Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallningspåse för att framkalla i

Produkter
(logga in för att koppla)

donka

Aktiv medlem
Ja som rubriken lyder. Har sökt på forumet men hittade bara topics om att skicka in och ha sig, vilket jag inte vill. Jag har dåligt om utrymme och tänkte att det kan vara värt att testa en såndär "påse".

Någon som har testat?
Vad blev resultatet?
Antar att man ska få plats att framkalla mellanformat? eftersom sprialen bör va justerbar och jag antar att påsen rymmer mer än mina händer.

juste en sak till, vart kan man köpa en i så fall?

Tack på förhand, Alexander Donka
 
Jag kan nog bara svara på halva frågan :)

Jag har en påse och köpte den för att ladda storformatsfilm i. Det funkade inte.
Den suger damm till sig och så är den lite för platt.

Jag tror nog att den är för platt för att ladda en 120-film också.

Jag köpte min från HongKong via eBay och kommer inte ihåg vad den kostade, men det kan inte vara mycket mer än 200.

/ Marcus
 
ah tack så mycket, en bra början iaf! men kom det mycket dam inne i påsen också? måste ju gå att förhindra?
Men hur menar du med för platt? Gick det inte att hålla filmen lodrät inne i påsen ens? för då är det ju inte mycket att ha, men jag har räknat med att man får meka en jävla del.. finns inte olika storlekar?
 
Har du ett badrum utan fönster? Eller en större garderob?

Jag laddar min film i badrummet. Har sytt ett mycket enkelt skynke som jag hänger utanför badrumsdörren, och så brukar jag lägga en handduk längs golvlisten, så är det i princip kolsvart därinne.

Det måste inte vara helt kolsvart när man laddar film. Det ska vara jättemörkt. Men det måste inte vara som i graven.
 
Jag köpte min säck på Scandinavianphoto.se

Försök göra som Henning säger, det är mycket lättare att ladda med friare händer. Enda nackdelen är att om man tappar nånting på golvet så kan det bli jobbigt. Jag har en svart sopsäck över mina fotopapper. Dit kan jag lägga filmen om nåt skulle hända och man måste tända mitt i.

När jag laddar mellanformat, så känns det som att man aldrig har gjort det innan. Varje gång :)
 
Jag har en sån där påse som jag har köpt hos photax. De kallar den mörkrumssäck. Den funkar bra att ladda i när jag använder "lilla dosan", dvs den som bara rymmer en 120-rulle. Men så är det nog också minsta storleken jag har.

Jag brukar även ha med mig påsen ute när jag tar kort, och ladda om film i Diana-kameran i, om det är nåt som är extra kinkigt.

Men det kan ju tänkas att det är för att jag är en ganska liten tjej som jag får plats med både händer och film och dosa i säcken. :)

/lena
 
Fast man får nog ha ordentligt små händer om man skall lyckas framkalla i påsen :)
 
hm inte så dumma förslag. Det kansker räcker med toan alltså. Ska gå in och testa mörkret där inne.
Hur var det nu, kissar man på sig och ser troll överallt så är det lagom mörk?

Annars jätte bra förslag!

Jag ska testa med en rulle först innan jag går och köpa en säck.
Jag laddade den för första gången för några månader sedan, fick en weltaflex av fastern. Som dom har sparat från DDR.. lite lustigt, tror jag har fattat allt rätt på den så det bör bli bilder. Frågan är ju bara hur bra, svårt att veta hur man ska kopiera dom sen.
Känns inte som butik är ett alternativ eftersom jag tror inte dom är så jämt exponerade, och känns som man vill ha mycket kontroll själv när man gör det där.
Scana in kan ju vara ett alternativ? Någon som har testat med mellanformat? Tappar man självaste känslan och allt det roliga eller blir det skoj att pilla i PS också?

Tack för alla svar förresten!
 
donka skrev:
Ska gå in och testa mörkret där inne.
Hur var det nu, kissar man på sig och ser troll överallt så är det lagom mörk?


Ser du konturerna av din hand efter fem minuter, så behöver du täta mer.. har jag läst nånstans. Sen att man tror sig se ljus är en annan sak :)
 
Jag har inga bekymmer med Photax´ säck. Den stora funkar jättebra för mellanformatladdning, man tar ju en rulle i taget ändå. Den största dosan jag har rymmer 3 120-filmer, och får lätt plats stående, det säger väl en del om hur mycket plats det är inne i säcken, även på höjden.

Stor som en stor och ihopknäppt herrskjorta, ungefär. Mitt enda klagomål på säcken är att man blir fort svettig om händerna i den p g a det gummerade tyget som ju inte andas för 5 öre.

Definitivt ett alternativ till badrummet i a f.


/R
 
donka skrev:
ah tack så mycket, en bra början iaf! men kom det mycket dam inne i påsen också? måste ju gå att förhindra?
Men hur menar du med för platt? Gick det inte att hålla filmen lodrät inne i påsen ens? för då är det ju inte mycket att ha, men jag har räknat med att man får meka en jävla del.. finns inte olika storlekar?

Tyg drar ju åt sig damm och det går inte att torka bort så lätt. Inte det tyget min säck är av i alla fall.

Sen finns det självklart olika påsar.
Men jag kunde inte använda min utan gör antingen som Henning eller har en sån här:
http://www.calumetphoto.com/item/RM1000/
Tryck på more images så ser ni hur den ser ut.

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.