Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frysa en bild med lång slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Har funderat på en sak.

Om jag tar en bild på t.ex. en person som cyklar med lång slutartid så kommer ju det bli en "massa streck" i bilden, om ni förstår vad jag menar.

Om man slog en blixt på motivet precis innan tiden gått ut så borde man ju "Frysa" bilden PLUS få med rörelsen innan oskärpan, eller hur?

Då kommer frågan, hur gör jag så att blixten slår ut precis innan tiden går ut?

Kan jag göra det på min kamera, canon eos300. Har försökt att läsa mig till det utan framgång!

Mycket tacksam för svar!

/Jonas

DEt kallas slow-sync eller blixt på andra ridån.

Jag har för mig att det skrivits en artikel om det här på fotosidan.

Om den funktionen finns på din kamera vet jag inte.

Du behöver en blixt som kan ställas in för synkronisering på andra ridån.Det kan Canon 550EX. På vissa kameramodeller kan man ställa in det på kameran (med en custom function). Jag vet inte om EOS-300 klarar det, EOS-30, EOS-3 och EOS-1V har denna funktion.

Om jag inte minns fel så får man köra på nattprogrammet på EOS 300.. Det ska ge lång slutartid och blixt på andra ridån. Annars klarar Canons externa blixtar detta... t.ex EZ430 EX550...(ställs in på blixten)

Slow sync betyder bara att man använder lång exponeringstid tillsammans med blixt, det säger inget om när blixten tänder.

Om man ställer om kameran från X eller P till Av (Canon) mäter den vanliga ljusmätaren bakgrunden också så att den inte blir kolsvart.

Som sagt så finns det inget direkt samband mellan slow sync och avfyrning på bakre ridån.

Det enda slow sync gör är att tillåta kameran att välja längre exponeringstider i de lägen man inte väljer slutartid själv, dvs programautomatik och bländarförval.

Jag kan inget om Canon, men på min kamera finns texten "Rear" på blixtreglaget. Har du inget sådant på din?

"Second curtain synchronization" kallas det i manualen till min Contax G2. Det är nog den vanligaste benämningen.

jonas_lindquist skrev:
Har funderat på en sak.

Om jag tar en bild på t.ex. en person som cyklar med lång slutartid så kommer ju det bli en "massa streck" i bilden, om ni förstår vad jag menar.

Om man slog en blixt på motivet precis innan tiden gått ut så borde man ju "Frysa" bilden PLUS få med rörelsen innan oskärpan, eller hur?

Då kommer frågan, hur gör jag så att blixten slår ut precis innan tiden går ut?

Kan jag göra det på min kamera, canon eos300. Har försökt att läsa mig till det utan framgång!

Mycket tacksam för svar!

/Jonas

Jag är lika intresserad av detta exprimenterande med blixten som dig. Jag har också en Canon Eos 300 med den externa blixen EX380 men har inte lyckats få kameran eller blixten att avfyra blixtljuset i slutet av exponeringen.
I början av en exponeing med lite längre slutartid är det inga problem att få fyr på blixten, har dock inte tagit några bilder på detta sättet ännu så jag vet ej om det fungerar med tanke på ljusinsläpp osv.
Vet inte heller om det blir samma effekt som
med blixt på andra ridån.

Någon som har koll...?

pröva så här

Använder du relativt långa slutartider som 1 sek och mer så är det bästa att köra helt manuellt. Du avfyrar blixten manuellt utan att ha den kopplad till kameran precis då du vill ha förloppet fryst. Kolla bara på blixtens skala för manuell exponering så ser du vilken bländare du ska ha alternativt vilken styrka du skall ställa in på blixten (Om detta går att ändra på din blixt) Du kan vid längre slutar tider avfyra flera blixtar om du vill det.

Vi tar det en gång till då....

Canon EOS 300 har väl ett "Nattprogram" på programratten..?

Ställ kameran i det läget och du får både långa slutartider och synk på andra ridån...

Oj! Många inlägg på kort tid! Tack ska ni ha!

Jag har läst på lite sen igår då jag skrev inlägget. Det stämmer med Rear Curtain Sync. Det är precis så man ska göra.

MEN på canons kamera (läs min eos 300) kan jag inte göra detta med den inbyggda blixten och det är ju lite där problemet ligger. Genom att använda nattprogrammet så blir exponeringstiden längre osv. Allt som redan är nämnt stämmer.

Kontentan är att jag måste skaffa mig en extern blixt.

Jag hittade en som pappa köpte nån gång på 70-talet, och provade den.

Jag fick höra av en annan medlem på fotosidan att polspänningen ej får överstiga 6VDC, så jag tog och mätte upp min gamla blixt (eller pappas...:) ) och spänningen var, hör och häpna, 250VDC. Hoppsan. Jag ska nog satsa på en ny blixt, anpassad till min kamera....:)

Tusen tack för all hjälp!

/Jonas

Hummm men den inbyggda blixten ska synka på andra ridån med "nattprogrammet" (om de nu inte ändrat det från EOS 500n)

Synk på långa tider (slow synk) fungerar inte i P-läge. Ställ kameran på AV och ställ i största bländaren. Alternativt använder du Tv om ljuset är förhållandevis starkt och väljer en lång tid.

Att synkronisera på andra ridån är inte nödvändigt för att funka på långa tider när det gäller Canon däremot kan det bli snyggare. På en del Nikonmodeller funkar slow synk bara med andra ridån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar