Annons

framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade själv inget mörkrum tidigare och använde mig då av odenlab.
Kan konstatera att det fungerade mycket bra. Endast vid ett tillfälle blev det lite krakel spektakel med en film som blev repig men det löste sig på bästa sätt. Jag skulle tro att jag framkallat ett hundratal filmer där.
 
Hej Veronica,
Det framgick inte om du menade färg eller s/v. Om det gäller färg ... så är nästa frågan vad menas med "bäst". Jag för min del litar på Ericsson Foto i Mölndal för färg. Negativen kommer tillbaka utan minsta damm och inga repor. Då måste du hitta en liknande fotoaffär nära dig.

Men jag ser att du har tagit en s/v kurs. Man behöver inte ha ett mörkrum för att framkalla svartvita filmer. Det räcker men en ljustätt säck som du kan köpa hos Scandinavian Photo, t.ex., eller från Photax. Dessa har två "ärmar" där man kan sticka in sina armar och sedan ladda filmrullarna och stoppa dem i framkallningsdosan utan att ljus kommer åt.

Sedan kan man ta ut dosan i dagsljuset och framkalla filmen i köket eller tvättstugan.

Jag skapar ett vattenbad vid 20 grader och sedan fyller jag två 2-liters tillbringare med 20-gradigt vatten. Det senare använder jag för att tvätta filmen (enligt Ilfords rekommendationer) och jag låter dosan ligga i vattenbadet genom hela framkallningsprocessen för att hålla temperaturen.

Skriv gärna mer om jag inte har svarat din fråga.

Daniel
 
fotoveronica skrev:
var framkallar man bäst eftersom jag inte har tillgång till mörkrum.Är odenlabb det bästa alternativet?

Smaksak. Om du är osäker så pröva tre olika labb och jämför det du värdesätter, t ex kvaliten på råkopior, service, priser och vem som levererar det du kan tänkas behöva i övrigt samt geografisk tillgänglighet.
På söder i Sthlm har du även Prolabbet och Team Framkallning som jag själv använder för att soppa!

vänligen / Marcus
 
Veronica,
Menar du svart/vit eller färg?

Svart/vit kan du göra hemma i köket eller badrummet. Om det är svart/vit du menar, kan jag berätta i detalj hur jag gör det.

Vad gäller färg ... man ska hitta ett labb som är ren och konsistent. Det behöver inte vara proffslabb. Jag är helt nöjd med Ericsson Foto i Mölndal, en vanlig konsumentbutik. De är lite dyrare men aldrig har jag fått damm eller en repa på mina negativ. Det är en liten butik så kan kan prata med personalen om jag har speciella önskamål (oklippta, INTE tillbaka i en filmburk osv).

Det är rätt viktigt att labbet är lättillgängligt, annars riskerar man att låta bli ... om det är omständligt att få filmerna framkallade.
 
Det beror på vad du menar med att framkalla bäst...

Du får ju som med mycket annat vad du betalar för.
Det finns kanske ingen anledning att betala överpriser men yrkeslabb håller högre klass än vanliga entimmeslabb.

Mitt råd skulle vara att håll dig borta från dessa kvasilabb utan gå istället till yrkeslabben, titta på deras prislistor, testa dem, och kolla var du får bäst bemötande, service, pris whatever..

Se också till vad de kan göra för dig mera dvs förstoringar, monteringar, digitalt etc.


Summa: undvik kvasilabben som gör reklam på tunnelbanor.
 
Framkallning

Enligt tidningen FOTO så är det bästa stället att framkalla på till rimligt pris LOFOTO. Själv så har jag provat alla sätt att framkalla bilder hos kodak och Fuji, både svindyra och billiga. Det ända som skiljer dem åt är priset och tjockleken på pappret, det är fortfarande många underexponerade bilder samt fingeravtryck på negativen. Så enligt min erfarenhet kan du dumpa Fuji och Kodak de är ialla fal inte bättre en något annat ställe, snarare sämre tror jag!
Ett tips är att börja köra diafilm istället, då blir man ialla fall inte besviken.

MVH Daniel Lindberg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.