ANNONS
Annons

Fuji eller Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjöndin

Medlem
Har för avsikt att inhandla en digital kamera, och har riktat in mig på Minolta Dimage Z1 samt Fujifilm S5000. Vilken modell ger bäst bildkvalitet? Vilken av dessa två anser ni som den bättre över det stora hela? Vi kan bortse från att Fujin inte har någon blixtsko, då detta ej påverkar mitt beslut.
 
Jag har kollat lite på de modellerna..Fujin känns klart bäst att använda, bra grepp (liknande grepp som på en systemkamera) ser ut som en systemkamera oxå..svart, med gummigrepp..trevlig känsla helt enkelt...Minoltan i sin tur känns plastig och ömtålig.

Bäst bildkvalitet tycker jag Fujin har trots en del brus (neatimage att rekommendera) den har en snabb zoom och bra hjälpbelysning för AF.

Den tar oxå både JPG och RAW (till skillnad från Z-1)..i RAW-läget så blir bruset mindre.

En mycket bra sak med Fujin är att den har filtergänga (till skillnad mot Minoltan) det gör att man både kan ansluta filter och konverters.

Fuji har en 0.8x konverter och en på 1.5x som tillbehör...det skulle ge ett omfång på (motsv.) hela 29 till 555mm!

Mitt val skulle helt klart bli Fujin.
 
Senast ändrad:
Håller med Kim. Var och kände på de båda kamerorna i affär och skillnaden i kvalitetskänsla är enorm.
Z1 känns som en leksak...plastig och allmänt lite ranglig...nu kanske den inte ÄR det men man får onekligen det intrycket.
Väldigt lätt också...känns nästan som om den är tom inuti.

Fujin däremot ligger stadigt i handen, knapparna känns gedigna och gummigreppet ger en skön känsla av kontroll, att man inte tappar greppet.

Tog däremot inte kort med någon av dem så bildkvaliten kan jag inte säga nåt om. Men bara efter en kort koll i en affär så skippade jag Z1:an på direkten.
 
Fint med lite synpunkter. Nu är det så att jag har gjort det ännu svårare för mig själv och blandat in Olympus Camedia C-740 i leken. Hur tror ni denna står sig mot fujin? Bildkvalitetsmässigt verkar den mycket fin enligt de tester jag läst.
 
Mina åsikter

Jag skulle inte köpa Olympus om det inte är för pengarna.
Jag skälv äger jag en Fuji s5000 och är nöjd med den men har samtidigt inte så mycket att gemföra med.
Minoltan är för mycket leksak men kan vara bra ändå ??.
 
Jag köpte en fuji finepix S602Zoom, den har funkat jätte bra,har tagit massor av foton en del bra andra mindre bramen det beror ju på mig själv.Den Fuji jag köpte har inte gjort mig missnöjd. massor av funktioner som tar lite tid att lära sig, men framför allt den sitter perfekt i handen.Dessutom en bra manual som man begriper.Den var värd dom slantar jag fick punga ut med.Skulle jag välja så blev det en Fuji till.
 
Jag köpte min Fuji s5000 i sommras och är jättenöjd.
Har faktiskt undrat när den ska komma till tals, jag vet egentligen ingenting om den förutom av egen erfarenhet.

Det var skoj att höra Kims kommentar om kameran, då har jag iaf gjort ett bra val.

Lite mer info om Fuji s5000 skulle inte skada, förutom det som står om den i bruksanvisningen...

Om nån mer vill lätta sitt hjärta så lyssnar jag gärna..

/Jenny
 
Har nu jämför Z1:an och S5000 ordentligt, och håller fullständigt med om att Fujin känns mer gedigen och ordentlig i handen. Men Minoltan har en rad funktioner som Fujin saknar. Fler (och lägre) iso-tal, manuellt inställbar vitbalans, blixtsko, kortare närgräns etc. Bildkvalitetsmässigt tycker jag mig också se att minoltan ger snäppet bättre bilder, mindre brus och naturligare färgåtergivning (enligt de tester jag läst). Plus att det även ligger bätte i pris.
Frågan är då vad man ska lägga vikten på vid ett slutgiltigt val. Bättre design och känsla, eller fler funktioner och användarvänlighet?
 
Ja, det blev en Z1. Är mycket nöjd i nuläget, över lag jämna exponeringar samt användarvänligt menysystem. Det enda jag vill anmärka på är luckan som döljer minneskortet, den känns en aning plastig. Men ändå helt ok. Kan dock inte neka till att S5000 har en högre kvalitetskänsla, men i mitt fall valde jag efter funktionerna och de tester jag läst. (Bildkvalitet etc)
 
Minolta Z1

Du Mikael, som köpte Minoltan (eller andra).

Är du fortfarande nöjd? Jag är också spekulant på modellen...
 
fuji

Jag har som en annan medlem i tråden en Fuji602Z fungerar Utmärkt! jag har tagit runt 6000 bilder med den sen i November 2002.

Har däremot sett en sak om 5000 modellen, att den saknar blixtsko, det är lite dåligt tycker jag.

Jag skulle rekomendera dig att skaffa en 602Z finns säkert butiker som har den i lager fortfarande och priset borde ha rasat lite nu när 5000 & 7000 kommit.

//P
 
sjöndin skrev:
Jag är fortfarande mycket nöjd med Z1:an, kan verkligen rekomendera!

När jag testade den så reagerade jag på att den hade en mycket snabb AF för sin klass (klart snabbare än min D7i), har även testat S5000 & tyckte inte att dess AF imponerade i snabbhet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.