Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fria keywordslistor?

Produkter
(logga in för att koppla)

freka586

Aktiv medlem
För att få lite struktur bland bilderna i Lightroom är keywords den naturliga lösningen. Men i mitt tycke känns det lite som att återuppfinna hjulet när jag manuellt bygger upp mina keywords-strukturer. En liiiten magkänsla säger mig att någon tidigare har gått igenom precis samma process....

Så rent konkret, känner ni till om det finns publika, gratislistor för keywords? Naturligtvis allra helst redan exporterade i Lightrooms format. Eller kanske någon här känner sig givmild och vill dela med sig?

Att kunna undvika bulk-arbetet för att enbart komplettera med mina personliga kategorier på rätt löv-nivå skulle onekligen spara en del tid!

Mini finns - stor kostar

En jättelista med alla globala orter du aldrig besökt och alla djur du aldrig vill ta kort på finns att köpa färdigformatterad här
Controlled Vocabulary någon sa 11000 keywords att välja ... bort

Korta stubbar finns här:
Adobeforums stubbarna ger bra start att starta något eget i rätt uppdelning. Min erfarenhet är att personer är viktigt för mig och personer är svåra att köpa.

En "svensk" lista färdig för inport vore något att samarbeta kring på fotosidan med landskap orter etc.

Hej och tack för tipset på Adobe Forums..

Det är nånting däremellan (V.C och enbart grundkategorier) som vore en fin utgångspunkt, precis som du indikerade.

C.V. håller jag absolut med om att den känns lite overkill för min del.

Nästan märkligt att det inte standardiserats mer på det här området. Gissningsvis skulle det göra lite lättare både för fotografer och bildköpare med en gemensam grundstruktur. Naturligtvis kan man sedan ha personliga nivåer och kanske annorlunda på "lövnivå", men grunderna skulle väl gott kunna vara standardiserade?

Geografi

Hej igen,
Glömde säga att många tycker det är fel att keyworda geografi. Istället kan man lägga den informationen i rätt IPTC fält mha t.ex. utmärkta Geosetter
Själv sätter jag:
  • geografiska keywords (location)
  • Folk (people)
  • Fä (Flora, Fauna)
  • Aktivitet (Activity)
  • Prylar i bild (Objects)
  • Genre; Landskap, Macro, Portrait (Style)

Hej

Är det nån som sett en lösning med åäöÅÄÖ i LR?

Läser du in en keywordslista i LR plockas pricktecknen bort. De går att exportera, men inte importera.

Dessutom försvinner prickarna på tex Ö (versalt Ö) om det inleder keywordet.

Roine, som just gjort en extern lista med de vanligaste fåglarna men som inte kan få in dem ju.

Hej igen,
Glömde säga att många tycker det är fel att keyworda geografi. Istället kan man lägga den informationen i rätt IPTC fält mha t.ex. utmärkta Geosetter
Själv sätter jag:
  • geografiska keywords (location)
  • Folk (people)
  • Fä (Flora, Fauna)
  • Aktivitet (Activity)
  • Prylar i bild (Objects)
  • Genre; Landskap, Macro, Portrait (Style)

Hur är det i Lightroom (2.2), kan man söka och sortera bilder på IPTC-fälten, tex 'location'? Eller måste jag lägga allt jag vill ha sökbart som keywords också?

Hur är det i Lightroom (2.2), kan man söka och sortera bilder på IPTC-fälten, tex 'location'? Eller måste jag lägga allt jag vill ha sökbart som keywords också?

Det går utmärkt att söka/filtrera på location i Lightroom.

Jag tycker man bör använda IPTC-fälten i första hand för platsbestämning.

Det gör det mycket enklare att städa sin databas. T ex går det då lätt att filtrera ut de bilder där man missat att sätta en geografisk bestämning.

Om man använder Keywords istället även för platsbestämning går det väl inte att få fram de som t ex saknar City eller Country?

Jag har som regel att alltid fylla i Location, City och Country. State/Region använder jag mer sällan. Det var lite pyssel att gå igenom tusentals gamla bilder, men nu är det gjort! :)

Jag har gjort presets för mina vanligaste platser, t ex hemma, på landet osv. Det gör det lite enklare att underhålla det hela.

Tack för ett mycket bra svar. Jag tänker som du, att keywords inte ska användas till det som finns IPTC-fält för, men jag vill också säkerställa att det blir sökbart, vilket förstås är en förutsättning för att man ska få användning för det arbete man lägger ner.

Nu ska jag bara försöka få nån ordning på vilka IPTC-fält jag ska använda, och hur jag löser allt så praktiskt som möjligt. Gäller att göra rätt från början känner jag så att man slipper göra om det.

Jag tycker man kan säga att generellt är Lightroom väldigt bra på att söka bilder. Om du har petat in data, ja då kan du säkert få ut den också.

Visst är det bra att tänka igenom först men jag har funnit att det oftast går att fixa till eventuella misstag i efterhand genom att först filtera ut misstagen och sedan välja markera alla. Därefter kan man utföra de ändringar som krävs.

Nyligen upptäckte jag en inkonsekvens i mina taggningar. Jag markerade topp-mappen, filtrerade fram de poster som var felaktigt taggade, det blev 6000 bilder, markerade alla, ändrade och vips så var det ordning och reda igen.
Så länge men gör konsekventa misstag är det lätt att rätta dem! :)

Hur lagras keywords (=IPTC) i Lightroom? Lagras de i LR:s databas eller i bildfilen?

Keywords lagras default endast i databasen.

Du kan dock ändra detta så att du får dem skrivna till bildfilen eller till xmp-filer.

Du kan också välja att skriva keywords till filen vid exporten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar