Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallningsfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
Lämnade in en 35mm färgrulle för framkallning idag. När jag kom hem såg jag att hela filmen hade en bred blå rand på mitten samt några mörkare blå fläckar (typ bläck). Kan det vara ett fel i labbets framkallningsmaskin eller har jag gjort nåt fel? Använde filmen i min Holga (mellanformat alltså), men det borde inte kunna ställa till det så där tycker jag...
 
...det enda som skulle kunna ha gått snett innan jag lämnade in rullen är om den blev ljusskadad i kameran. Fönstret på kamerans bakstycke som visar bildrutornas nummer (vid användning av 120mm-film) hade jag tejpat igen med svart eltejp för att unvika att ljus skulle läcka in. Frågan är om det blir blått av ljusläckage?
 
Ingen som fått en blå film nån gång? Skulle vilja veta om det är mitt fel eller om jag ska gå till affären och klaga...
 
Hej.

Jag har tyvärr inget bra svar att komma med, men om du inte får något bra svar här så gå och fråga i butiken om de vet vad som hänt. Är det en seriös butik så ger de dig ett bra svar, och är det deras fel så tar de på sig ansvaret.

Min tanke är dock att filmen på något sätt blivit ljusskadad.
 
har du en ljusstrimma precis där 120-rutan sitter så är det ganska uppenbart att din tejp inte är ljustät. testa folie + tejp.
 
Ja, jag får tejpa mer nästa gång. Trodde eltejp skulle räcka. Nu ska jag köra svartvit 120-film istället.
 
Mina ljusläckor har varit röda fält eller strimmor(120-film). Har du tagit av plastramen för 6x4,5 inuti kameran? Om du tittar på plastflänsarna i kameran, där ramen vilar, så ser du ett avlångt hål på varje sida. Det är meningen att ramen ska låsa fast i de hålen även om passformen är långt ifrån perfekt.

De flesta läckor på Holgan kommer därifrån när ramen tagits ut och skulle också hamna direkt i mitten på din film. Tejpa igen hålen eller lägg i ramen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.