ANNONS
Annons

Framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Jag ska snart ta och framkalla mina första filmer och tänkte höra om ni har tips på vart man framkallar till bra pris och kvalitét.

Är det egentligen lönande att sända iväg enstaka filmer för framkallning istället för att framkalla i sin lokala butik? Jag är beredd att betala någon extra slant för att säkert veta att framkallningen blir bra.

Jag använder mig främst av neg.färg och svartvit C-41 film.

Vad ligger priserna på för en kvalitetsframkallning av neg. respektive s/v?

/JP

När det gäller C-41 och E-6 så är det nog ingen större skillnad på själva framkallningen mellan olika labb. Däremot kan kopieringen och den allmänna hanteringen (repor och så vidare) variera.

Jag lämnar in mina färgrullar på ett lokalt labb. De vill ha några tior för varje film och det tar dem några timmar. Man slipper att vänta på postgången men i mina ögon så är den stora fördelen att man kan snacka med labbet.

När det gäller lustigare saker som pressning skickar jag filmerna till ett större labb. Svartvit film framkallar jag själv om jag har möjlighet till det.

Jörgen

Jag lämnar in mina negativ rullar hos Kodak image center här i Karlstad,det är mycket stor skillnad på kopiorna mot lågprislabbet (fotolabo) som jag använde förut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar