fota en del i vinter (ev. ishotellet). hur funkar batteri tiden i minusgrader? Går det alls att fota då?
Har precis köpt 8 laddningsbara GP powerbank batterier. Köper jag t.ex. en D70 har jag ju inte riktigt samma användning för dessa... Funkar det att ha med kameran "ut i fält" om man har med två omgångar (ev tre omgångar) batterier?

M.V.H Johan Runesson
 
Usch nu försvann hela mitt svar så jag orkar inte skriva om allt igen så det får bli en kort sammanfattning.

Ja det funkar men du bör ha 2300-2500 MAh och visningen på lcdn avslagen

Jag rekommenderar dig istället att köpa en Nikon D50 beg då får du en D70 med någon mjukvarufunktion avslagen med beg optik för samma pris eller t o m lägre som du får betala för D70 och fujihuset tomma. Enda nackdelen som jag ser det är att det är mindre flashigt och kan nog fnysas på av märkessnobbar men sånt är jag för gammal för att bry mig i det är bara dumdrygt.
Jag talade med en Nikonrepresentant härom dagen och han bekräftade att d50 och d70 i princip är samma kamera med olika programvara.
 
Att fnysa åt D50 gör väl ingen klok människa. Kolla t.ex. FOTO:s recension i senaste numret. D50 får lysande kritik.
 
Nä men det var ju det jag sa :) jag är för gammal och klok för sådant

Men jag har träffat människor som tycker att D50 är en toycam men å andra sidan så tycker de ju också att man itne kan ha något annat än en F6 eller D2X.
 
Jag har inte så mycket erfarenhet av D50 och D70 men jag tycker inte att det allt för stor skillnad bildkvalitetsmässigt. Enligt mig är S2pro aningen bättre.

Gamla blixtar fungerar riktigt bra med S2pro så länge du håller dig under 400ISO.

Att välja D50 eller D70 på grund av hastigheten känns inte enligt mig som ett vettigt argument. I alla fall inte om du fotar i jpg.

S2pro använder Fat16 och jag har för mig att det ger en begränsning på minneskort med max två eller tre GB.

S2pro drar en hel del batterier men du får fördelen att det går att använda vanliga AA-batterier. Skulle batterierna helt plötsligt tömmas brukar nya batterier inte vara allt för svåra att få tag på.

S2pro synkar med 1/125 sek eller snabbare tider.

DX-objektivet fungerar utmärkt med S2pro.
 
Hmm
jag sa inte att huvudargumentet var snabbheten jag sa det speciellt inte därför att i detta fall är det inte avgörande.

Mitt huvudargument för D50 är priset man får mycket kamera för slantarna och en mer allroundkamera och javisst går det att kräma ur lite bättre bilder med Fujin men skillnaden när man kör Raw är inte märkbar enligt mitt förmenande.

Fujin har också den nackdelen att den har problem med att ta bra bilder i fullt sommarsolljus färgerna har en tendens att blir utfrätta ända ner till att det som ligger i skugga bredvid blir svart. Så jag står fast vid att fujin är främst en studiokamera men att man där kan få otroligt fina bilder.
 
Hej

Jag har en s2a.
Är nöjd med den. Provade d70s några dagar men gillade inte den, kanske för att jag kan s2an bättre så med den kunde jag ta bättre bilder. Kanske kan jag ta lika med 70an om jag tränat mer.....?
Hursomhelt det vita fräter inte ut så ofta på s2an för mig och den tar mycket fina bilder.
Kanske att den är långsammare än nikon, det vet jag inte - men det är väldigt sällan som jag kännt att det varit ett problem. Jag har en sb26 blixt som fungerar utmärkt med den, även på iso upp till 1600.
Jag har aldirg haft något strul med kameran "so far".

Låter på din bekrivning att s2an skulle räcka till i snabbhet.Fujin tar bra bilder i dåligt ljus.

Lycka till med ditt beslut.

wiwi
 
jo, att kunna använda min relativt nyinköpta SB-28 vore helt klart en fördel. Skulle vara lite jobbigt om man fick sälja den redan efter någon månad. Så där ha S2 Pro en klar fördel då jag redan har en fullt fungerande blixt till den, vilket jag ser som ett krav... till en D50/D70 skulle jag få köpa till en annan blixt för att ha full automatik m.m. Ev, skulle det ju gå att köra blixten manuellt, men känns som det vore lite bortkastat då man köpt en blixt som har många valmöjligheter...


Om man vill fota nattbilder, vilken kamera är att föredra då? Hört att S2 pro ska ha väldigt bra brusnivåer i mörka bilder... Detta är i så fall helt klart ett plus.

Sen funderar jag på om inte S2:ans utformning skulle falla mig bättre i smaken. Gillar lite större kameror, tycker de ligger bättre i handen. Tycker också det känns lite mer stabilare...
 
Hallå igen! Det lutar mot att det blir S2 Pro kameran... mestadels för att min blixt fungerar fullt ut. Men även för att jag tror att jag kommer ha nytta av den som ev. studiokamera.

Men jag har kommit på en fråga till. När det Gäller S2 Pro så har den ju två sorters batterier. Har läst i trådar här på fotosidan att man kan köra kameran på bara de fyra AA batterierna, därför att de andra enbart laddar blixten.
Men så läste jag på ett annat ställe att dom andra batterierna (kommer ej ihåg sorten på dom), styrde såväl blixt som autofocus.

Hur är det? Måste man ha dom där andra två batterierna för att få autofocus, eller vad gör dom egentligen?
 
batterier å sånt

du kan köra kameran på bara aa-batterierna CR123 är till blixten men jag har läst i en gammal artikel att CR123 styrde kameran precis som du säger men jag lovar att den funkar utan dem. Det finns dessutom laddningsbara CR-123 på Claes Ohlsson för en hundring med laddare då kan du använda blixten som nödblixt ifall du lämnat åbäket hemma (i alla fall har jag inte blixten på hela tiden).

/P
 
Re: batterier å sånt

Palin skrev:
du kan köra kameran på bara aa-batterierna CR123 är till blixten men jag har läst i en gammal artikel att CR123 styrde kameran precis som du säger men jag lovar att den funkar utan dem. Det finns dessutom laddningsbara CR-123 på Claes Ohlsson för en hundring med laddare då kan du använda blixten som nödblixt ifall du lämnat åbäket hemma (i alla fall har jag inte blixten på hela tiden).

/P

Ahh! Tack så mycket! Satt precis och letade efter laddningsbara CR-123 batterier. Men hittade inga. Det är ju underbart att få svar på frågorna till och med innan man ställt dom! ;)

Tack för alla svar!
 
ja som referens kan jag säga att jag ännu inte laddat cr-123orna ännu någon gång för de går fortfarande på första laddningen :) ohc jag har faktiskt använt blixten lite nu och då

/Peter
 
Det verkar som att det skiljer en del mellan de tidigare och de senare S2:eek:rna. De tidigare modeller av S2:an inte går att köra med laddbara AA-batterier utan cr123.Jag tror att det var så. Något var det i alla fall som skiljer vad gäller batterierna.
 
Okej... hur vet man vilka som är nya och vilka som är gamla? Kan man se det på serienummer eller nåt sånt? (Kan det räcka att uppdatera firmware för att få en "gammal" att bli som en "ny"?)
 
Suck
jag har ingen aning min
heter 23L06366 och hur gammal den är vet jag tyvärr inte den innehar dock den allra senaste firmwaren (blev uppdaterad vid senaste servicen) det vet jag bestämt. Robin var ligger din i serienummer serien?

/P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.