Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Friidrotts EM i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

Humpe

Aktiv medlem
Skall till Gbg (åker imorgon) och tänkte stanna ett par dagar, ev tänkte jag slinka in en halvdag för att kika på tävlingarna oxå och då vore det ju så klart kul att dra med kameran.

Någon som vet vad som gäller för att ta med kamera som åskådare? Hittar inget på deras hemsida och hinner inte krabba med att försöka kontakta någon. Tycker i allmänhet att det där är lite jobbigt då det varierar otroligt mkt hur olika arrangörer resonerar :-/

/H
 
enligt reglerna får du inte fotografera inne på Ullevi, men det har aldrig varit några problem för mig. Dessutom ser man folk med kompakter som plåtar överallt, så de verkar inte hålla så hårt på de reglerna.

// Hampus
 
Tack, har iofs tänkt släpa med mig min 30D och mitt Sigma 70-200/2.8 isf men det är fortfarande inga problem tror du?

/H
 
De kanske kan vara lite petigare nu när det är EM men det är väl iaf värt ett försök. Det värsta de kan göra är väl att be dig lägga undan kameran.

// Hampus
 
Vid VM 95 satt jag och alla andra runtomkring och fotade för fullt inne på Ullevi. De verkade inte bry sig. Men när jag kom in med en tubkikare som en smula liknade ett stort vitt proffstele var de på mig och ville kolla att det inte var just ett sådant. Tror de bara vill försäkra sig om att ingen utan tillstånd sitter och fotar för kommersiella ändamål. En digitalkompakt är ju så uppenbart amatörmässig. Fast en 30D och ett Sigma 70-200/2,8? Hmmm..? Är nog lite på gränsen. Tala gärna om hur det gick! Nyfiken. Kanske slinker in själv då med mitt 70-300 DO...
 
Jag har pratat med GotEvent om detta. Här är svaret:

"Hej Ulf!
Gällande fotografering på arenan så är det tillåtet att ta in kameror av den mindre sorten för privat bruk, dock inte systemkameror och uppåt. Tyvärr är det inte tillåtet med teleobjektiv. Endast ackrediterad press får använda sig av sådan utrustning.

Vänliga hälsningar
Anna/ Got Event biljett"

Lite stelbenta regler tycker jag. Det finns ju många kompaktkameror som tar väl så bra bilder som en systemkamera.

Någon som ska ner och plåta på invigningen på Götaplatsen ikväll, förresten?
 
Senast ändrad:
Undrar hur de ser på kameror av typen Fujifilm S9500 som liknar en systemkamera till det yttre men inte har utbytbara objektiv. Eller panasonics nya 10X zoom i ett ytterst litet skal. Det skulle ju vara lite konstigt att tillåta dessa kameror men att förbjuda just systemkameror med teleobjektiv (även om bilderna blir bättre med systemarna kommer man ju i princip lika nära med de andra).

Vid finnkampen på Ullevi förra året så tog jag med mig min dåvarande Panasonic FZ4 (12x zoom) och det var ingen som sa något om det.
 
Jag var på Ullevi idag. Såg många besökare som plåtade med digitala systemkameror. Om man bara får med sig kameran förbi vakten i entrén så är det nog ingen som bryr sig sedan.
 
Precis hemkommen ifrån Gbg, det var inga problem att ta in kameran på Ullevi, de tom kollade i kameraväskan (De kollade alla väskor) men bara vinkade in mig (Antar de letade efter bomber och liknande (?)). Stog klart och tydligt skyltar utanför vad man inte fick ha med sig in, videokamera bla var uppräknat men inte stillbildskamera (Av något slag).

Knappt hunnit gå igenom alla bilder jag tog men här är en liten teaser så länge :)

/H
 

Bilagor

  • small_img_6796.jpg
    small_img_6796.jpg
    80 KB · Visningar: 645
Jag tänkte jag skulle ställa mig utanför när maraton går istället och plåta beninga svettiga idrottsmän ;)
 
Här kommer några bilder till. Den här är ju så klart helt misslyckad men tycker ändå den är lite rolig. Blev överaskad över hur pass spänstiga våra idrottsmän och kvinnor verkligen är. Här är det Carolina Klüft som studsar omkring lite på uppvärmningen, Man kan ju säga att jag underskattade höjden på studsandet :)

/H
 

Bilagor

  • small_img_6670.jpg
    small_img_6670.jpg
    73.9 KB · Visningar: 446
Funderade en del själv innan jag skulle iväg på festen, så jag mailade GotEvent. Tack och lov svarade dom mig för sent...

Hejsan
En liten kamera utan stort objektiv är tillåtet att ta med in men har den stort separat objektiv är det inte tillåtet
Mvh got Event biljett Anenlie

... så min 1D + 70-200/2.8 hängde med.
 

Bilagor

  • em_3_1.jpg
    em_3_1.jpg
    63.5 KB · Visningar: 242
Jag var där två gånger och det var inga problem. De tittade i kameraväskan och frågade om det var en video eller stillbildskamera och när det hela var uträtt var det inga problem.
Det som kom med in var en Eos 1D, 400mm f/5,6, 70-200mm f/2,8 L IS och ett 17-40mm.
Men det blev inte många bilder tagna, bara några på Allwin:)
 

Bilagor

  • allwin.jpg
    allwin.jpg
    62.4 KB · Visningar: 228
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.