ANNONS
Annons

framkallningsvätska, fix och stoppbad för kopiering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrizz

Medlem
Hej!
Jag undrar vilka papperskopierings vätskor som fungerar enkelt och bra. Helst färdig blandat till att börja med.
Har precis testat med gammal vätska...å det gick förstås inte alls så bra. Bilden blev helt svart och grå. Inte en skymt av bilden. :)
Det var Agfa Agefix, Saxeby indicator stop bath och Agfa Neutol liquid wa b & w paper developer. Men de var gamla som sagt och det var svårt att veta exakt hur de skulle blandas.
Jag ska köpa nya vätskor men vad ska jag köpa? Det finns Kodak vätskor på Claes Ohlson både fix och framkallning: kodak polymax... är de ok? Tittade på dem men det stod att de var cancer framkallande ....kändes lite obehagligt.
Och en dum fråga till...vatten + ättika vad blir det? stoppbad? eller fix? hur blandar man det i såfall.
Jag ska bara testa...och försöka lära mig kopiera + förstora.
/Madeleine -
Frågvis novis.

Hej!
Personligen så handlar jag sådana saker på www.photax.se som har mycket bra och billiga grejer. Jag skulle nog hoppa över färdigblandat, det är ju så simpelt att bland, bara hälla ihop vätska och vatten.
Nu är det ett tag sedan jag slabbade själv men jag anser att du ska strunta i stoppbad. Jag har aldrig använt det, utan låt det framkalla ut istället.

På deras hemsida så står det en hel del info om vätskor mm

Greve Nickon

Polymax och TMax-framkallare fungerar alldeles utmärkt. Jag använder det själv. Observera att det är olika framkallare för papper respektive film. Det är lätt att ta fel burk då de ser nästan lika dana ut.

Vidare tycker jag absolut att du ska använda stoppbad. Vanligt vatten duger. Stoppbadets främsta funktion är inte att avbryta framkallningen som jag ser det utan att spara fixet så att det inte späs ut så mycket med aktiv framkallare.

Även fixförstörare tycker jag du ska använda. Detta då det minskar sköljtiden dramatiskt. Åtminstone får jag dåligt samvete medans jag spolar filmerna. Dessutom ska du köpa en sån slang som sätter på kranen och sedan leder ner i dosan. Dels så blir genomsköljningen mycket bättre och dels så minskar vattenåtgången dramatiskt. Det behövs inte särskilt kraftigt flöde.

Mvh
Maverick

Clas Ohlsons "Kodak Polymax" frakallare och fix funmgerar bra till pappersbilder, fixet funkar även till filmen. Jag kör även med "Kodak D76" framkalleren även den inhandlad hos Classe. Stioppbad fixar man med vanlig ättikssprit, finns i både 12% och 24% i livsmedelsbutiken. Ska spädas till 1% ungefär.

Tydliga instruktioner för blandning finns på förpckningar.

Agfapapper köper jag hos Classe och Kodakfilm och Ilfordpapper hos Fotokungen.

Nu är jag rätt ovan på framkallning och kopiering, men bilder blir det och jag tycker marginalerna är hyfsade i processen.

Lycka till!
Roland

Vatten plus 25ml vanlig 24% ättika blir en liter bra stoppbad. Vill du inte att det ska lukta, så använd en matsked citronsyra istället.

HCA är bra att använda till både film och fiberpapper för att göra att fixresterna lättare sköljs ur materialet. Till plastpapper behövs det inte.

Tack för alla tips!

Tack till er alla för era bra tips och råd! ...det var just precis vad jag behövde.
Nu ska jag ge mig på och göra nya försök.

Mvh Madeleine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar