Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

frilans finans

Produkter
(logga in för att koppla)

treeholm

Medlem
Hej

Detta inlag är min första här. Släjv har jag tänke ansöker mig till ett par bildbyrå och då kanske (om man har tur) kan man tjäna lite penger...men då är det problem med skatte osv. Jag har läst en hel del ang. f-skatt/hobby skatt osv. Det är så komplicerad och mycket arabete för är förmodligen en lite inkomst. Men då hittade jag en sida som heter frilans finans som ser rätt bra ut. I stället för att fuktuera en kund själv kan frilans finans gör det mot en lite avgift och de betela ut direkt till mig. I princip blir man timmansanställd av frilan finans. Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av detta. Vet ni hur det skulle fungera med försäjlning av bilder genom en bildbyrå osv?

Tack för hjälpen!

(jag är engleksa föresten så jag ber ursäkta om min svenska var dålig)
 
För alla som kan skatta för hobbyverksamhet verkar det bli mycket dyrt att använda Frilansfinans. Deras upplägg innebär att du tvingas betala arbetsgivaravgifter på summan du fakturerar, vilket du ju slipper om det är hobbyverksamhet (eller F-skatt). Där försvinner alltså 25 procent av summan.

I praktiken innebär alltså Frilansfinans att du till och med får mindre pengar än om du skulle fakturera själv som A-skattare. Och deklarera dina inkomster och utgifter måste du ju fortfarande göra, precis som om det var hobbyverksamhet.

Vad jag förstår finns det inga fördelar med att använda Frilansfinans, bara nackdelar.
 
Att man skulle slippa arbetsgivaravgift som F-skattare och hobbyverksamhet stämmer inte, man betalar egenavgift som är samma sak.

Om hobbyverksamhet: "Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet." Börjar man sälja bilder via bildbyrå misstänker jag att skattemyndigheten inte ser det som att det saknar vinstsyfte.

Fördelen med Frilansfinans är att du kan fakturera andra företag via dem. De flesta företag vill ha en faktura och inte vara tvungna att anställa den som gör ett uppdrag eller ha en faktura från någon som bedriver hobbyverksamhet. Och jag har bara hört positiva saker om Frilansfinans.

Fördelen med egen firma eller hobbyverksamhet är att man kan dra av kostnader (t ex inköp av kamera) det kan man inte göra om man fakturerar via Frilansfinans.
 
För alla som kan skatta för hobbyverksamhet verkar det bli mycket dyrt att använda Frilansfinans. Deras upplägg innebär att du tvingas betala arbetsgivaravgifter på summan du fakturerar, vilket du ju slipper om det är hobbyverksamhet (eller F-skatt). Där försvinner alltså 25 procent av summan.

I praktiken innebär alltså Frilansfinans att du till och med får mindre pengar än om du skulle fakturera själv som A-skattare. Och deklarera dina inkomster och utgifter måste du ju fortfarande göra, precis som om det var hobbyverksamhet.

Vad jag förstår finns det inga fördelar med att använda Frilansfinans, bara nackdelar.
För den som har F-skatt så måste den personen också betala egenavgifter/arbetsgivaravgift.

För den som enbart har A-skatt, och "fakturerar" via en anställning.
Så är det ju trots allt arbetsgivaren som får betala dessa avgifter.

Fördelen med lösningar som "frilans finans" och andra "hyr din arbetsgivare"-lösningar. Är att det kan vara lättare att få uppdrag om uppdragsgivaren slipper att "böka" med anställningar.
Uppdragsgivarna brys sig ju inte om de får betala "arbetsgivarvgiften" själva eller via en faktura, dvs inte på det rent ekonomiska planet.

Däremot så brukar uppdragsgivarna gilla att slippa hålla på med papper själva.

Så för den var omsättning är för stor för att det ska funka som hobbyverksamhet. Så kan detta vara ett bra alternativ.
Nu varierar nog avgifterna mellan olika företag i den här branschen.
Själv har jag ett avtal med ett lokalt företag.
Tycker det är skönt att slippa pappersarbetet, lägger hellre tid på att göra uppdrag. Lönar sig mer i längden.
Naturligtvis finns det en kostnad för tjänsten.
Just frilans finans redovisar inte riktigt öppet exakta avgifter vad jag kan hitta. Men det finns ju fler alternativ.
Ex. Bolagskraft som tar 10% av fakturabeloppet, vare sig mer eller mindre.
Resten blir lön efter att alla skatter är betalade.

/Daniel.
 
Att man skulle slippa arbetsgivaravgift som F-skattare och hobbyverksamhet stämmer inte, man betalar egenavgift som är samma sak.
Ja, på den delen som man "tar ut som lön" efter att man gjort avdrag för alla utgifter måste man betala egenavgift. Men använder du FF måste du betala arbetsgivaravgift på hela summan, oberoende av hur stora avdrag du har.

Om hobbyverksamhet: "Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet." Börjar man sälja bilder via bildbyrå misstänker jag att skattemyndigheten inte ser det som att det saknar vinstsyfte.
Nja, det beror förstås på hur mycket man säljer. Så länge det handlar om några tiotusental kronor lär det inte vara nåt problem. Om "hobbyverksamheten" är så omfattande och vinstrik att den inte kan räknas som hobbyverksamhet lär man inte haa något problem att få F-skatt.

De flesta företag vill ha en faktura och inte vara tvungna att anställa den som gör ett uppdrag eller ha en faktura från någon som bedriver hobbyverksamhet.
Man kan fakturera ett företag även om man har A-skatt utan att det räknas som anställning.

För att visa skillnaden i siffror: Alla dina utgifter (avskrivningar på kamera, resor osv) blir 30 procent högre om du använder FF än om du deklarerar som hobbyverksamhet eller F-skatt. Dessutom måste du betala FFs avgifter.

Givetvis bestämmer var och en om de vill anlita Frilansfinans eller liknande bolag. Jag försöker bara visa att kostnaden är mycket högre än de avgifter (för övrigt hutlöst höga -- 10 procent!?!?) bolagen tar ut. Och "krånglet" blir, som sagt, inte mindre: Man måste fortfarande skriva faktura, man måste fortfarande göra deklarationen.
 
Senast ändrad:
Ja, på den delen som man "tar ut som lön" efter att man gjort avdrag för alla utgifter måste man betala egenavgift. Men använder du FF måste du betala arbetsgivaravgift på hela summan, oberoende av hur stora avdrag du har.
Om du tar ut säg 1000:- i lön.
Så blir kostnaden i form av arbetsgivaravgift densamma för Frilans Finans, som den blir om du har egen F-skattsedel.

Så jag förstår inte riktigt relevansen på denna punkt.

Man kan fakturera ett företag även om man har A-skatt utan att det räknas som anställning.
Enbart så länge det rör sig om hobbyverksamhet.
Inte annars.

Dessutom så har uppdragsgivaren skyldighet att kolla om du har F-skatt.
Har du inte det, är det uppdragsgivarens skyldighet att betala dessa skatter för dig.

Därför är det bättre att ha en klar och tydlig F-skatt.
Uppdragsgivarna vill inte gärna få problem med det här, och tar ogärna några risker.

För att visa skillnaden i siffror: Alla dina utgifter (avskrivningar på kamera, resor osv) blir 30 procent högre om du använder FF än om du deklarerar som hobbyverksamhet eller F-skatt. Dessutom måste du betala FFs avgifter.
Sant.

Givetvis bestämmer var och en om de vill anlita Frilansfinans eller liknande bolag. Jag försöker bara visa att kostnaden är mycket högre än de avgifter (för övrigt hutlöst höga -- 10 procent!?!?) bolagen tar ut. Och "krånglet" blir, som sagt, inte mindre: Man måste fortfarande skriva faktura, man måste fortfarande göra deklarationen.
Skillnaden på deklarationen är att Frilans Finans (eller motsvarande företag) skickar in kontrolluppgifter, som sedan finns förtryckta på din deklaration.

