Ma_Ni
Aktiv medlem
Jag har en Fujifilm F31fd som jag rent allmänt är nöjd med. Ett syfte med köpet av kameran var att jag ville ta bra festfoton - dvs foton av folk i rörelse i lägre belysning gärna utan blixt. Tyvärr blir dock en hel del foton som jag tar utan blixt (mauellt läge, ISO400AUTO och ISO800AUTO) ganska suddiga vilket gör att jag tvingas aktivera blixten som i sin tur lyser upp så mycket att festdeltagarnas ansikten blir ljusa/vita och även förändrar ljus-stämningen i rummet.
Är det nåt jag bör tänka på vid fotografering med F30/F31fd vid fest eller andra tillfällen med lägre ljus än normalt och rörliga människor? Kanske något program som hanterar dessa situationer bättre än det manuella läget?
Hur gör ni som äger en F30/F31fd (eller andra kameror med för den delen)? Jag vill inte använda stativ utan hellre lära mig lite om hur man kan/ska tänka vid fotografering av dessa situationer och vilka inställningar som är bäst.
Tacksam för tips och svar!
Är det nåt jag bör tänka på vid fotografering med F30/F31fd vid fest eller andra tillfällen med lägre ljus än normalt och rörliga människor? Kanske något program som hanterar dessa situationer bättre än det manuella läget?
Hur gör ni som äger en F30/F31fd (eller andra kameror med för den delen)? Jag vill inte använda stativ utan hellre lära mig lite om hur man kan/ska tänka vid fotografering av dessa situationer och vilka inställningar som är bäst.
Tacksam för tips och svar!