Annons

frilans finans

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag räknade precis och kom fram till att Frilans Finans kostar mig (om vi förutsätter att jag inte gör avdrag för något) ca 6600 kr per månad netto,...

Sparar därför tills jag har 100.000 och kan starta AB.
Om du skippar FF och sköter pappersarbetet själv har du sparat ihop kapitalet på lite drygt ett år...

För övrigt måste jag gratulera -- eftersom du anser att 6600 netto per månad inte är så mycket att bry sig om måste det gå riktigt bra för din firma!
 
Har nu använt mig av FF för första gången och det verkar finnas ett missförstånd angående avdrag för det gjorde jag iallafall.

Fakturera 15500 ex moms.
Drog av utrustning 10990:-

fick ut efter jag skickat kvitton till dom 2243+10990=13233kr.

Vad hade jag tjänat på att ha enskild firma i det här läget?

Och i framtiden när jag inte har några avdrag blir det stor skillnad då?
 
Har nu använt mig av FF för första gången och det verkar finnas ett missförstånd angående avdrag för det gjorde jag iallafall.

Fakturera 15500 ex moms.
Drog av utrustning 10990:-

fick ut efter jag skickat kvitton till dom 2243+10990=13233kr.

Vad hade jag tjänat på att ha enskild firma i det här läget?

Och i framtiden när jag inte har några avdrag blir det stor skillnad då?

Jag förutsätter att dina kvitton här avser exkl moms, dvs att din vinst på uppdraget är 4510 kr och att du har 33 % i kommunalskatt. Under de förutsättningarna hade du fått behålla 2312 kr efter att inkomstskatt och egenavgifter betalts.

I framtiden får du behålla 51,26 % av det fakturerade beloppet exklusive moms, förutsatt att du har 33 % i inkomstskatt och att egenavgifterna är 30,71 % (samma som för 2008).

Du kan som enskild firma påverka dina egenavgifter genom att ha fler karensdagar vid sjukdom och om du har 30 karensdagar så är egenavgiften 28,78 %.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.