Däremot så sköter de redovisning och betalning av moms, egenagvifter/arbetsgivaravgifter osv.
Något som du därmed slipper att ägna din tid åt.

Gällande fakturering så skickar du inte fakturan själv, utan ett fakturaunderlag. Så även här slipper du eget arbete i form av bokföring.

Personligen har jag ett avtal med ett företag där jag kan uttnyttja avdragsrätten.

För övrigt så misstänker jag att Frilans Finans har samma avdragsmöjligheter för utgifter relaterade direkt till uppdragen, som bolagskraft har.
 
Daniel, när det gäller att fakturera med A-skatt så har du förstås rätt i att uppdragsgivaren då betalar arbetsgivaravgift och preliminärskatt-- det är ju innebörden av A-skatt. Men det innebär inte att det uppstår ett anställningsförhållande, du är fortfarande frilans.

Deklarerar man som hobbyverksamhet är man inte A-skattare.

För att visa skillnaden mellan med och utan Frilansfinans (och liknande bolag) kan vi göra några räkneexempel. (Alla ska förstås betala skatt på slutsumman.)

1. Bengt säljer inte så mycket bilder, men får inkomster från en bildbank ibland. Han fakturerar brutto 10000 kr per år och har utgifter (avskrivningar på investeringar, förbrukningsmaterial mm) på 7000 kr.

Med FF: Fakturerar 10000 kr. Avgift 10 procent > kvar 9000 kr. Sociala avgifter, 30 procent > från FF får han 6900 kr. Utgifter 7000 kr > kvar -100 kr.

Om han istället deklarerar som hobbyverksamhet: Fakturerar 10000 kr. Utgifter 7000 kr > kvar 3000 kr. Egenavgifter, 30 procent > kvar 2300 kr.

Av 10000 kr försvann alltså 2400 kr (24 procent) via FF.

2. Torbjörn gillar att plåta hockey och konserter och säljer till lokaltidningen för 60000 kr om året. Han köper mycket nya prylar och har utgifter på 30000 kr (förutom resor och sånt som går direkt på fakturan.

Med FF: Fakturerar 60000 kr. Avgift 10 procent > kvar 54000 kr. Sociala avgifter, 30 procent > från FF får han 41000 kr. Utgifter 30000 kr > kvar 11000 kr.

Om han istället deklarerar som hobbyverksamhet: Fakturerar 60000 kr. Utgifter 30000 kr > kvar 30000 kr. Egenavgifter, 30 procent > kvar 23000 kr.

Av 60000 kr försvann alltså 12000 kr (20 procent) via FF.

3. Annika jobbar som frilansfotograf på heltid. Hon fakturerar för 500000 kr om året och har utgifter (lokal, investeringar osv) på 150000 kr.

Med FF: Fakturerar 500000 kr. Avgift 10 procent > kvar 450000 kr. Sociala avgifter, 30 procent > från FF får hon 345000 kr. Utgifter 150000 kr > kvar 195000 kr.

Om hon istället har F-skatt: Fakturerar 500000 kr. Utgifter 150000 kr > kvar 350000 kr. Egenavgifter, 30 procent > kvar 270000 kr.

Av 500000 kr försvann alltså 75000 kr (15 procent) via FF.
 
Daniel, när det gäller att fakturera med A-skatt så har du förstås rätt i att uppdragsgivaren då betalar arbetsgivaravgift och preliminärskatt-- det är ju innebörden av A-skatt. Men det innebär inte att det uppstår ett anställningsförhållande, du är fortfarande frilans.
Jo faktiskt, rent juridiskt så är det frågan om anställningsförhållande.
Skillnaden är inte så stor för fotografen i sig.
Men många företag vill inte ta på sig det juridiska ansvar det gäller, inte heller pappersarbetet ifråga.

För uppdragsgivaren är det oerhört mycket enklare att slippa alla papper i form av olika skatter som skall hanteras. Förutom att facket mycket väl kan ha synpunkter på hur folk timmanställs (vilket det ju i praktiken är fråga om.


Deklarerar man som hobbyverksamhet är man inte A-skattare.
Delvis sant, i den mån att uppdragsgivaren slipper en del pappersarbete.
Samt ansvar för skatter.
Men du har själv fortfarande enbart A-skattesedel.
Vilket pga rent juridiska grunder kan bli ett problem för uppdragsgivaren.

För den son har stor omsättning, och dessutom har stora utgifter så är F-skatt att föredra, helt klart.
Såvida man inte hittar ett företag där man kan dra nytta av möjligheterna till avdrag.

I övrigt har du rätt, (vilket jag mer eller mindre redan har påpekat).

Jag själv har haft turen att komma i kontakt med ett seriöst företag.
Där jag har den möjligheten.
 
oi så många svar! tack alla för er råd och insyn. det verkar att har f-skatt är vägen att gå men också lite jobbigare...
 
Jo faktiskt, rent juridiskt så är det frågan om anställningsförhållande.
Inte för att det spelar så stor roll, men du har faktiskt fel. Man kan ha A-skatt utan att det föreligger nåt anställningsförhållande. Så kan t ex ett aktiebolag göra uppdrag för ett annat AB -- men ha A-skattsedel. (Det är visserligen ovanligt, men...)
 
Hej allihopa.

Mitt första inlägg, hoppas ni kan reda ut lite åt mig. Skall börja faktuera för mina första riktiga jobb och har lite funderingar.

Jag har blivit lite förvirrad av denna diskussionen om hur man fakturerar. Som jag har förstått det är det man tjänar på att använda en faktueringtjänst som www.frilansfinans.se eller motsvarande att man slipper i princip allt pappersarbete samtidigt som du får ett "arbetsintyg". Det man förlorar blir de sex procent på faktura beloppet. Alltså ca 3-4% på det man själv plockar ut. Är jag rätt ute då?
 
Om du läser den här tråden, t ex inlägg #9, ser du att man i många fall förlorar ganska mycket mer än så genom att använda Frilansfinans -- på grund av hur beskattning och avdrag hanteras.
 
Frilans Finans - bra för vissa, dålig för andra

Jag jobbar på heltid som översättare och sköter all fakturering via Frilans Finans. Har inget eget företag. Gör ett jobb - loggar in på www.frilansfinans.se - registerar fakturan (en minut) - och får pengarna nästa vecka. Några papper ser jag aldrig, det tar Frilans Finans hand om. Kan fakturera både företag och privatpersoner. Är skattemässigt projektanställd och har bl.a. min SGI (sjukpenninggrundande inkomst) fastställd på vad Frilans Finans betalar mig, kan få lån m.m. som en vanlig anställd. Skulle även kunna få A-kassa ifall att det skulle behövas.

Fakturerar jag för 10.000 kr exkl. moms får jag 3921,50 kr i handen (med 45% A-skatt). De 6078,50 kr jag aldrig ser täcker arbetsgivaravgifterna, soc. avgifter, mina skatter (45%) och Frilans Finans avgifter.

Hade jag haft enskild firma istället hade jag fått 25% dvs. 2500 kr i handen; 30 % försvinner i egenavgifter och 45% i A-skatt. För mig är Frilans Finans ett bra alternativ med andra ord.

Nu har jag givetvis struntat i en viktig sak som ändrar på det hela, precis som påpekats i tråden: avdrag. Jag drar aldrig av något, behöver inte - jag har min dator, använder den privat också och behöver inte investera i något annat. Jag räknade på det här innan jag satte igång och kom fram till att jag max. kan sätta sprätt på ca 15.000 per år om jag tar i rejält...

Som fotograf behöver man investera bra mycket mer. Då är det bra att kunna göra avdrag, och då lönar sig Frilans Finans oftast inte.

Men: Är man ny, har man redan utrustningen (som kanske inte är sprillans ny heller), behöver man inte investera på kort sikt, vill man prova innan man startar eget, vill man först koncentrera sig på att ragga kunder m.m. - då kan Frilans Finans vara ett bra alternativ, för att komma igång. När man väl kommit igång ordentligt startar man eget. När man startar eget kan man ju göra avdrag för inköpt utrustning året efter att man köpt utrustningen.
 
Fakturerar jag för 10.000 kr exkl. moms får jag 3921,50 kr i handen (med 45% A-skatt). De 6078,50 kr jag aldrig ser täcker arbetsgivaravgifterna, soc. avgifter, mina skatter (45%) och Frilans Finans avgifter.

Hade jag haft enskild firma istället hade jag fått 25% dvs. 2500 kr i handen; 30 % försvinner i egenavgifter och 45% i A-skatt. För mig är Frilans Finans ett bra alternativ med andra ord.

Om du hade enskild firma så räknas varken egenavgifterna eller inkomstskatten på det fakturerade beloppet. Du får nämligen göra avdrag för egenavgifterna på det fakturerade beloppet. Om du med enskild firma fakturerar 10000 kr så betalar du 2349,50 i egenavgifter (30,71 % av 7651 kr) och 3442,75 i inkomstskatt (45 % av 7651 kr). Således behåller den enskilda firman 4207,75 kr av 10000 fakturerade kronor.
 
Om du hade enskild firma så räknas varken egenavgifterna eller inkomstskatten på det fakturerade beloppet. Du får nämligen göra avdrag för egenavgifterna på det fakturerade beloppet. Om du med enskild firma fakturerar 10000 kr så betalar du 2349,50 i egenavgifter (30,71 % av 7651 kr) och 3442,75 i inkomstskatt (45 % av 7651 kr). Således behåller den enskilda firman 4207,75 kr av 10000 fakturerade kronor.

Tack - det kunde inte Skatteverket förklara för mig när jag funderade på att starta eget. Det blir rätt jämnt ändå, 4200 vs. 3900 och det kan jag nog betala för pappersarbetet.

Jag ska göra om det här till AB lite längre fram, då får jag också ner skatten. Måste först få ihop 100.000...
 
Det blir rätt jämnt ändå, 4200 vs. 3900 och det kan jag nog betala för pappersarbetet.
Om jag var du skulle jag nog istället försöka hitta en duktig bokförare/rådgivare som tog hand om "pappersarbetet". Det skulle förmodligen inte kosta mer -- och denna person skulle nog också kunna visa dig att du har mycket mer avdragsgilla kostnader i verksamheten än du tror.
 
Om jag var du skulle jag nog istället försöka hitta en duktig bokförare/rådgivare som tog hand om "pappersarbetet". Det skulle förmodligen inte kosta mer -- och denna person skulle nog också kunna visa dig att du har mycket mer avdragsgilla kostnader i verksamheten än du tror.

Jag räknade precis och kom fram till att Frilans Finans kostar mig (om vi förutsätter att jag inte gör avdrag för något) ca 6600 kr per månad netto, dvs. jag skulle få ca 6600 kr mer per månad i handen om jag hade enskild firma. Jag skulle nog kunna hitta en redovisningskonsult som tog hand om det mesta för något mindre - men det finns andra saker att tänka på, bl.a. får jag mina pengar från Frilans Finans inom en vecka medan mina kunder har 30 dagar på sig. Visst, det spelar ingen roll när jag väl kommit igång - det rullar stadigt in pengar oavsett - men det är övergången jag inte riktigt är redo för än. Dessutom är det en del att sätta sig in i samtidigt som jag egentligen vill ha AB av lite olika skäl.

Sparar därför tills jag har 100.000 och kan starta AB.

Men tillbaka till ämnet - jag tror att Frilans Finans är en bra tjänst för den som vill prova och som inte har något omedelbart investeringsbehov. Det är trots allt skönt att i början kunna koncentrera sig på kärnverksamheten, utan att behöva tänka på pappersarbetet. Att skaffa kunder, bygga upp en verksamhet som går runt osv. Frilans Finans binder ju inte upp en på något sätt. Dessutom får man sina pengar oavsett om kunden betalar eller ej. Det finns ju trots allt mindre trevliga kunder också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.