Annons

Frilans

Produkter
(logga in för att koppla)
Nationalencyklopedins definition duger väl rätt bra tycker jag:

frilans

fri´lans (eng. free-lance), frilansare, person
som utan att vara anställd åtar sig arbete eller
erbjuder sina tjänster på uppdragsbasis åt en
eller flera huvudmän. Termen används
företrädesvis inom medievärlden.[...]
 
Så allt som krävs är några betaljobb?
enligt mig behöver man vara proffs
Vad som är proffs och inte är också diskutablet
 
Fröken Oja skrev:
Så allt som krävs är några betaljobb?
enligt mig behöver man vara proffs
Vad som är proffs och inte är också diskutablet

Nja.. är inte just betalning för utfört uppdrag, den generella skillnaden mellan att vara amatör och proffs?
 
Senast redigerad av en moderator:
så om man har betaljobb så tycker du att man kan kalla sig frilansfotograf rakt av?
för mig känns det som det krävs mer på något sätt, kan dock ej sätta fingret på vad
 
Fröken Oja skrev:
Så allt som krävs är några betaljobb?
enligt mig behöver man vara proffs
Vad som är proffs och inte är också diskutablet

NE:s definition tycker jag funkar bra.

vad ska gränsen gå för att få kalla sig frilans? kameramodellen, 350d(amatör?) eller 1ds mark II(proffs?)?
antal jobbade timmar per vecka, 40 timmar(heltid)?
antal uppdrag om året?
arbetsgivare, DN eller den lokala mäklaren?
 
Senast redigerad av en moderator:
Proffs/Professionell kallar man sig när man lever på det man gör, det har inget med om man är frilansare eller inte att göra.

Dom flesta frilansare i Sverige har nog ett annat jobb vid sidan av.

Jag skulle säga att du kan kalla dig frilansare om du har ett företag och erbjuder dina tjänster till allmänheten mot betalning.
 
Skall man ta betalt för sina tjänster på löpande basis så är det nog en fördel att registrera en Enskild firma, bli nog billigast så i längden.
 
DaMoose skrev:
Skall man ta betalt för sina tjänster på löpande basis så är det nog en fördel att registrera en Enskild firma, bli nog billigast så i längden.

Beror sig på. Ska man köpa grejer till verksamheten är det givetvis en fördel att ha eget företag. Den stora nackdelen tycker jag är preliminärskatten, den ska betalas in oavsett om det kommer in pengar eller inte.

Jag behöver i princip aldrig köpa något till min verksamhet och tycker det är skönt att kunna jobba mindre en period om jag känner för det.

En klar nackdel är dock om jag skulle behöva vara med i en upphandling, då måste jag slå mig ihop med någon kollega genom hans/hennes företag.

Men visst, Frilans Finans funkar bäst för oss som jobbar i mindre grad, varierande under året och som inte behöver göra några större investeringar.
 
Fröken Oja skrev:
så om man har betaljobb så tycker du att man kan kalla sig frilansfotograf rakt av?
för mig känns det som det krävs mer på något sätt, kan dock ej sätta fingret på vad

Om någon säger: "Jag är frilansfotograf." så tänker i alla fall jag att det är någon som ägnar sig enbart eller till större delen åt det och inte bara har det som bara en bisyssla.

För att uttrycka att det är i mindre omfattning kan man kanske säga: "Jag frilansar lite vid sidan om." så blir budskapet klart.

Fast var och en får förstås säga vad dom vill. Frilansfotograf är inte precis någon skyddad titel.
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.