Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frigående djur Stockholmstrakten

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag söker beteshagar med frigående djur som man som privatperson kan gå in i och fota djur. Jag söker alltså inte några organiserade turer eller 4h-gårdar. Det kan vara naturområden, motionsområden som sträcker sig in på odlingslandskap och jordbruksmark där man som privatperson kan passera genom hagar. Jag önskar fota t ex får och hästar. Har sökt på många olika ställen men inte hittat något. Platsen ska gå att ta sig till med kollektivtrafik från Sthlm, SL-kort.

Tacksam för tips!

En bit utanför Nynäshamn, Torö. Där har du får & getter, hästar, kor m.m. längst hela huvudvägen i lantlig miljö. Gårdarna & hagarna ligger inte ihop, så du får inte med hus och sånt i bild. Dock inte optimalt utan bil, men om du gillar långpromenader så funkar det :) Bussarna går med 2 timmars mellanrum om jag inte minns helt fel.

På Stegholms gård på gålö Hemsida kan man gå en en trevlig promenad som går genom hagar.
Där man kan få närkonktakt med frigående kossor.

Tack för era tips!

Tack för era tips, det verkar vara två bra fotoställen.

Tar gärna mot fler om det är någon som vet andra liknande ställen. Alltid kul att kunna fota olika miljöer.

Säbysjön!
Koordinater
WGS 84:
N 59° 25.355', E 17° 52.604'
WGS 84 - decimal:
59.42258, 17.87673

Vid ikea, barkaby. Frigående highland cattle's kor.. mycket fint område

Frigående djur på "klappavstånd"

Hej!

Tack för tipsen. Jag ska väl förtydliga mig och säga att jag menar frigående djur som man kan komma nära, klappavstånd alltså! Har åkt till flera gårdar som bara varit en besvikelse då man inte kunnat gå in i hagarna. Kan vara kor, hästar, getter, får etc. Hoppas på fler tips!

Snacka

Hej!

Tack för tipsen. Jag ska väl förtydliga mig och säga att jag menar frigående djur som man kan komma nära, klappavstånd alltså! Har åkt till flera gårdar som bara varit en besvikelse då man inte kunnat gå in i hagarna. Kan vara kor, hästar, getter, får etc. Hoppas på fler tips!

´Man får snacka med bönderna om man tror att det är förbjudet att gå in i hagarna. Annars är det bara att traska på, fast på egen risk förstås. Att kliva över några el- eller taggtrådsstängsel hör till vardagssysslorna för alla fågelskådare eller naturfotografer. Se dock till att göra allt med förstånd. Allt går inte att fota från grusvägen!

Ersta viks ängar (Tillhör fideikomissien Ersta gård, vid nacka reservatet) är jättevackra och har många frigående djur att fota. Tänker då främst på dovhjortar, men även på hästar. Dovhjortarna är vana vid folk, men flyttar på sig om man rakt upp och ner kliver på dem förstås, det är ju vilda djur.
Det krävs en promenad på en dryg halvtimme antingen från Älta eller saltsjöbanan via Erstaviks badet.

MVH Gregor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar