Annons

Framtid som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du måste vara mer precis om vilken sorts fotograf du vill bli.

Men i korthet kan man nog säga att det är rätt svårt, många vill men få blir kallade.

Det här är inget direkt svar på frågan...men jag hoppas att det kan bli värdefullt iaf.

Jag jobbar inte med fotografering, utan får mitt uppehälle garanterad genom annat, vilket ger mig full frihet att fotografera och ta fotouppdrag som det passar mig.

Det gör att jag inte behöver ta uppdrag som jag inte tycker passar mig och jag kan välja och "vraka"...vilket ger mig en konstnärlig frihet som jag känner att jag inte fått om jag hade haft det som yrke.

Det passar mig..jag är ledig varannan vecka och kan ägna mig helt åt fotograferingen på den lediga veckan...precis som jag vill.

Du måste sälja dig själv på ett bra sätt om det skall vara möjligt att leva på "hobbyn". Väldigt olika svårt tror jag inom olika genrer. Mattias Klum te.x har lyckats bra genom sponsorer som han lyckats övertala mm.

Man brukar säja att sälja en pansarvagn kan vara lika svårt eller lätt som att sälja en knappnål.

>> Till Kim!

Jag tycker att ditt sätt att jobba låter härligt. Du har möjlighet att ta fotojobb som inspirerar dig och behöver inte känna dig tvingad att ständigt prestera, vilket en fotograf på heltid måste göra. Jag kommer nog också att söka mig till något som motsvarar hel/deltid och låta fotandet få ta all annan tid.

Föresten, vad jobbar du med, förutom foto?

Mvh
//Jessica

Fint Jessica!

Jag jobbar nattskift på posten heltid (18.00-06.00), stockholm-årsta postterminal...får ut ca: 14 000:- netto.

tycker det verkar jätta svårt,för under denna utb, tvekar jag varannan dag på en det verkligen är rätt för mig...jag vill ju inte behöva SKRAPA ihop pengar till mat-men ändå syssla med något som ger mig något på det personliga planet..men vilka olika genrer finns det egentligen..känns så osäkert ibland-verkar som det ofta handlar om rätt kontakter vid rätt stund och plats...SVÅRT

jorgen hagg skrev:
.....som det ofta handlar om rätt kontakter vid rätt stund och plats...SVÅRT
Nästan allt handlar om kontakter, i alla yrken.

Jag lever inte heller på foto, kämpar väl för att få allt att gå runt med dyra kameraprylar och mat på bordet typ. Jag gör annat på iaf halvtid, men eftersom det inte räcker till så måste man ju ta allt man känner att man kan fixa. Så himla kul är det egentligen inte att fota en karl inne på konsum som säljer lotter ideellt för att sedan snabbt iväg och fota "årets affärsman i byn", allt utan planering. Det är iaf inte riktigt mitt drömjobb. Jag håller med Kim om att det borde vara perfekt att kunna fota bara det man själv känner för.

Fast med ett friare jobb som fotograf är det säkert roligare..

du behöver åandrasidan kanske inte välja ännu. menar att även om du bestämmer dig för att fortsätta med foto så måste du ju inte släppa alla andra möjligheter, typ ha ett vanligt jobb också. eller nåt.

tvekar du över om du tycker det är skoj att fota eller om du vill ha det som jobb? man kan ju fota även om man inte strävar efter att ha det som yrke. sen kan det ju bli så ändå. om man har tur. och det är timing. och man är duktig. och om man vill:)

quackpack skrev:
nån som har något tipps på en bra fotoutbildning man kan gå eller är det bara försöka bli lärling som gäller?

Ett tips om en utbildning som jag tycker INTE är bra: Bildjournalistik på Mitthögskolan i Sundsvall. Jag läser den och det är ingenting jag rekommenderar.

Mvh
//Jessica

quackpack skrev:
nån som har något tipps på en bra fotoutbildning man kan gå eller är det bara försöka bli lärling som gäller?

har inte gått nån själv men kolla på folkhögskolornas utbildningar. finns en del. gamleby är väl en av de som har bra rykte. finns säkert fler.

sen är det ju fotohögskolan i göteborg. men om du är intresserad av själva hantverket och det rent praktiska runtomkring så tror jag inte att den är det bästa ,den är mera inriktad på konstnärligt fotografi.

men visst finns det utbildningar man kan gå. men man kan lära sig själv också. för egen del så ser jag det väl mest som att det kan vara en fråga ifall man gillar att jobba ensam eller om man vill träffa andra som har samma intresse. mer motivation, mer inspiration osv. men kanske också för att knyta kontakter.

sen har väl gamleby en utbildning i ädelprocesser som kanske kan vara knivigt att lära sig själv. eller jag skulle tycka det iaf. med tanke på utrustning och sånt. men det beror ju på vad man är intresserad av som sagt.

Jag jobbar nattskift på posten heltid (18.00-06.00), stockholm-årsta postterminal...får ut ca: 14 000:- netto.
Shit, nattskiftet betalar sig så bra altså. Är ju nästan så man ska börja söka nattjobb istället för att slava 8-17 ut och in och ändå få ut mindre.

ariadne skrev:
har inte gått nån själv men kolla på folkhögskolornas utbildningar. finns en del. gamleby är väl en av de som har bra rykte. finns säkert fler.

sen är det ju fotohögskolan i göteborg. men om du är intresserad av själva hantverket och det rent praktiska runtomkring så tror jag inte att den är det bästa ,den är mera inriktad på konstnärligt fotografi.

men visst finns det utbildningar man kan gå. men man kan lära sig själv också. för egen del så ser jag det väl mest som att det kan vara en fråga ifall man gillar att jobba ensam eller om man vill träffa andra som har samma intresse. mer motivation, mer inspiration osv. men kanske också för att knyta kontakter.

sen har väl gamleby en utbildning i ädelprocesser som kanske kan vara knivigt att lära sig själv. eller jag skulle tycka det iaf. med tanke på utrustning och sånt. men det beror ju på vad man är intresserad av som sagt.

Tack för de, nej jag vet inte konst är jag inte så intresserad av i den formen lixom jag skulle vilja veta lite mera om och runt omkring kameran som hur tar man lixom bra porträtt bild, extern utrustning som blixtar etc och så, Visst kan man läsa sig till det säkert, men det är ju ändå inte samma sak som och få kunna pröva på och ha nån och ställa frågor till etc.

jorgen,

I den hårda konkuransen som råder så måste man nog veta vad man vill och vart man är på väg.

Är man på det klara med det så bör det gå vägen förr eller senare. Inställningen till arbetet som fotograf kan liknas med livsstil och det förenklar om man tänker långsiktigt och lägger upp sitt liv därefter.

Ett gott råd på vägen som går hem i näringslivet är Initiativ och Etreprenöranda med andra ord sälj dig själv och dina idéer så ofta du kan och har lust!

Jag går en fotoutbildning i Göteborg på 1½ år. Den är yrkesförberedande/högskoleförberedande. Det sägs att ca 50% jobbar som fotograf och 50% kommer in på Fotohögskolan efter "examen".

Jag tycker att det fungerar rätt bra, det är ingen direkt inriktning, utan vi får lära oss de praktiska och teoretiska bitarna utan att bli för styrda åt en viss inriktning.

Efter skolan har vissa av oss i klassen planer på att starta ett kollektiv för att kunna dela kostnader, erfarenheter och för att det är kul. Fotograf kan ju vara ett ganska ensamt yrke...

Till Jessica

varför tycker du inte att utbildningen i Sundsvall är bra?

vad är det som gör den dålig?

(funderade ett tag på att själv läsa bildjournalistik, därför jag undrar)

Mvh/Patrik

vad är det för fotoutbildning i göteborg på 1 1/2 år du går på? måste man kunna en jättemassa innan för at komma in på den? jag vill också gå nån kurs eller utbildning i gbg!!! :)

vad innebär det att vara lärling? hur blir man det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar