Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frilägga till vit bakgrund. Nättjänster?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad har det med friläggningstjänster att göra?

En del frilägger mot vitt, en del får man banor, andra gör mot transparent.

Om man ska leverera produktbilder i jpeg kanske det inte spelar så stor roll om man får PSD eller inte.

Att konvertera från PSD är knappast svårt men ett extra steg som visserligen ger mer frihet men är ett moment till i flödet att göra själv.

Nu har jag testat både Pixelz och Squidpix. Postar en liten del av en av bilderna. De som gjort jobbet är Pixelz. Squidpix var, åtminstone den här gången, sämre. För mig duger det definitivt! Jag är nöjd!

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    350.5 KB · Visningar: 65
Ville ha tif med bana, vilket jag också fick för de tre bilder jag skickade in. Endast bakgrundslager för två av bilderna, för den tredje bakgrundslager, en kopia av bakgrundslagret och en del av friläggningen i ett tredje lager. Här har man uppenbarligen glömt att göra till ett lager.

Squidpix

Hej, vad roligt att mitt företag kommer upp här i tråden!

Jag håller med på varje punkt, hemsidan är missvisande och uråldrig, den talar inte för vår kvalité, är jobbig att navigera kring och ja, jag tycker helt enkelt inte om den lika mycket som när den var ny och fin 2012-2013.

Squidpix är svenskt och arbetar i Sverige, vi skickar inget jobb vidare och är dyrare än att skicka till Asien, självklart. Men då vet man att det är sjyssta villkor med Foras försäkring och ingen risk för barnarbete eller otroligt låga löner till personalen.

Det är en smaksak vart ni vill skicka bilder för redigering och friläggning, jag kan bara tala om att om ni vill prova friläggningar och retuscher så är det gratis att prova på och som regel har vi att är ni inte nöjd så stryker vi fakturan.

För de övriga företagen i tråden så vet jag inget om vart de sitter eller hur de arbetar :)

Jegor Svensson / Squidpix

Vad har det med friläggningstjänster att göra?

Precis allt....
Det finns flera olika sätt att frilägga i PS.
Ett är det sätt som funnits sedan den digital bildens barndom, BANA. Eftersom PageMaker och Quark inte stödde transparens förrän mycket sent (den kunde fejka/simulera det tidigare) så frilade man med bana. Ett mycket snabbt och bra verktyg om man har samma skärpedjup i hela bilden. Men det blir problem om det skulle finnas någon detalj som ligger i utanför skärpeplanet. Det var förr saker man var tvungen att bortse från. Knivskarpa kanter var det som gällde. De flesta format stödjer urklippsbana.
Ja man kunde frilägga med kanal även då men det var ett fasligt jobb, och innefattade separata kanaler i sv/v och PICT.

Sen kom möjligheten att frilägga med mask mot transparens - (i början stödde inte Indeisgn det hela utan nöjde sig med att simulera det vilket gav lustiga konsekvenser om man blandade färgrymder och skapade PDFer) . Då kan man även hantera oskarpa kanter på objekt och få övergångar mellan skugga och transparens. Man kan även frilägga tex glas och de glaset en naturlig transparens där eventuell bakgrund slår igenom. Format som stödjer detta är TIFF och PSD.

Därför är just formatet av yttersta vikt när vi pratar friläggning. Något många säkert inte är medvetna om... En (två) bild säger mer än tusen ord. Väns är JPEG, höger PSD
https://www.dropbox.com/s/j3795ikpjhvbm0u/Fril_2.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/mbg7lbghit01ykw/fril.png?dl=0

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar