Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden inom mobil kommunikation? (examensarbete)

Produkter
(logga in för att koppla)

victor.j

Aktiv medlem
Mitt namn är Victor Johansson och jag läser nu sista året på Malmö Högskola, Produktdesign (Kandidat examen).
Jag har precis börjat på mitt examensarbete (22,5hp) som kommer vara inom mobil kommunikation.

Det skulle vara jätte intressant att höra vad alla här har för tankar och åsikter kring detta område.
Jag har sammanställt en kort enkätundersökning som jag hade uppskattat om ni tog er tid att göra (den tar ca 5min)

Vissa undrar kanske varför jag gör detta inlägget på ett forum för fotografer? Det är så att kameran får en allt mer central roll i mobiltelefoner och därför är det intressant för mig att få lite expertis ifrån er fotografer.

Har ni frågor, idéer eller funderingar så tveka inte att antingen skriva här i tråden eller hör av er via mail till [email protected]

Undersökningen: http://sv.tool.surveypirate.com/Survey.aspx?surveyid=25933&sp.mac=BOmyk0m1r3sNwInhpR1IRA==

Tack på förhand!
Victor Johansson

jag vill anmäla dig för mobbing - gruppen 35 till 45 år finns inte med - korrekturläs innan man publicerar!

Det finns fler märkligheter. Exempelvis så får man inte lyssna på musik både i den inbyggda spelaren i telefonen och i Spotify. Sedan var det något som var särskrivet mm. Sedan känns åtta steg som väl mycket. Frågan blir också hur ofta t ex 5 är på en skala mellan aldrig och varje dag.

Tänk igenom bättre och gör om är mitt råd.

Mer:

"Feature phone = traditionell mobiltelefon, Smart phone = mobiltelefon som använder sig av operativsystem (ex. Android, Symbian, IOS osv.) "

Alla telefoner efter ca 1990 har ett operativsystem.

"Rad 1 = märke, Rad 2 = modell"

Det är inte rader, fälten ligger bredvid varann.

"Vad tycker du om upplevelsen att skriva? "

Vad menar du med det, egentligen?

Per.

Det finns fler märkligheter. Exempelvis så får man inte lyssna på musik både i den inbyggda spelaren i telefonen och i Spotify. Sedan var det något som var särskrivet mm. Sedan känns åtta steg som väl mycket. Frågan blir också hur ofta t ex 5 är på en skala mellan aldrig och varje dag.

Tänk igenom bättre och gör om är mitt råd.

Det är tyvärr en lite olycklig begränsning i frågan om musik som gör att det bara tillåts ett alternativ.

Jag har nu lagt till att man ska välja den man använder mest.

Det finns en mycket medveten poäng med skalorna som jag tyvärr inte vill fortsätta diskutera innan enkäten är slut.

Mer:

"Feature phone = traditionell mobiltelefon, Smart phone = mobiltelefon som använder sig av operativsystem (ex. Android, Symbian, IOS osv.) "

Alla telefoner efter ca 1990 har ett operativsystem.

"Rad 1 = märke, Rad 2 = modell"

Det är inte rader, fälten ligger bredvid varann.

"Vad tycker du om upplevelsen att skriva? "

Vad menar du med det, egentligen?

Per.

Diskussionen om vad som räknas som en Smart phone och vad som räknas som en Feature phone kan man hålla på med hur länge som helst. Jag har försökt få ner en så kort beskrivning som möjligt för de användare som inte vet vad de själva har.

Lägg till Swype som inmatningsalternativ, det är som knark!! :)
(och det jag skriver det här inlägget blixtsnabbt med! )

Lägg till Swype som inmatningsalternativ, det är som knark!! :)
(och det jag skriver det här inlägget blixtsnabbt med! )

Det är en bra poäng men swype är ju bara ett hjälpmedel för qwerty precis som swiftkey och alla de andra tusen apparna. (vilket hade blivit helt för många alternativ i enkäten)

Men tack för din feedback!

Det är en bra poäng men swype är ju bara ett hjälpmedel för qwerty precis som swiftkey och alla de andra tusen apparna.

Nja, jag tycker nog de där tusen apparna (om de nu fungerar på samma vis) tillsammans utgör en inmatningsmetod som är ganska rejält väsenskild från traditionellt qwerty-knappande.

Nu har jag svarat på din enkät. Jag är inte imponerad av dina frågor. Du borde nog har jobbat lite mer med den innan du postade den.
Vad tror du t.ex. om sista frågan där du vill vi skall bedöma vad det vore värt att ha en mobiltelefon som kan ersatta våra datorer och vi kunde göra allt i mobiltelefonen.
Denna fråga är löjlig. En Ipad eller mobil kompletterar datorn med ersätter den inte. Att tro detta är bara barnsligt.
Som fotografer vill vi ha så stora skärmar som möjligt och som är kalibrerade och visar rätt färger.
Tror du naivt att vi kommer redigera bilder i vår mobilelefon?
Om detta är ett examensarbete på universitetsnivå är jag av idag är jag besviken.

Nu har jag svarat på din enkät. Jag är inte imponerad av dina frågor. Du borde nog har jobbat lite mer med den innan du postade den.
Vad tror du t.ex. om sista frågan där du vill vi skall bedöma vad det vore värt att ha en mobiltelefon som kan ersatta våra datorer och vi kunde göra allt i mobiltelefonen.
Denna fråga är löjlig. En Ipad eller mobil kompletterar datorn med ersätter den inte. Att tro detta är bara barnsligt.
Som fotografer vill vi ha så stora skärmar som möjligt och som är kalibrerade och visar rätt färger.
Tror du naivt att vi kommer redigera bilder i vår mobilelefon?
Om detta är ett examensarbete på universitetsnivå är jag av idag är jag besviken.

Tack för att du svarat!

Jag vill inte gå in i detalj på diskussioner om sista frågan innan undersökningen är färdig. Jag har dock kollat igenom de svar som än så länge kommit in här i från fs och det finns många bra och intressanta svar på den frågan.

Bra frågor även om jag själv tycker att den intressanta utvecklingen inte är i mobiltelefonen utan hur olika enheter kommer att kunna kommunicera med varandra i framtiden där mobilen ingår.

Självklart ska alla åldersgrupper finnas med, det är nu korrigerat. Tack för att du uppmärksammade mig på det.

:) Det är alltid så att man bör korrekturläsa flera gånger och gärna få hjälp med det - det är svårt att undvika att göra fel och ligger ofta mer jobb än vad man tror med att skriva ett test som uppfattas som välgjort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar