Annons

Framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hej

Hoppas att jag skriver detta på rätt ställe! Jag är ny och ber om ursäkt om jag är fel på det!

Jag har inte "framkallat" så många digitala bilder, men jag använder ett av de vanligaste labben idag och är verkligen inte nöjd med resultaten de presterar!
Färgbilder är helt ok men svart vita bilder är rena rama katastrofen! Vissa partier blir gröna och vita nyanser blir svagt rosa/lila. Jag har kalibrerat min skärm rätt men det blir aldrig rätt när jag åker till labbet och framkallar!

Så min fråga är då, finns det ett vettigt labb som verkligen är duktiga på att framkalla digitala bilder? Jag intresserar mig inte för priset bara kvaliteten är bra och färgriktiga!

Hoppas att ni kan hjälpa mig!
Tack på förhand
//Thomas
 
Det enda svartvita jag framkallat har jag gjort på crimson. Det såg skitbra ut. Inga färgstick alls vad jag kunnat notera.
 
photonicdelousions skrev:

Färgbilder är helt ok men svart vita bilder är rena rama katastrofen! Vissa partier blir gröna och vita nyanser blir svagt rosa/lila. Jag har kalibrerat min skärm rätt men det blir aldrig rätt när jag åker till labbet och framkallar!

Svartvitt är den verkliga utmaningen när det gäller att få ut bilder. Minsta lilla avvikelse från rätt balans och du har en bild som inte ser bra ut.

Men egentligen är ett labb som inte kan leverera en bra svartvitt bild lika dålig på att göra en färgbild. Det är bara att där drunknar dessa fel bland alla andra färger. Så om du vill göra en kritisk test på ett labb är en svartvit bild en bra testbild.

Stefan
 
Thomas:
Jag kom att tänka på en sak. Har du valt bort autokorrigering på de bilder du beställt? Det låter ju lite konstigt att du har olika färgstick på olika delar av bilden. Många labb gör en justering av kontrast och färg osv om man inte väljer bort det. Det kan ju vara något sådant som spökar åxå.
 
Jag ska vara ärlig och säga att jag vet inte om de autokorrigerar dem Robert, jag har inte tittat så noga på det! Så det kan vara som du säger!
Jag ska kolla upp det nästa gång!

Och visst färgbilderna är inte toppen, men de är helt ok! Jag såg vissa fel som jag inte uppskattade och när jag pratade med dem om det fick jag bara svaret att de kalibrerat vad de ansåg såg bäst ut överlag! Så jag kommer inte anlita dem för "Bättre" bilder utan det är mer snapshots i sådana fall!

Tack alla för de bra tipsen!
 
dumbo skrev:
Det låter ju lite konstigt att du har olika färgstick på olika delar av bilden.

Det är inte alls märkligt. Har man en profil som inte är perfekt kommer det synas just i att en gråskala inte blir jämnt återgiven, utan svajar mellan olika valörer.

Det enda sättet att få till detta är att ha en så pass bra process som möjligt, som redan innan profileringen visar ett bra resultat. Om man innan profileringen har stora avvikelser tvingas profilen göra så stora korrigeringar att det är svårt att träffa riktigt rätt.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Det är inte alls märkligt. Har man en profil som inte är perfekt kommer det synas just i att en gråskala inte blir jämnt återgiven, utan svajar mellan olika valörer.

Det enda sättet att få till detta är att ha en så pass bra process som möjligt, som redan innan profileringen visar ett bra resultat. Om man innan profileringen har stora avvikelser tvingas profilen göra så stora korrigeringar att det är svårt att träffa riktigt rätt.

MVH/Stefan

Det låter vettigt! Men ligger felet hos mig eller labbet?
Jag har kalibrerat min skärm så det är rätt!

Ha det gott!
 
photonicdelousions skrev:
Det låter vettigt! Men ligger felet hos mig eller labbet?
Jag har kalibrerat min skärm så det är rätt!

Ha det gott!

Labbets profil är den troligaste orsaken till att det brister. Det är enkelt att kolla genom att göra en bild i gråskala och sedan konvertera den till sRGB. Skicka in den och se om den är neutral.

Använd gamma 2,2 som färginställning när du gör din svartvita bild.

Stefan

P.S Jag kan instämma i att Crimson lyckas bra med svartvit eftersom jag testat ett par bilder. Har också gjort några bilder på Dox som blivit bra.
 
stefohl skrev:
Labbets profil är den troligaste orsaken till att det brister. Det är enkelt att kolla genom att göra en bild i gråskala och sedan konvertera den till sRGB. Skicka in den och se om den är neutral.

Använd gamma 2,2 som färginställning när du gör din svartvita bild.

Stefan

P.S Jag kan instämma i att Crimson lyckas bra med svartvit eftersom jag testat ett par bilder. Har också gjort några bilder på Dox som blivit bra.

Vad bra ska testa det med sRGB! Men om det är neutralt då kan man köra på RGB eller?

Den biten med gamma förstod jag inte riktigt, kan du vidarutveckla det lite så jag förstår!

Tackar
Mvh Thomas
 
photonicdelousions skrev:
Vad bra ska testa det med sRGB! Men om det är neutralt då kan man köra på RGB eller?

Den biten med gamma förstod jag inte riktigt, kan du vidarutveckla det lite så jag förstår!

Tackar
Mvh Thomas

När labben konverterar till sin skrivarprofil konverteras den ju alltid till en RGB-fil, så egentligen spelar det ingen roll om du sänder en bild i gråskala eller i RGB till ett labb. De skriver alltid ut den som en RGB-bild i alla fall.

I dina färginställningar kan du välja inställningar också för gråskalebilder. Ändra där till gamma 2,2 istället för den inställning som finns där nu, antagligen Dot Gain 20%. Eftersom sRGB har ett gamma på 2,2 kommer konverteringen vara så mycket enklare att genomföra. För vi vill ju inte djävlas med labben och göra det svårare för dem än vad det redan är, eller hur ;-)

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.