Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Friköpa bilder till förlag

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har fotograferat en författare och nu vill hon friköpa bilderna för att kunna använda fritt i tidningar/bokomslag/web/tv. Jag har bildleverantörernas prislista men tycker den är svår att tolka.

Hon fick fotograferingen billigt så det var ingen fotografering där bilderna ingick.

Är tacksam att få råd i hur jag ska ta betalt. Jag har ett företag med f-skattsedel.

http://hem.bredband.net/birtha/EvaDozzi

Glada hälsningar
Bee Thalin

Senast ändrad:
Det var ett kanske lite udda tillvägagångssätt. Jag tolkar det som att du fotograferade av henne enkom för att ta en bild till hennes bok/förlag?

I så fall borde du redan vid fotograferingen angett ett pris på ca 1200 kr per timme + moms. Men då ingår användandet av bilden till ett visst användningsområde. All nedlagd tid skall debiteras (naturligtvis). Så säg, två-tre timmar? Dvs runt 3000 + moms.

Det var ett kanske lite udda tillvägagångssätt. Jag tolkar det som att du fotograferade av henne enkom för att ta en bild till hennes bok/förlag?

I så fall borde du redan vid fotograferingen angett ett pris på ca 1200 kr per timme + moms. Men då ingår användandet av bilden till ett visst användningsområde. All nedlagd tid skall debiteras (naturligtvis). Så säg, två-tre timmar? Dvs runt 3000 + moms.

Tack Jesper!
Uppskattar ditt snabba svar. Jag fotograferade henne för att ta en bild till en hemsida som jag ska göra till henne. Den bilden ingick i fotograferingen eftersom det är en webbild, däremot var jag tydlig med att det kostade pengar om hon ville ha bilden på papper.

Ett visst användningsområde säger du, hur gör jag om hon vill ha alla bilderna (13st) i förlagets bildbank för att användas fritt? Ska jag säga att jag vill ha delnad vårdnad under en tid eller ska jag bara ge henne bilderna och skicka faktura på 3000 kr +moms?

Tack på förhand!
Bee

//Bee

Ett visst användningsområde säger du, hur gör jag om hon vill ha alla bilderna (13st) i förlagets bildbank för att användas fritt? Ska jag säga att jag vill ha delnad vårdnad under en tid eller ska jag bara ge henne bilderna och skicka faktura på 3000 kr +moms?
Det skulle vara ett rimligt pris om det handlade om "normal" publicering (t ex en tidning som ska publicera bilden en gång, och sedan lägga den i sitt artkiv för eventuell återpublicdring). Men eftersom kunden vill friköpa bilderna och -- om jag förstår rätt -- kunna skicka dem som kostnadsfria pr-bilder till medier, så borde du dubbla priset ett par gånger.

...kunna skicka dem som kostnadsfria pr-bilder till medier, så borde du dubbla priset ett par gånger.

och därmed ber kunden att få tacka för sig och lämnar förhandligarna ;)

Fråga dig själv Bee, vad dessa bilder har för värde för dig, om du skulle kunna tjäna pengar på dessa på annat håll?

Sannolikt - nej.

Detta handlar mer om vad du känner är rätt än vad vi andra tycker. Man kan resonera, nä jag tänker kräva 9000 + moms om de ska använda mina bilder. Eller så kan man vara lite mer pragmatisk. OM det varit klart från början vad användningsområdet var, så skulle bilderna kostat kunden ca 3000 kr + moms. Min gissning är att eftersom hon fick fotograferingen billigt, så kommer hon bli lätt chockad redan av 3000 kr + moms.. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar