Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frammatning låst sig - Zenith 3M.

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Slänger in en snabb fråga. Har kommit över en gammal rysk Zenith 3M och den verkade funka bra ända tills jag ändrade ett vred vid slutartidsinställningen, det man växlar mellan M- och X-läge. Det stod mitt emellan dessa när jag fick kameran och när jag ändrade till X gick det inte att dra fram efter att jag exponerat. Undrar nu om någon vet om och hur man kan fixa detta? Har ändrat till M och det hjälper inte. Det spelar heller ingen roll vilken tid som är inställd. Andra slutarridån var lite trög i B-läget när jag provade först. Annars funkade det fint till att börja med på alla tider.
 
Ingen som vet vad som hänt eller har någon teori? Det finns ju minst 6 ägare av Zenith 3M på fotosidan.........
 
Jag har lagt min på museihyllan för länge sedan,och bruksanvisningen jag har säger inget mer om ditt problem.Har ej heller upplevt problemet.På LP foto,Stockholm har dom en kille som fixar det mesta och kan allt om nya och äldre pjäser.
 
pemi skrev:
Hej Nils,

Du kan ställa frågan till folk på http://www.rangefinderforum.com/ de har forum för ”Russian Made Rangefinder cameras”, annars jag kan varmt rekommendera Olegs Camera Service http://www.okvintagecamera.com/ . Oleg har återstelt min första kamera en Kiev 4a från 1972 till ny skick för 20 $.

Tackar för svaret 20 dollar var ju inte så farligt men jag vill nog helst försöka fixa det själv. Har köpt kameran för 75 kr och ville prova en Jupiter 9 optik jag har sedan tidigare för denna kameratyp. Nu går det helt plötsligt dra fram men när jag drar fram tar det inte stopp och slutaren spänns inte, det får man snurra på hjulet med tänder för filmframmatning för att göra. Då fälls också spegeln ner men avtrycket har nu istället låst sig i nertryckt läge. När jag matar fram fälls spegeln upp och slutaren löser ut däremot. Slutarspänning, frammatning och avtryck verkar ha kommit i otakt. Vad gäller Rangefindereforum så är det ju en sajt för mätsökarkameror och inte spegelreflecxer som denna men kanske de kan ha svar där ändå? Är också medlem där själv.
 
Har problem med min Zenit 3M också. Den går att dra fram, men däremot har avtryckaren fasnat. är inte speciellt förvånad eftersom jag har på sista tiden mest använt den till att slå i spikar i väggen med, i brist på en riktig hammare. Men jag har för mig att jag tidigare har haft problem med att dra fram filmen. Hur jag löste det minns jag inte, men testa att rycka o slita i reglagen. Det tål den.

Fungerar det inte heller när du inte har film i? Annars kan det ju vara att du satt i filmen fel.

Eller också kan du ju göra som jag. Använda den som hammare. :)
 
Hej! Ett sent svar.

Ratten som du pillade på som är märkt X och M har inget med slutaren att göra, det är en omkopplare för blixt. Det fel jag tror din kamera har drabbats av är stelnat smörjfett. Du kan prova att skruva loss toppkåpan och rengöra innanmätet med bensin och smörja om kameran. Förhoppningsvis löser det problemen. Tom Tiger i Holland är lite av en "guru" på ryska kameror, kolla på hans hemsida http://www.tomtiger.net/ och du kan få tips och idéer hur man tar isär sin Zenit. Tänk på att vissa skruv är "felgängade", ringen kring avtryckaren skruvas loss medsols.

Att avtryckaren låst sig i nedre läge kan vara enkelt avhjälpt. Den kan låsas i nedtryckt läge för långa slutartider. Prova och tryck på avtryckaren samtidigt som du vrider den åt höger så kanske den hoppar upp igen.

Kameran har ingen automatisk spegelåterföring, det är endast när slutaren spänns som spegeln fälls ned.

Hoppas att du kan lösa dina problem med kameran, hör gärna av dig om du har fler frågor och funderingar och berätta gärna hur det går med kameran!

Mvh
Christopher
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.