Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fresnel/mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Avslutat medlemskap
Kan man projicera direkt på en fresnellins eller måste man ha en mattskiva under? Har läst lite på nätet men tycker inte jag får nån direkt klarhet i det...

Följdfrågan är förstås var man kan hitta en fresnellins tämligen billigt. Är slakta en gammal overheadprojektor ett alternativ eller finns det andra (bättre) sätt?

Det handlar lite om vad du vill göra och hur du tänker dig att betrakta bilden.

Det går att titta på en luftbild via fresnellinsen, och om du har ögat där den samlar ljuset från projektionsobjektivet så får du in i stort sett allt ljuset och från hela ytan.

Om du vill kunna betrakta bilden från någon plats som avviker lite grann från själva fokuspunkten för linsen, bör du ha exempelvis en matt film att projicera på, så att ljuset sprids. Det blir inte heller lika bländande som om du tittar på luftbilden. I båda fallen ska bilden vara fokuserad likadant.

Det fanns åtminstone förr "förstoringsglas" i form av en fresnellins i format A4 i pappershandeln, jag köpte såna för många år sedan hos Svanströms, och de var inte dyra.

Aha, ja det låter logiskt. I mitt fall vill jag kunna ställa in fokus med storformatskamera och kommer vara rätt nära själva projektionsplanet med ögat. Jag ska nog börja med att slipa till en mattskiva med finare korn än den befintliga och sedan se om jag kan skaffa en lös "fresnelfilm" att lägga över för att få själva förstoringen. Hoppas jag fattat det hela rätt. Tack för svaret!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto