Annons

Fria programvaror samlade på nätet.

Produkter
(logga in för att koppla)
Herr Magnus Berg.

Jag har full respekt för ditt kunnande inom affärsvärlden och din säkert långa erfarenhet av att skilja på begrepp i lagtexter där det skrivs kontrakt eller överenskommelser. Jag ser att du har ett förflutet inom affärsvärlden på din medlemssida och jag håller med om att det är viktigt att skilja på gratis och andra varianter som erbjuds under begreppet "Shareware/freeware/demoware/etc ad nasueam..."

Men.

Har du läst hela tråden? Inklusive mina tidigare förslag på hur man skulle lösa defineringsproblematiken på 'shareware' och dess svenska översättning?

Intressant att du använder ordet saklig i samma sammanhang som du också säger; "Om möjligt kanske Lars Levin lär sig något genom vår strävan att vara sakliga." Det var ju inte särskilt sakligt sagt?
 
Ha, ha!

Jag ska bemöta det språkfilosofiska påståendet.
"Intressant att du använder ordet saklig i samma sammanhang som du också säger; "Om möjligt kanske Lars Levin lär sig något genom vår strävan att vara sakliga." Det var ju inte särskilt sakligt sagt?"

Jag skriver "Om möjligt". Därmed har jag gjort ett förbehåll. "Om möjligt" finns där för att det kan ju vara så att du är obildbar. Om du inte är obildbar är det möjligt att du lär dig något. Alltså är jag helgarderad i det jag skriver. Så oavsett hur det förhåller sig med din förmåga att ta till dig kunskap har jag varit saklig.
 
Demoprogram finns redan som begrepp men särskiljer inte på om de är fria att sprida eller har en licens som enbart tillåter spridning efter att ha avtalat så.
Vem som helst kan ju bränna en cd med sharewareprogram och sprida men skulle man bränna med en demo av t.ex. Photoshop så...
 
Adobes Photoshop har blivit ensam herre på täppan pga att proffsen oftast valt programmet och amatörer har "tillåtits" att ladda hem photoshop fritt. Övriga "tillverkare" har kastat in handduken eller lever ett liv i stillhet. Adobe lärde sig av Microsoft som "konkurerade" ut Netscape med att låta Internet Explorer vara gratis.
 
MagnusBerg skrev:
Ha, ha!

Jag ska bemöta det språkfilosofiska påståendet.
"Intressant att du använder ordet saklig i samma sammanhang som du också säger; "Om möjligt kanske Lars Levin lär sig något genom vår strävan att vara sakliga." Det var ju inte särskilt sakligt sagt?"

Jag skriver "Om möjligt". Därmed har jag gjort ett förbehåll. "Om möjligt" finns där för att det kan ju vara så att du är obildbar. Om du inte är obildbar är det möjligt att du lär dig något. Alltså är jag helgarderad i det jag skriver. Så oavsett hur det förhåller sig med din förmåga att ta till dig kunskap har jag varit saklig.

Jaha, låt oss då definera vad jag menar med saklig. Att hålla sig till diskussionen utan utsvävningar eller ohövligheter.

1, Kring programmen som listats.
2, Kring benämningen av kategori för att undvika att läsare/användare missförstår vad som listats.

Måhända jag var ohövlig när jag bad om att få slippa fler "ordmärkningar", det ber jag om ursäkt för. Ditt yttrande kring min förmåga att ta in kunskap uppfattar jag som ohövlighet och inte saklig i förhållande till diskussionen.
 
Bofoto2 skrev:
Adobe lärde sig av Microsoft som "konkurerade" ut Netscape med att låta Internet Explorer vara gratis.
Är inte detta lite historieomskrivning? Netscape har varit gratis att använda så länge jag använde det...

Att Microsofts IE manövrerade ut Netscape har lite andra orsaker, men det hör inte till denna diskussion.

elmfeldt skrev:
I vår länksmaling har jag nu lagt till två länkkategorier:

Mjukvara för fotografer
http://www.fotosidan.se/links/list.htm/1119

Mjukvara för fotografer (gratisprogram)
http://www.fotosidan.se/links/list.htm/1120

Så nu är det bara att fylla på med förslag
Jag fick upp rätt lustiga länkkategorier när jag ville föreslå mer mjukvara. Ingen som passade det jag hade tänkt mig, har det blivit rätt verkligen?
 
maxzomborszki skrev:
Är inte detta lite historieomskrivning? Netscape har varit gratis att använda så länge jag använde det...

Att Microsofts IE manövrerade ut Netscape har lite andra orsaker, men det hör inte till denna diskussion.


Jag fick upp rätt lustiga länkkategorier när jag ville föreslå mer mjukvara. Ingen som passade det jag hade tänkt mig, har det blivit rätt verkligen?

Nja, i samma veva som Netscape "dog" började man vilja ha betalt av företagsanvändare vilket gjorde att många företag som tidigare använt NS bytte till gratisalternativet IE. Att man sedan fick IE "automatiskt" installerat när man installerade Windows bidrog ju också till utvecklingen.

