Annons

Frontfokus Sigma EX 30/1.4 HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

Premis

Medlem
Tjena

Köpte mig en Sigma EX 30/1,4 HSM idag (ute efter ljusstarkt med inbyggd fokusmotor). Använder en D60 nu.

Det verkar dock som den frontfokuserar, försöker få till den på 1.4 men det vill sig inte, bilderna blir mestadels suddiga (till och från).

Vad tror ni om denna mätningen jag gjorde? Ser det normalt ut eller kan man säga att det är något fel på objektivet?

http://www.flickr.com/photos/25869700@N02/3129380028/sizes/o/

Här är en testbild på en katt (ljust kasst osv. men men). Jag satte en fokuspunkt på ögat till höger i bild och detta blev resultatet, även denna bild på f1.4.
http://www.flickr.com/photos/25869700@N02/3128633467/sizes/o/

Testade det på en D40 i butiken och jag tyckte det fokuserade OK där, men det var väl ingen direkt hårdtest.

.. ska det verkligen bli så att man lämnar tillbaks det och skaffar ett Nikon AF-S 50/1.8 istället .. (vill helst ha 30mm men det skall ju fungera också ..).
 
Senast ändrad:
Välkommen till klubben! Det finns ett antal trådar om detta på forumet och ett gäng recensioner som bekräftar detta också. Vissa verkar dock ha tur, och få det att funka.

Själv är jag inne på mitt andra ex, som åker tillbaks nu, jag får pengarna tillbaka från Cyberphoto.

Istället blev det ett AF-S 50mm 1,4 (det är väl det du menade också, antar jag) som funkar lysande på min D60.

Lycka till!
 
Tack (?). Ja självklart menar jag AF-S 50/1.4G.

Jo, jag har läst en del trådar om fokusproblemen men i min enfald trodde jag att det var något som man produktionsmässigt borde ha löst vid det här laget. Måste säga att om det verkligen är så att en stor del av alla sigmaobjektiv inte har fungerande autofokus så signalerar det ju usel kvalitet. Man kan ju hoppas att Nikons är bättre (har aldrig haft några problem än med dom).

Ska försöka lämna tillbaks idag.
 
Skulle vara en enkel retur, pengarna tillbaka. Visst, men så köpte man sig en blixt istället samt ett Nikkor AF-S 50/1,4G. Brutal skillnad till det bättre jämfört med Sigmat.
 
Skulle vara en enkel retur, pengarna tillbaka. Visst, men så köpte man sig en blixt istället samt ett Nikkor AF-S 50/1,4G. Brutal skillnad till det bättre jämfört med Sigmat.

Grattis! AF-S 50 är kanon, bara man vänjer sig vid att backa mycket. :) Och om det var SB-400 du slog till på, så kommer du inte bli besviken!
 
Jag har läst att många problem med frontfokus har lösts med en tur till Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo. Borde inte detta vara en lösning? Jag undrar mest för att jag blivit intresserad av objektivet men känner mig lite osäker nu.
 
Jag har läst att många problem med frontfokus har lösts med en tur till Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo. Borde inte detta vara en lösning? Jag undrar mest för att jag blivit intresserad av objektivet men känner mig lite osäker nu.

Så länge det inte ingår i köpet (vilket jag antar att det inte gör) så skulle jag aldrig satsa på denna osäkra lösning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.