Annons

Friläggning

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Nu har jag testat att göra en friläggning av en stol och så flytta den till ett nytt vitt dokument. Jag använde diverse olika markeringsverktyg (ej penna) och var mycket noggrann. Men men inte blev det så perfekt som jag ville ha det.

Så alla goda tips på riktigt snygga friläggningar emottages tacksamt.

Kristina

Hej
Svårt att ge råd med så lite info, vad kör du för program och hur ser motivet ut, bakgrund, färger kontrast och upplösning på bilden är faktorer som spelar in lägg upp bilden här eller länka den. Ev skicka över originalbild till mig så ska jag se om jag inte kan hjälpa till.

Slatten

Mitt bästa tips är att du lär dig använda pennan. När du gjort markeringen så kan du lägga på liiiite ludd på markeringen innan du raderar bakgrunden.
Tänk på att om bilden tex har kort skärpedjup så ökar svårigheten med att frilägga bilden snyggt. Enklast blir det om produkten är helt skarp ända från förgrund till bakgrund. Dvs, mycket långt skärpedjup.

Jag jobbar i CS4 och här kommer före och efter.

Bilden är hyfsat skarp men det är bara ena stolen och bordet som jag vill ha. Tänkte att det skulle bli lättare att använda tex trollstaven om jag sänkte färgmättnaden i den gula husväggen och visst det funkade. Men på något sätt så räckte det inte. Till syvende och sist så antar jag att jag får acceptera att jag använder ett program som bygger på fyrkantiga pixlar.

Jag har missat det där med att radera bakgrunden. Istället har jag fört över den markerade delen av bilden till ett nytt vitt dokument. Finns det fördelar och nackdelar.

Skall jobba på det där med pennan. Jag har ju iallafall ett ritbord så det är nog en god ide att ta pennan.

20110204_1599 minimini.jpg

isolerad stol o bord minimini.jpg

Hej igen

Tittade på din urklippta bild och på min skärm med lite förstoring är det svårt att se att det inte blir bra,
men en titt på motivet syns stora skillnader i kontrast mellan den vita bakgrunden och dom svarta stolarna, detta möjlig-gör en metod som som du hittar under markering, färgområde där du klickar på en av ytorna som har stark kontrast och en mask bildas. Titta och experimentera lite så ser du hur smidigt den fungerar, sedan kan man ta en av kanalerna som har bra kontrast och skapa en mask av denna.Mycket utav dessa resultat beror på bilden upplösning jag tror man kan säga ju större upplösning ju bättre visuelt resultat.

PENNA och BANOR - enda vettiga verktyget till sånt här. Lär dig använda det och du slipper problem framöver.
/martin

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto