Annons

Fuji F200 EXR autofokus i mörker och övrigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har funderat rätt länge på en kompakt av bra kvalité för att hitta fotografi-glädjen igen.

Här vägt mellan Fuji f200 exr och Panasonic LX3.

Dock så väger det över för Fujin då jag är en sucker för dynamiskt omfång :)

Men, det enda som jag är rädd för att att autofokusen kommer jaga i mörker.. om den fokuserar på rätt sak bryr jag mig inte om, men kommer jag att kunna ta bilden? Det är frågan, så den inte står jag "jagar" utan att ta bilden som min gamla Powershot A620..

Sen så undrar jag, klarar jpegarna nuförtiden lika mycket efterbehandling som jpegarna från min gamla A620?

Oerhört tacksam för svar! Har du en F200EXR? Berätta om dina erfarenheter!

Nedan kommer lite exempel på vad för typ av bilder jag kommer ta, A620 är extremt långsam trots att jag ställt den till Manuell fokus..
/Danne

Bilagor

• IMG_0448 (2)_liten.jpg
    IMG_0448 (2)_liten.jpg
    51.6 KB · Visningar: 223
  • IMG_0427 (2)_liten.jpg
    IMG_0427 (2)_liten.jpg
    46.3 KB · Visningar: 229
  • IMG_0450_liten.jpg
    IMG_0450_liten.jpg
    39.5 KB · Visningar: 223
Senast ändrad:
LX3 är alles för begränsad i brännviddsomfång för mej.

F200EXR verkar marginellt bättre än F100FD - rentav lite sämre ibland -
MEN! -> F200EXR har suveränt dynamiskt omfång enligt alla testare.
För min del räcker det ändå inte att motivera dubbla priset mot F100FD.

Hoppas jag inte "spammade" din tråd.. ;)

Tillägg

Tillägg:

IR (Imaging Resource ) är den enda sidan med rättvisa OCH jämförbara, repetativa lab-foton jag vet.

Här länkar till tre kamerors TESTBILDER på 'Still Life'
( jag brukar titta på bl.a. pepparkvarnen, och på flaskornas konturer och "grå" halvdagrar )

Fuji F200EXR ;
http://www.imaging-resource.com/PRODS/F200EXR/FULLRES/F200EXRhSLI00100.HTM

Panasonic LX3 ;
http://www.imaging-resource.com/PRODS/LX3/FULLRES/LX3hSLI0080.HTM

Fuji F100FD ;
http://www.imaging-resource.com/PRODS/F100FD/FULLRES/F100FDhSLI00100.HTM

Nikon L3X ; jaja! WTF! jag tog med den åxå, bara för att ... 8)
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3X/FULLRES/D3XhSLI0050.HTM

- - - - - - - - - - - - - - -

Det är inte exakt vad du frågar om, jag vet.

Men ändå... :)

Bilden på kvinnan i trappan är ENORM ! tycker jag. BIG cred !!!
Är den retusherad ?

Mvh
// J-R

Tack! :D

Haha? Retuscherad? Nej, inte mer än jag skulle gjort i det analoga mörkrummet. Selektiv kontrast, efterbelysning.. Ställt färgerna lite och dragit ner färgmättnaden.
Tagna med en Powershot A620 i jpeg och konverterade från Adobe Camera raw till 16-bitars Tiff innan efterbehandling. Man måste göra så för att en jpeg ska hålla för allt jobb med kontraster osv, annars börjar det bli bandning efter första kurvan typ :)

Till den här typen av bilder så ger min D3:a inget bra resultat. Bilderna blir för bra och verkliga. :)

Har nu bestämt mig för en Panasonic LX3 som kommer passa perfekt för denna typen av sagobilder :)

Har testat Fujin, men den är alldeles för slö! Dessutom går det inte stänga av autofokusen.. Blä!

Ps, LX3 är perfekt brännvidd för mig då jag aldrig använt zoom utan bara ljusstarka fasta brännvidder.

Senast ändrad:
"Tagna med en Powershot A620 i jpeg och konverterade från Adobe Camera raw till 16-bitars Tiff innan efterbehandling. Man måste göra så för att en jpeg ska hålla för allt jobb med kontraster osv, annars börjar det bli bandning efter första kurvan typ :)"

Åhå ! + ? :)

Där har man ett o annat att läsa in om efterbehandling! :)

"Har testat Fujin, men den är alldeles för slö! Dessutom går det inte stänga av autofokusen.."

Har inte tänkt på frågan om autofokus förut... Vet inte riktigt varför?
Möjligen fokuserat på brus-frågan istället:
har nog fastnat i uppfattningen att det inte är nån tydlig skillnad mellan FD200EXR o LX3 vad gäller brus (fast jag gissar att somliga skriker rakt ut nu... ) jag kan då inte se det.
Hursomhelst - Fujin saknar ju RAW och har bara några motvilligt inklämda manuella kontroller. ( Varför, kan man undra ? )
Och den är slö, säger du ? Måste testa lite till.

Klarar man sig med brännvidden så är väl LX3:an nåt av det mest seriösa som finns! :)
( Har du övervägt Sigma DP2 ? )

Ska bli kul att se fler kreativa kanon-bilder - om du vill dela med dig ;)

Mvh
// J-R

Åhå ! + ? :)

Har inte tänkt på frågan om autofokus förut... Vet inte riktigt varför?

Ang, autofokus: Om den inte går att stänga av så går det knappt fotografera i de mörka miljöer som jag tänkt att använda kameran i eftersom autofokusen bara kommer stå och jaga utan att kunna hitta fokus.

Det roligaste med vara hyffsat duktig i Photoshop är att man kan köpa billigare och billigare kameror för varje år, och bilderna blir bara bättre och bättre :) Jag nåt en peak, så efter D3:an så blir det något mycket billigare, kanske tom aps-c kamera för att få så litet kamerahus som möjligt.

Min D3 var nog lite i överkant, men är man kamerakåt så är man :)

ANNONS