---/Thomas
 
TA0 skrev:
Nja, i samma veva som Netscape "dog" började man vilja ha betalt av företagsanvändare vilket gjorde att många företag som tidigare använt NS bytte till gratisalternativet IE.
Du säger ju samma sak, att när de redan förlorat slaget började de ta betalt. Netscape kostade inte att använda förrän det började rulla utför. De gjorde ett antal dåliga vägval som accelererade utvecklingen ytterligare.

Dessutom började det vid detta tillfälle komma ett antal sidor som inte rendrerade ok i annat än IE på grund av att klåpare gjorde kackiga sidor. Men eftersom gemene man inte ställer krav körde man hellre IE som fanns på de flesta datorer.

Sen tycker jag det är fel att använda detta exempel som jämförelse i fallet Adobe. Adobe har aldrig givit bort sina program för gratis användning. Du får prova i 30 dagar, det är en annan sak.

Att man sedan fick IE "automatiskt" installerat när man installerade Windows bidrog ju också till utvecklingen.
Jag skulle säga att detta var en betydligt starkare faktor om inte den främsta.

FILM) (ulltand skrev:
Ja varför inte en uppdelning? Eller är tanken att det ska blandas ihop?
Kan man inte bara skriva i beskrivningen vilket OS det är till? För det finns ju gratisprogram till OS X också som är värda att tipsas om, och några av de jag använder finns till Win, OS X och Linux så att behöva lägga in samma tips/beskrivning i alla tre kategorierna känns dumt.
 
maxzomborszki skrev:
Du säger ju samma sak, att när de redan förlorat slaget började de ta betalt. Netscape kostade inte att använda förrän det började rulla utför. De gjorde ett antal dåliga vägval som accelererade utvecklingen ytterligare.
....
Sen tycker jag det är fel att använda detta exempel som jämförelse i fallet Adobe. Adobe har aldrig givit bort sina program för gratis användning. Du får prova i 30 dagar, det är en annan sak.......
Kanske har fel men kostade inte Netscape i mitten på 90-talet?
Sen Adobe, oficiellt har inte photoshop varit gratis men i praktiken har Adobe sett mellan fingrarna med glimten i ögonvrån åt att amatörer laddat ner och använder photoshop. Det är ett utmärkt sätt att få monopol på marknaden, för skulle Adobe varit intresserat av att stoppa "piraterna" så skulle det varit spärrar i programmet. Spärrar fanns av andra (tex Microsoft) åtminstone redan 1997. Om Adobe har infört lösenord nu vet jag ej, men nu har dom ~monopol så ...
 
Bofoto2 skrev:
Kanske har fel men kostade inte Netscape i mitten på 90-talet?
Det fanns flera versioner av Netscape men om jag inte har glömt allt för mycket så var Netscape Navigator tillgänglig gratis för tex privatpersoner. När jag arbetade på skola så betalade vi inte för att använda den. Däremot kan "gold"-versionen säkerligen ha kostat pengar.

Men vi behöver inte älta om pris, de flesta som har skrivit om ämnet verkar påpeka att Netscape inte kunde hålla jämna steg med Microsoft när de väl lade in en högre växel. Då började Netscape göra dumma vägval (ickestandardiserade taggar, dålig support för CSS, många buggar) och med Microsofts överlägsna distributionskanal var det inte mycket att göra. Läs gärna mer själv, finns en del skrivet på området, det var över 10 år sedan jag höll på med detta och så bra minne har jag inte :-D
Helt klart är att Netscape 5 var så buggigt på vissa plattformar att jag föredrog att köra version 4.7 eller till och med 3.0 (när sidorna inte krävde mer). Efter 3:an kraschade den för ofta för min smak. Hade "min" plattform haft IE hade jag kanske kört mer av den, men så var det inte.
Sen Adobe, oficiellt har inte photoshop varit gratis men i praktiken har Adobe sett mellan fingrarna med glimten i ögonvrån åt att amatörer laddat ner och använder photoshop. Det är ett utmärkt sätt att få monopol på marknaden, för skulle Adobe varit intresserat av att stoppa "piraterna" så skulle det varit spärrar i programmet. Spärrar fanns av andra (tex Microsoft) åtminstone redan 1997. Om Adobe har infört lösenord nu vet jag ej, men nu har dom ~monopol så ...
Ehhh... Att se mellan fingrarna och att inte kunna jaga varenda piratkopierare är väl ändå stor skillnad. Hade du sålt kopior av Photoshop är jag övertygad om att Adobe hade gjort mer än sitt för att sätta åt dig. Men att försöka sätta dit något som man inte vet har en illegal kopia är rätt svårt. Jag håller med om att Adobe inte gråter över en stor marknadsandel och piratkopiering har gjort att många andra inte haft en chans att få marknaden. Men jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att de såg mellan fingrarna.

Kan någon upplysa om när Photoshop började med serienummer? Jag har en minnesbild av att Photoshop 3 eller 4 hade det, men är osäker då det var en kompis som höll på med bildbehandling på den tiden och det var vid hans fars dator vi satt. Visst är serienummer inte något starkt skydd, men starkare har väl knappast MS Office haft, eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.