Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtidssäker bildorganisations-program

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Brand

JimSlim skrev:
Köp ett maffigt brandsäkert skåp/ kassaskåp eller se till att inte leka med elden, så kommer det aldrig hända :)

/ Jim

Inga dåliga skåp man får skaffa sig då =o) Antar att det inte räcker med skåp som är klassade för att bevara papper. Dessa har en ganska hög temperatur när det brinner.

Likaså papperskopior... Visst är det bra, men då gäller det ju att förvara sina negativ på ett brandsäkert ställe. De tar väl ändå i och för sig förhållandesvis liten plats om man jämför med monterade dior...

Nä, tusan vad praktiskt det är med digitalt... hihi... ;o)

//Peter
 
Stina.D skrev:
Jag räknar med att ta en regning helg vart femte år och föra över mina foton till den tidens nya media.

Fördelen med den digitala tekniken är att det faktiskt räcker med en helg för att föra över tiotusentals bilder till ett nytt format både vad gäller fysisk lagring och filformat.

För mig tar det högst två minuter aktiv tid att överföra alla mina digitala bilder till ett nytt medium:

Koppla in det nya mediet. Vänta på att windows ansluter. Kopiera hela mappen till det nya mediet. Ta en kopp kaffe och läs tidningen under de minuter överföringen tar. Klart!

Det som skulle ta lite mer tid är om alla mina hårddiskar skulle krascha samtidigt så att jag var tvungen att läsa in bilderna från DVD-backup. Men inte så mycket längre tid. Dessuom lär det inte hända ofta.

Johannes
 
Re: Re: Brand

peter_wahlström skrev:
Inga dåliga skåp man får skaffa sig då =o) Antar att det inte räcker med skåp som är klassade för att bevara papper. Dessa har en ganska hög temperatur när det brinner.

Likaså papperskopior... Visst är det bra, men då gäller det ju att förvara sina negativ på ett brandsäkert ställe. De tar väl ändå i och för sig förhållandesvis liten plats om man jämför med monterade dior...

Nä, tusan vad praktiskt det är med digitalt... hihi... ;o)

//Peter


Men om det brinner så ryker ju både hårddiskar, cd-skivor, minneskort samt papperskopior så hmm, ngt riktigt bra skydd finns egentligen inte mot helvetes eldarna som slukar allt i sin väg ;)

men men ,.. låt oss nu hoppas att det inte händer ngn av oss oavsett om man har sina bilder på negativ/dia cd eller hårddisk.

/ jimboooooooo
 
Re: Re: Re: Brand

JimSlim skrev:
Men om det brinner så ryker ju både hårddiskar, cd-skivor, minneskort samt papperskopior så hmm, ngt riktigt bra skydd finns egentligen inte mot helvetes eldarna som slukar allt i sin väg ;)

/ jimboooooooo

Givetvis så ligger ju alla bilder säkerhetskopierade på CD/DVD i tryggt förvar i ett bankfack... Annars gör det ju inte mycket nytta om elden går lös, precis som du säger.

Mvh /Peter
 
Re: Re: Re: Re: Brand

peter_wahlström skrev:
Givetvis så ligger ju alla bilder säkerhetskopierade på CD/DVD i tryggt förvar i ett bankfack... Annars gör det ju inte mycket nytta om elden går lös, precis som du säger.

Mvh /Peter

mmm och sen är ju frågan hur många som egentligen förvarar vd/dvd eller bilder överhuvudtaget i ett bankfack. Inte många tror jag.
/ Jim
 
Re: Re: Re: Re: Re: Brand

JimSlim skrev:
mmm och sen är ju frågan hur många som egentligen förvarar vd/dvd eller bilder överhuvudtaget i ett bankfack. Inte många tror jag.
/ Jim

Det tror inte jag heller... Jag är övertygad om att de flesta med en digitalkamera i hemmet inte ens gör backup över huvudtaget... ...Men det är ju deras problem.

Upp till var och en hur rädd man är om sina privata bilder tycker jag. Jag som arbetar mot kunder måste ju vara extra försiktig, eftersom det även är "andras" bilder jag jobbar med.

Man måste inte heller ha bilderna i bankfack. Jag tycker det räcker om man bara har dem i ett annat hus. T.ex. hos sina föräldrar.

Mvh /Peter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brand

peter_wahlström skrev:
Man måste inte heller ha bilderna i bankfack. Jag tycker det räcker om man bara har dem i ett annat hus. T.ex. hos sina föräldrar.

Exakt. Om det både brinner på ett ställe och kraschar eller brinner på det andra, då lär man dessutom ha större problem än försvunna bilder...
 
Johannes-S skrev:
För mig tar det högst två minuter aktiv tid att överföra alla mina digitala bilder till ett nytt medium:

Koppla in det nya mediet. Vänta på att windows ansluter. Kopiera hela mappen till det nya mediet. Ta en kopp kaffe och läs tidningen under de minuter överföringen tar. Klart!

Det som skulle ta lite mer tid är om alla mina hårddiskar skulle krascha samtidigt så att jag var tvungen att läsa in bilderna från DVD-backup. Men inte så mycket längre tid. Dessuom lär det inte hända ofta.

Johannes

Låter som om du "just nu" lever i den bästa av alla världar, men det är inte riktigt det detta egentligen handlar om.

Gör tankeexperimentet att du hittar farfars gamla dator på hans vind om 30 år och att du har fått veta att han har hela släktarkivet på denna. Det finns ingen "brännare" av något slag installerad eller en som producerar CD som ingen längre kan läsa. All utrusning som då säljs kan inte pluggas in i denna gamla hoj och det går inte att flytta diskarna till din nya dator för det är fel bussbredd på kortet och det finns inget IDE-gränssnitt i din nya dator för ingen använder sånt då om 30-år. Det bildbehandlingsprogram som finns på datorn finns inte på disk och det skulle inte heller spela nån roll eftersom det formatet ändå inte stöddes av din dator. Hade det gjort det så skulle det inte spelat nån roll i alla fall eftersom det var ett gammalt program som inte funkar på ditt moderna operativsystem etc.

Det är faktiskt bara en av dessa parametrar som behöver skita sig för att hela din dag och ett antal andra i värsta fall, ska bli halvt förstörda. Alla som levt i PC-kaoset professionellt från start vet att Murphy lever och att hans lagar förvånansvärt ofta visat sig gälla. Nu har även fotograferna hamnat i digital heaven på gott och ont - där så mycket är bländande bra och en del fortfarande riktigt dåligt och förbluffande ogenomtänkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.