Annons

fuji f50 vs casio exilim ex-v8

Produkter
(logga in för att koppla)

fialottan

Avslutat medlemskap
Hej!
Efter att ha läst ungefär 20 000 recencioner på kompaktkameror känner jag mig fortfarande lika vilsen. Är ute efter en liten, smidig kompakt, där bildkvalitén är prio ett. Jag känner mig inte redo att köpa en system än, eftersom jag inte har fotat innan och inte vet hur länge mitt intresse kommer hålla i sig.

Fördelarna med casion är de manuella inställningsmöjligheterna och den långa zoomen, medan fujin ju är känd för sitt låga brus och bra bildkvalité. Jag tror dock inte att jag vill ha f31, pga de få megapixlarna och avsaknaden av bildstabilisering. men hur är det med f50, är den lika överlägsen som sina föregångare?

Har ni ngra tips på vilken jag skall välja, casio ex-v8 eller fuji f50? eller finns det någon helt annan som ni rekomenderar istället?
Tack på förhand
//Astrid
 
6 megapixel är knappast för få pixlar! Det räcker alldeles tillräckligt, ganska meningslöst att trycka in fler på en så liten sensor. Att inte Fuji har bildstabilisering är kanske en liten nackdel men det kompenseras delvis av att den har så lite brus och därmed kan användas med hög känslighet som iso 800 och till och med 1600.
 
Jag har nyligen köpt en F50fd. Ville nog egentligen ha en F31, men det är inte så kul att köpa en utgående modell. F50:n är lite mindre, och tar SD-kort. Brusar gör den, mycket mer än min Nikon D80, men något annat hade jag inte förväntat mig. På låg känslighet blir bilderna bra, men på ISO 800 eller 1600 syns bruset mycket på skärm. Vet inte hur bilderna gör sig i utskrift. Skakreduceringen verkar fungera hyfsat. (har bilder på 1/8 som ser okej ut). Det känns också som att Fujin exponerar bra. Trots bruset på hög känslighet är jag rättså nöjd.
 
Tack för svaren!
Men det är en sak jag undrar... kan man kompensera fujis korta zoom med att i efterhand förstora och beskära bilden i tex photoshop, och på så sätt få samma resultat som om den hade haft större zoom? Eftersom den har så många pixlar menar jag, blir resultatet bra?

En annan sak är: hur nödvändig är egentligen manuell fokusering? kan man få fokus att hamna där man vill även om det bara finns automatisk fokuserning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.