Annons

Frammatningsarm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, snarare "nätet" i så fall, eller "molnet".
Man behöver inga böcker när man söker kunskap, för man kan ju alltid fråga på något forum.

Petter ...

Fast jag har lite svårt få med mej molnet när jag ligger i sängen o läser, så där får det bli stenåldersvarianten.

Kunskap verkar också vara överreklamerat idag då molnet finns, onödigt belasta sin hjärna med en massa skräp

Hjärna??

CPU heter det väl?

//Johan

(Härligt med (fler) gamla stofiler!)

(Stofil = "gammaldags person". Inte ett filformat.)

En filosofisk avstickare

Under en oherrans lång tid av männiksans tid på jorden har kunskap förmedlats genom det talade språket. I små grupper berättade vi för varandra, och hörde av varandra, sådan som var av intresse för oss.
Med det skrivna språket kom möjligheten att lagra och förmelda kunskapen på ett nytt sätt. Ett effektivare sätt. Ett fantastiskt sätt för den som ville sprida sitt evengelium till många.
Med tryckkonsten fick de skrivna språket spridning till allt fler och fler människor. Någon tog på sig hatten av att veta mer än de andra, och spred sin kunskap som sanningen. Men länge så fanns det ändå en begränsad mängd tryckt skrivet material. Newton, en av tidernas mest framgångsrika fysiker hade på sin tid läst alla böcker i ämnet som fanns.
Med datorer och "nätet" så har det skriva fått en enorm spridning. Det produceras helt obegripliga mängder text varje dag. Ingen kommer någonsin att hinna läsa allt som berör hans ämne. Och dessutom så börjar vi mer och mer komma tilbaka till den talade kommunikationens form. Vi möts i små grupper, små forum, och diskuterar. Ingen står längre för kvalitetssäkringen, ingen är ansvarig för "sanningen". Ordet är fritt.

Petter ...

Jag läste nånstans för länge sen.. minns inte var.. men det var på papper, så det var länge sen.. att universalgenierna (alltså de som visste allt man visste) tog slut på 1500-talet.

Jag kan ha helt fel. Inte ens googlat om det. Jag tog det från mitt RAM-minne.

//Johan

En rättelse från mig innan nån annan hinner.

Jag googlade.

Universalgeni är någon som har stor kunskap inom många ämnesområden enligt modern definition.

Jag vill ändå hävda att min definition är rättare. Men tänker inte ta strid om någon börjar jäv... eh.. påstå någonting. Strider finns det så många.

Det vet jag säkert.

//Johan

Här en bild på frammatningsarmen på min Konica Autoreflex T3 från 1973

Bilagor

• IMG_0978 FS.jpg
    IMG_0978 FS.jpg
    85.8 KB · Visningar: 110
På det tråden sen har kommit att handla om, ett litet tips: SVT har koll på vad som är väsentligt att lära sig, om man nu vill räknas som smart.

På det tråden sen har kommit att handla om, ett litet tips: SVT har koll på vad som är väsentligt att lära sig, om man nu vill räknas som smart.

Det enda väsentliga är väl det vi pratar om här vid lägerelden?
Vid lägerelden flödar kunskapsutbytet i takt med kunskapstörsten. Ingen korvstoppning.

Och blir det ändå oväsentligehter här kan vi ju alltid kila över till lägerelden i tråden bredvid.

Petter ...

Har den kärvat fast i ändläget?

Petter ...

Nejdå jag drog den dit bara för att synas bättre på bilden. Om man bortser från exponeringsmätaren* så fungerar det mesta fortfarande på T3:an, men jag har inte provat den på många år, det var sämre med de nyare MT1 som jag hade sen.
* Det finns inte batterier att köpa längre och mätaren var heller aldrig riktigt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar