ANNONS
Annons

Framkallningsfråga - positivt negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hallon Fredrik

Avslutat medlemskap
Jag har köpt lithfilm för att testa lite saker och när jag framkallade mina första bilder idag fick jag ett resultat som jag inte riktigt förstår.

Av de fyra blad jag framkallade blev ett positivt istället för negativt. I kanterna av det blev det dock negativt. Bilden går alltså från positiv till negativ på ett och samma negativ. Jag har inte så mycket mörkrumsvana och kan inte lista ut vad det är som har hänt.

Jag använde samma framkallare till alla bilderna, bara spädningen av den varierade. Filmen jag använde är Efke OP12.

Någon som kan förklara vad som har hänt?
Tack på förhand.

Kan det halvpositiva bladet ha blivit träffat av ljus? Det låter som en solarisationseffekt, vilket innebär att filmens svärtningskurva vänder då den fångat upp en viss ljusmängd.
Man kan uppnå rätt fräsiga effekter om man tänder lyset eller fyrar av en blixt efter exponeringen när man kopierar på papper i mörkrummet.

Kan det halvpositiva bladet ha blivit träffat av ljus? Det låter som en solarisationseffekt, vilket innebär att filmens svärtningskurva vänder då den fångat upp en viss ljusmängd.
Man kan uppnå rätt fräsiga effekter om man tänder lyset eller fyrar av en blixt efter exponeringen när man kopierar på papper i mörkrummet.

Det låter som att det är vad som har hänt. Man ser en solariseringseffekt på det.

Jag framkallar filmen i en genomskinlig plastskål och lyste vid ngt tillfälle med mörkrumsljuset under skålen för att se hur framkallningen gick så det är väl då effekten har uppstått. Filmen ska gå att hantera i rött ljus men man kanske får ta det lite lugnt med det i alla fall.

Bra att veta ifall man skulle vara sugen på att leka Man Ray :)

Tack för ditt svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar