Annons

Fuji F31fd - Suddiga foton vid fester (vid inaktiverad blixt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ma_Ni

Aktiv medlem
Jag har en Fujifilm F31fd som jag rent allmänt är nöjd med. Ett syfte med köpet av kameran var att jag ville ta bra festfoton - dvs foton av folk i rörelse i lägre belysning gärna utan blixt. Tyvärr blir dock en hel del foton som jag tar utan blixt (mauellt läge, ISO400AUTO och ISO800AUTO) ganska suddiga vilket gör att jag tvingas aktivera blixten som i sin tur lyser upp så mycket att festdeltagarnas ansikten blir ljusa/vita och även förändrar ljus-stämningen i rummet.

Är det nåt jag bör tänka på vid fotografering med F30/F31fd vid fest eller andra tillfällen med lägre ljus än normalt och rörliga människor? Kanske något program som hanterar dessa situationer bättre än det manuella läget?

Hur gör ni som äger en F30/F31fd (eller andra kameror med för den delen)? Jag vill inte använda stativ utan hellre lära mig lite om hur man kan/ska tänka vid fotografering av dessa situationer och vilka inställningar som är bäst.

Tacksam för tips och svar!

Situationen du beskriver är svår även för en systemkamera att tampas med, det är nog helt enkelt så att det saknas tillräckligt med ljus för att du skall kunna få en tillräckligt kort slutartid för att får en skarp bild.

Ett sätt är att höja ISO mer men då får du ju självklart mer brus. Ett annat sätt är att ta bilden med ett stativ och be festdeltagarna att hålla sig still :)...

En sak till som antagligen kan förbättra dina bilder är att hålla dig på den mest vidvinkliga sidan av zoomen, då man inte behöver lika långa slutartider för att få skarpa bilder med vidvinkel, samt att zoomen antagligen har större bländaröppning på den vidvinkliga sidan.

lång slutartid (1/30 sek - 1 sek) och blixt brukar kunna göra festfoton lite roligare. då behöver du inte gå upp så jättehårt i iso. att sätta ngt halvgenomskinligt framför blixten för att diffusera kan hjälpa oxå.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar