Annons

Frontfokus, nu vet jag vad som är dåligt med 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Här sitter jag på kammaren och muttrar.
För att testa min nya 350D mera tog jag med den till sonens fotbollsträning för att ta bilder på knattarna, det var ju för sportbilders skull jag bytte från 300D. Jag använde min fina 70-200 2,8 sigmaglugg, samma glugg som gav mig så knivskarpa bilder i söndags på min 300D (som numera bor i Lund hos en annan medlem). Jag njöt av att ha följande autofokus och en serietagning värd namnet. Klämde iväg ca 200 bilder på dom 90 minuterna.
När jag kom hem var jag naturligtvis ivrig att se resultatet så jag laddade genast in bilderna i datorn. Tittade på den första och tyckte den hade lite dålig fokus, lika med den andra och alla andra också, skräp alltihop. Kollade närmare på bilderna och såg att på dom bilder där en arm stack fram mot kameran eller så, så var den närmaste delen skarp.
Riggade en testrigg här hemma med kameran på stativ, använde spegeluppfällning och mittersta fokuspunkten, f2,8 och Av läge och tog en del testbilder och alla visade samma sak, frontfokus.
Tur att jag köpt alla grejerna på samma ställe i alla fall så jag vet var jag ska klaga.
Här är några av testbilderna jag tog samt en av fotbollsbilderna, jag tycker dom talar sitt tydliga språk. Vad tycker ni?
http://www.sorkin.se/frontfokus/index.html
 
Det där ser ju lite tråkigt ut.

Du kan ju även testa att ladda ner http://md.co.za/d70/focus21.pdf och skriva ut näst sista sidan. Den är rätt bra att testa med för att få ett värde på felet.

Sedan så är det bara att snacka med din leverantör.
 
Tack för tipset.
Går tillbaka med den i morgon men har en känsla av att det kan bli knepigt ändå. Huset funkar med mitt andra objektiv och gluggen funkade med mitt förra hus. Funkar dom inte ihop så vill jag inte ha någon av dom. Tar med mig et par av mina utskrivna testbilder.
 
BugEyes skrev:
(klipp) Kollade närmare på bilderna och såg att på dom bilder där en arm stack fram mot kameran eller så, så var den närmaste delen skarp. (/klipp)

Det låter ju som om AF-systemet fungerat som det ska under matchen? Ser inget märkligt med din fotbollsbild, fokussensorn har ju känt av handen?

Har du provat att fokusera på endast _en_ plastpjäs och sett om den blir skarp?
 
Re: Re: Frontfokus, nu vet jag vad som är dåligt med 350D

l-malmqvist skrev:
Har du provat att fokusera på endast _en_ plastpjäs och sett om den blir skarp?
Det var det jag gjorde, mitt på killen på fotbollsbilden. Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg så använde jag mittenpunkten på dom andra bilderna också.
 
Jag har för mig att det är många som haft problem med bl.a. objektiv från Sigma och nya digitalhus. Såvitt jag förstått åtgärdar Sigma detta gratis (fast man är ju förstås utan objektivet en stund).

Jag förstår inte riktigt hur problemet uppstår eftersom skärpeplanet i en digitalkamera borde vara på samma ställe hur ny den än är, men det lär kunna hända ändå.

/Anders
 
Re: Re: Re: Frontfokus, nu vet jag vad som är dåligt med 350D

BugEyes skrev:
Det var det jag gjorde, mitt på killen på fotbollsbilden. Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg så använde jag mittenpunkten på dom andra bilderna också.

De andra bilderna har jag inga speciella synpunkter på, men på fotbollsbilden ser det ut som om mitten på bilden blir nästan rakt på killens hand. Och då verkar det som om fokus har hamnat "rätt".
 
Ska köpa DSLR nu (ej Canon) & har fått indikationer på att modellen haft backfocusproblem med icke originaloptik (vissa).

Tänkte just köpa sigma men håller nu på att kolla upp om optiken jag tänkt mig har problem med huset.

Detta är tydligen ett vanligt problem med DSLR & piratoptik idag, inte bara med Canon... Känns lite som att problemet ligger hos pirattillverkarna.
 
Re: Re: Re: Re: Frontfokus, nu vet jag vad som är dåligt med 350D

l-malmqvist skrev:
De andra bilderna har jag inga speciella synpunkter på, men på fotbollsbilden ser det ut som om mitten på bilden blir nästan rakt på killens hand. Och då verkar det som om fokus har hamnat "rätt".

I vilket fall som helst är det bara ett exempel av 200 fotbollsbilder tagna vid tillfället, alla oskarpa. Valde att visa denna då det syns tydligt i fullformat att bollen är i fokus men att fokuspunkten ligger på killen. Syns inte lika bra på den mindre bilden märker jag.
 
Vad beror detta på?

Jag har d60 och har upplevt samma problem.
vad kan man göra åt detta.
vad beror det på?
28-135 is usm
canon 50/1.8 II

jag har trott att det är kameran som inte utvecklats tillräckligt för att klara av det,
digitala dslr var ju hyfsat nytt då jag köpte.
/Rogge
 
Är det här något andra har problem med eller är det en enkameragrej?

Ska i veckan införskaffa just en Canon EOS 350D och det är ju inte precis lungnande att se att den nte funkar...
 
Är det kameran eller optiken?

hejsan,

Jag har samma problem med min 70-200 från sigma, den frontfokuserar, men bara i området 135-200 mm F2.8-F5.6, då den även ger felaktig bränviddsinfo, i EXIF. I detta område så är fokus helt utanför skärpplanet.

Har testat på 2st 300D och 1st 10D med samma resultat. Har nu haft optiken inne på service i snart 5 månader. Jag har inte fått något slutgiltigt svar om vart problemet ligger.

Har du testat någon annan optik?
Har själv 17-40 4L och 28-70 2.8L och de fokuserar exact, med mitt hus.

Det känns väligt tråkigt eftersom jag gillar skärpa och färgåtergining i sigman.

mvh
/p
 
Den frontfokuserar på alla brännvidder med 70-200 gluggen. Ger felaktig brännviddsinfo i EXIF vid 200 mm, då rapporterar den 456 mm men det är ett känt fel på dessa som inte påverkar bilden. Vill minnas att dessa gluggar fick modifieras när dom skulle användas på 20D och det är kanske samma med 350D. Med min 24-70 verkar det inte som problemet finns.
Åker till affären där jag köpte grejerna idag och återkommer här med utfallet. Gluggen är 3 veckor gammal och huset 2 dagar så jag kommer inte att acceptera annat än utbyte av den komponent som spökar.
 
Det ser väl helt rätt ut det där. Fokus ligger ju på armen, som är närmast och med det så pass korta skärpedjupet blir det så.

Fast som det ser ut på de andra bilderna, tveksamt. :)
 
Jag hade samma problem fast backfokus med mitt EF70-200/4L och en lånad 300D. Gluggen funkar fint med mina analoga hus och 300D:n hade inga problem med mitt EF75-300. Var inte så kul att komma hem och se att i stort sett alla bilderna med 70-200:an var kass :-(
 
Front - backfokus

Hej,
förlåt en okunnig men vetgirig en,
men jag tittade på bilden som visade ett antal pjäser med fokus på den mittersta pjäsen.
Vad jag kunde se så var det fokus på den men även på en av de främre pjäserna.
Är det någon som orkar förklara de två begreppen front- resp backfokus.
tack på förhand
Per
 
Vill minnas att dessa gluggar fick modifieras när dom skulle användas på 20D.
Det måste ha varit äldre exemplar. Jag köpte mitt begagnat tidigt 2004, och då är jag iaf 3e ägaren till det, men det visar fullt korrekt brännviddsinformation i EXIF, har inget som helst bak-front-focus eller några som helst problem. Siktar jag på ögat sitter skärpan på ögat.
 
Andra 350D-ägare som misstänker frontfokus, testa enl följande metod:

http://www.photo.net/learn/focustest/

Om ni sedan väljer följande testfall så kan vi jämföra resultatet. Stativ är en förutsättning.
Testfall1: brännvidd 200mm, F2.8, avstånd 2,5 m
Testfall2: brännvidd 50mm, F1.8, avstånd 1 m

/Janne
 
Jag har gjort flera tester i bättre ljus nu på morgonen och de visar samma sak som dom tidigare. I dom bästa fallen har man hyfsad fokus däe det ska men bättre framför och fokusen dalar omedelbart bakom fokuspunkten. Skaåka och prata med fotohandlaren nu som jag har stort förtroende för så får vi se vad det blir av det. Har igen jämfört med dom bilder jag tog i söndags med samma glugg på 300D och skillnaden är uppenbar. Hör kan ni se dom..
http://www.sorkin.se/kiof/050515/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.