Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji F30/F31 vs Canon 850IS vs Casio Z1000 och andra jämbördiga modeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ma_Ni

Aktiv medlem
Jag ska köpa ny digitalkamera i prisklassen 2500-4000 kr eftersom CCD:n på min tre år gamla lilla Canon IXUSi verkar ha dött (kameran funkar i övrigt).

Fram till nu har jag mest använt kameran till point-and-shot-festfoton och då fotograferat via kamerans Auto-läge med blixt. När jag testade manuella inställningar (t.ex ändrad ISO eller tog bort blixten) blev fotona oftast brusiga, skakiga och/eller oskarpa och detta lär ju bero på en kombination av foto-okunskap/inget stativ/halvtaskig kamera. När jag köper ny kamera kan jag tänka mig att läsa på lite kring fotografering.

En viktig sak med min kommande kamera är att det ska gå snabbt/lätt att ställa in rätt program/inställning för det aktuella fototillfället och att det ska ge bra resultat utan användning av stativ och andra tillbehör. Värt att nämna är också att jag inte har tid att efterbehandla foton.

Här är några ytterligare kriterer som jag försökt sortera efter hur viktiga de är för mig:

1. Bra Auto-inställning som ger bra bilder de tillfällen man inte har tid att justera inställningarna, annars riskerar bra spontana fotosituationer att gå förlorade

2. Bra bilder i svagt/inget ljus, t.ex vid fest/pubbesök, utan stativ och alltför avancerade inställningsändringar

3. Det ska gå snabbt efter att man tryckt igång kameran till fotot kan tas och att fotot tas _direkt_ man trycker på "fotograferingsknappen" (vilket inte är fallet på t.ex mobiltelefonkameror)

4. Bra film/video-funktion som även funkar bra i svagt/inget ljus

5. Gärna så bra vidvinkel som möjligt, men om kvaliteten på vidvinkelbilderna blir klart sämre är detta inget krav

Jag har ägnat åtskilliga timmar åt att spana igenom foruminlägg här på Fotosidan.se för att hitta kandidater i prisklassen 2500-4000 kr och de kameror som verkar mest intressanta är Fuji F30/F31FD och Canon IXUS 850IS, men även Casio Exilim Z1000 ser ut att vara ett alternativ.

Jag är väldigt nyfiken på vilken kamera ni tror kan vara bäst för mig utifrån mina kriterier och det jag skrivit.

Tacksam för alla svar och åsikter!

Sigma DP1 eller vad den heter kommer i vår? och har nästan APS sensor och fast brännvidd. Den kan bli intressant.
Annars så tror jag på Fuji F30/31(utan att ha provat). Bra på 2., punkt 3. kan du titta om i Foto.

Bofoto2 skrev:
Sigma DP1 eller vad den heter kommer i vår? och har nästan APS sensor och fast brännvidd. Den kan bli intressant.
Annars så tror jag på Fuji F30/31(utan att ha provat). Bra på 2., punkt 3. kan du titta om i Foto.
Vad är priset på Sigma tro...

Bo Erik Andersson: Tack för tipset om Sigma DP1, men frågan är hur mkt den kommer att kosta och hur stor den är jämfört med F31/850IS/Z1000. Kameran bör nämligen inte var så mkt dyngre än 150 g. Eftersom jag är är fotoamatör så är jag osäker på hur "APS sensor och fast brännvidd" gör kameran bättre än t.ex F31?

En sak jag är nyfiken på är om man behöver göra många inställningar inför varje fotosession med F31, 850IS respektive Z1000 för att fotona ska bli bra jämfört med att köra Auto-läget. Och hur bra funkar kamerornas Auto-läge om man inte hinner justera inställningarna vid fototillfället?

Ma_Ni skrev:
..... Sigma DP1, men frågan är hur mkt den kommer att kosta och hur stor den är jämfört med F31/850IS/Z1000. Kameran bör nämligen inte var så mkt dyngre än 150 g. Eftersom jag är är fotoamatör så är jag osäker på hur "APS sensor och fast brännvidd" gör kameran bättre än t.ex F31?...
Jag gissar på 5000kr eller kanske tom under pga att Sigma digitalkompaktkameror inte fanns att köpa tidigare.
Citat från Cyberphoto: " Sigmas nya DP1 är ett djärvt grepp med med siktet inställt på den krävande fotografen. SD1 har samma 14Mpixel Foveon sensor som i SD14 systemkameran, ett fast objektiv på f4/16,6mm (motsvarar 28mm) och fullt manuella kontroller. Som en system och kompakt i ett!"
Det kanske indikerar ett högre pris?
APS sensorn har storleken ca 15X23mm Fuji F31 ca 5X7mm och Sigman ca 12X20mm.
Med Sigman får du bara vidvinkel, men antagligen bästa kvaliteten från en digitalkompakt.
Den är nog lite större än Fuji och säkert tyngre.
Att/om den är tyngre tycker jag är bättre(stabilare fotografering), du får RAW filer med Sigman och med "14"Mpixel får du stora bildfiler på hårddisken.

Bilagor

• sigma sd14 och dp1.jpg
    sigma sd14 och dp1.jpg
    15.2 KB · Visningar: 613
Okej, ja, även om Sigman verkar vara en mycket bra kamera så är det inte riktigt en sådan typ av kamera jag tänkt mig. Jag inriktar nog i första hand mina blickar mot F31FD, 850IS, Z1000 och liknande kameror i prisklassen 2500-4000 kr. Men jag tackar ändå för tipset.

F30 har jag och kan uttala mig om den. I bra ljus är den inte speciellt bättre än något annat men i sämre ljus......Wow! Inte lika bra som en 6MP DSLR men inte långt ifrån ända upp till ISO 1600.
Nu pratar jag om frånvaro av brus. Bilderna blir finfina. F30 har även en fantastisk förmåga att blanda blixtljuset med omgivningen genom att höga ISO. Testade att köra kameran ända upp till iso3200 och på varje läge slog den den Olympus jag provade mot med i alla fall 2 steg.

Det finns ett (idiot) fullauto som fungerar bra. Ett annat fullautoläge där du kan påverka parametrar som iso, förgmättnad etc. Utöver detta så finns givetvis en drös med motivprogram (fungerar finfint) samt ett läge för tidsautomatik resp bländarautomatik.

Ergonomiskt lämnar den en del att önska. Lite omständig faktiskt. Du kan ställa in det mesta men bara i vissa lägen. AutoIson fungerar tex bara i vissa lägen och har du justerat det manuellt och sedan går till ett fullautoläge och tillbaka så blir det en annan inställning. Knöligt. En annan egenhet är att om du tittar på tagna bilder och vill gå tillbaka till tagningsläget. Trycker du på bildvisningsknappen får du bara ett dumt ett meddelande om att du måste använda avtryckaren. Varför kunde inte Fuji programera kameran för detta direkt istället för att bara visa meddelandet, kan inte vara så svårt för kameran/konstruktören att fatta att jag vill ta bilder om jag vill stänga av bildvisningen. Hur som helst så är jag kanonnöjd med några små undantag. De nackdelar som finns är dock rätt lätta att leva med.

Varma rekommendationer om du kan leva med att bara ha 38mm som vidvinkel och behöver en kamera som klarar av svåra ljusförhållanden

Senast ändrad:
.
Fuji F30/F31 kan rekommenderas om du vill ha en kompakt kamera som tar bra bilder i svagt ljus.

Jag har själv haft Ixus och det var önskan att få bättre bilder i svagare ljus som gjorde att det blev en Fuji.
Har haft både F11 och F30.

Nu är verkligheten så att ingen kompakt kamera tar perfekta bilder i svag tljus, men Fuji kommer närmast med sin F11/F30/F31.

Angående menyer så tycker nog en van ixus användare att Fuji meneyerna är lite konstiga i början, men en van Fuji användare skulle nog också tycka att ixus menyerna är konstiga i början, det är bara en vanesak.

I slutändan beror det mycket på fotografen huruvida bildern blir, desto mer man tar tid att lära känna kameran, desto bättre förutsättningar att ta bra bilder.

MVH
.

Tack för svaren, Magnus och Ingemar!

Min flickvän har en IXUS 60 som jag testade nyss och när jag tar foto på rörliga objekt i svagt ljus så blir objekten suddiga/oskarpa när jag stänger av blixten. Jag antar att det kan bero på min bristfälliga fotokunskap, eller är vissa kompaktkameror bättre på att hantera rörliga objekt utan blixt än andra?

Jag är också nyfiken på om det krävs mer av fotografen för bra bilder med F31 jämfört med IXUS850? Om jag förstått det rätt så är ju F31 aningen bättre i svagt ljus än 850IS, men frågan är om man behöver göra ett antal inställningar innan fotot tas för att få ut dessa bättre foton med F31? Ibland hinner man ju inte ställa in kameran rätt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

// Mattias

.
Precis som nämnts tidigare så syns skillnaden först vid svagare ljus då F30/F31 fortfarande har synbart mindre brus på bilderna.

Kolla själv jämförelse mellan F30 och Ixus.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

Kan du definiera vad du menar med rörliga objekt, människor som sitter vid bordet på kvällen och samtalar eller en hund som springer förbi snabbt.

Det finns nog nästan ingen kamera som kan fånga en hund som springer förbi snabbt i svagt ljus utan blixt så det blir en super skarp bild.

Används automatik krävs lika lite av fotografen för F30 som Ixus för att få hyfsade bilder.

Nedan är en bild med Fuji F11 en kolsvart natt (utan blixt), såna bilder är ingen ide att försöka ta med min Ixus.

MVH
.

Bilagor

• brasa.jpg
    brasa.jpg
    62.1 KB · Visningar: 527
Väldigt fint foto! Är det du som tagit det? Användes stativ? Anledningen jag tjatar om stativ är att jag inte anser att detta ska behöva släpas med om man köper/använder en kompaktkamera (där ju fördelen är storleken och att man kan ha med den överallt).

Med rörliga objekt menar jag t.ex människor på en fest, dvs som inte sitter helt stilla och poserar. Foton på fester är för övrigt mitt vanligaste objekt, så det är viktigt för mig att kameran hanterar dessa situationer så bra som möjligt.

Jag har sett jämförelsen på Dpreview tidigare och är väldigt imponerad av hur mycket bättre bildkvalitet F30 ger, men återigen frågar jag mig vad som egentligen krävs av fotografen för att ta foton med så bra fotokvalitet (som alltså uppvisar så stor skillnad kamerorna emellan).

.
Ja bilden med brasan är tagen av mig med min Fuji F11 och ett stativ i höstas, (ursäkta jag inte nämnde det).

Problemet med stativ är överdrivet, det finns stora stativ och det finns små stativ.

Jag har ofta med mig ett litet ihopfällbart stativ i jackfickan om det skulle behövas.

Det låga bruset på F30 kan nog vem som helst testa fram i svagare ljus inomhus, skriv ut ett färgschema med färgskrivaren, fixera Ixus och F30 på samma ställe med samma inställningar ISO 800 och tag kort på färgschemat, lägg in bilderna i datorn, vem som helst kan se skillnaderna.

Fuji har patent på en unik konstruktion på fotosensorn som gör stora skillnader i svagt ljus, men skillnaden syns inte i dagsljus. Denna skillnad har inte med fotografen att göra utan beror på kameran.

Bilder i svagt ljus med människor som rör sig på fester är en svår miljö även för system kameror för 20.000:-

Om någon skaffar en ixus eller F30 och tar 5 bilder på fest i svagt ljus och tror att all 5 blir perfekta och skarpa, det är fantasier.

Ju mer bilder man tar desto större möjlighet att få bra bilder, det låga bruset på F30 gör att den har bra förutsättningar att kunna ta bra bilder i svagt ljus.

I slutändan beror resultatet på fotografen. Om en person inte vill ta tid och lära känna sin kameras starka och svaga sidor, då kan det bli mediåkra bilder fast kameran kostar 20.000:-

MVH
.

Tack för ett utförligt och bra svar, Ingemar!

I nuläget lutar det åt F31, men det som talar för IXUS850 är vidvinkeln och att den har (om jag förstått det rätt) optisk bildstabilisator. Jag ser att F31 har "Picture Stabilization", men att denna inte är optisk. Har du/ni nån koll på hur Fujis variant är i jämförelse?

Fujis lösning är fusk. Den höjer endast ISO värdet även om det oftast fungerar fint. Optisk bildstabilation (OS) är bra....i vissa fall och faktiskt kass i andra. Rörliga motiv och OS är ingen bra lösning.

OS gör att du kan handhålla kameran/objektivet på längre slutartider och kompenserar mot dina darriga händer men den gör ingenting mot att motivet rör sig. Då fungerar endast högre ISO. En kombination vore det bästa men det finns väl inte utanför DSLR världen.

På en fest, som du tydligen primärt ska ha kameran till, så skulle jag ta Fujis lösning, framför allt om jag vill undvika att använda blixt. Motiven tenderar vara rätt rörliga på fester eller hur. Om jag vill fotografera en statssiluett eller ett annat statiskt motov så är OS en bättre lösning.

Jag har som sagt inte provat Ixusen men väl en drös andra kompaktkameror och skulle faktiskt välja Fujin framför de andra för just fester. Den har en fantastisk förmåga att balansera blixljuset mot omgivningsljuset. Det går att ställa in Fujis autoISO till olika maxgränser, ISO 1600 resp ISO 400. Om du ska använda bilderna för något annat än för eget bruk så skulle jag ställa den på max ISO 400. Bilderna är fortfarande bra på iso 1600 jämfört med andra kompakter men för brusiga för att trycka i en tidning. ISO 400 läget fungerar dock finfint. Även ISO 800 fungerar vilket det inte gör på de andra kompakter jag har testat.

Ja, det låter mer och mer som om Fuji F31 verkar vara en lämplig kamera för mig. Hade den haft vidvinkel hade det varit ett givet köp med tanke på hur många som rekommenderar F30/F31.

Bildstabilisator börjar först göra riktig nytta vid 5 x zoom och vid 12 x zoom är det nästan ett måste utan stativ.

På en kopaktkamera med 3 x zoom är lågt brus klart mycket viktigare än bildstabilisator vid svagare ljus.

Visst hade det varit önskvärt att F30 hade bildstabilisator, vidvinkel, RAW och gaffling (3 olika bländarsteg), men då skulle det nästan inte finnas några konkurrenter.

Du kommer nog att bli nöjd med F30/F31 vid fotograferandet bland kompisarna, ta samma bilder med din flickväns ixus också och jämför resultatet sen får du se.

MVH
.

Jag tror att ni övertygat mig nu. Det blir köp av Fuji F31 inom den närmaste framtiden. :)

Tack för alla svar!

Har bestämt mig för att köpa en Fuji F31 under den närmaste veckan och tänkte beställa ett xD-kort tillsammans med kameran. Komplett.se rekommenderar konstigt nog det slöare Type-M xD-kortet (2,5/4mb) till F31 trots att det kostar lika mkt (335 kr) som det snabbare Type-H xD-kortet (3/5mb).

Finns det nån anledning att -inte- välja det snabbare Type-H-kortet till F31, dvs att det t.ex inte funkar lika bra eller nåt?

Ma_Ni skrev:
Har bestämt mig för att köpa en Fuji F31 under den närmaste veckan och tänkte beställa ett xD-kort tillsammans med kameran. Komplett.se rekommenderar konstigt nog det slöare Type-M xD-kortet (2,5/4mb) till F31 trots att det kostar lika mkt (335 kr) som det snabbare Type-H xD-kortet (3/5mb).

Finns det nån anledning att -inte- välja det snabbare Type-H-kortet till F31, dvs att det t.ex inte funkar lika bra eller nåt?
Kan ju bero på att deras M-lager är större och behöver minskas...

Hehe, ja, det var det första jag också tänkte på, därför mailade jag Komplett för ett par dagar sedan och som väntat fick jag inget bättre svar än att de inte garanterar att andra kort funkar till kameran än det de rekommenderar. Jo-jo...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar