Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frontfokus vid inzoomning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jostein

Aktiv medlem
Jag har testat AF på mina objektiv, däribland mitt sigma 100-300. Jag testade objektivet i 300mm läge och blev lite besviken då jag upptäckte att jag har frontfokus. Men när jag zoomar ut till 200 mm försvinner problemet och skärpan sitter där den ska. När jag zoomar helt ut till 100mm har jag bakfokus. Bilden visar hur det ser ut. Jag har fotograferat en linjal från en vinkel och fokuserat på samma ställe (500mm på linjalen).

Är det någon som känner igen problemet. Och går det att åtgärda?

Bilagor

• Fokustest.jpg
    Fokustest.jpg
    77.7 KB · Visningar: 65
Jag känner igen problemet...det heter 'Sigma'...men det går oftast att åtgärda som Erland skriver ovan :)

Jag har hört många som har fokusproblem med Sigma, men det jag har hört om är konsekvent bakfokus eller framfokus. Känner inte till det här problemet sen innan och tyckte det verkar lite udda.

Hursomhelst har jag skickat ett mail till Tura. Får hoppas det går att lösa.

Det är nog inte alls ovanligt att ett zoom objektiv ger olika fokusresultat vid olika brännvidder.

När mikrojustering av AF kom i kamerorna så kritiserades det just för att det inte kunde användas på en zoom.

På senare modeller så finns det mikrojustering där man kan ange olika justering i de två ändlägena vilket gör det något mer användbart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar