Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
framkallning via webshop på min sida?
- Trådstartare o.f
- Start datum
cbr1000
Aktiv medlem
Eeeee?
Varför ska jag gå till din sida när jag har allt jag behöver på tex www.proprint.se?
Vad tillför du i processen?
/Anders
Varför ska jag gå till din sida när jag har allt jag behöver på tex www.proprint.se?
/Anders
Anders Östberg
Guest
Jag pratade med Crimson om det på en mässa för något år sedan och jag fick intrycket att dom hade något sådant på gång. Du kanske kan höra dig för där.
En sak jag funderat på kring sådan automatisering, har du tänkt färdigställa många bilder i förväg för den typen av beställning så drar du ju på dig ett ganska stort jobb innan du ens vet om bilden säljer? För bästa kvalitet bör bilden göras i olika storlekar och format med olika skärpning m.m. så att den passar labbets olika utskriftsstorlekar. I alla fall för mig så skulle det bli ett hästjobb att redigera t.ex. alla bilder från en motortävling på chans. Kanske kan det fungera för enstaka bilder typ landskap, men knappast för evenemangsfoto. Alternativt får man nöja sig med att färdigställa en (största) storlek och sedan lita på att labbet skalar/skärper m.m. så att det ser tillräckligt bra ut.
En sak jag funderat på kring sådan automatisering, har du tänkt färdigställa många bilder i förväg för den typen av beställning så drar du ju på dig ett ganska stort jobb innan du ens vet om bilden säljer? För bästa kvalitet bör bilden göras i olika storlekar och format med olika skärpning m.m. så att den passar labbets olika utskriftsstorlekar. I alla fall för mig så skulle det bli ett hästjobb att redigera t.ex. alla bilder från en motortävling på chans. Kanske kan det fungera för enstaka bilder typ landskap, men knappast för evenemangsfoto. Alternativt får man nöja sig med att färdigställa en (största) storlek och sedan lita på att labbet skalar/skärper m.m. så att det ser tillräckligt bra ut.
tiq
Aktiv medlem
cbr1000 skrev:
bilderna antar jag...
Anders Östberg
Guest
Ola tillför dom foton han säljer, kanske? ;-)cbr1000 skrev:
Eeeee?
/Anders
EDIT: Ooops, tiq hann före.
o.f
Medlem
precis som anders ö skrev så vill jag ju göra så att folk inte bara kan beställa en digital fil som jag skickar utan även ge dom möjlighterna att få en framkallad i olika storlekar m.m. Det blir ju en massa extra jobb för kunden om dom först ska gå in på min sida och beställa bilden och sedan gå in på pro print och beställa framkallningen.... Så det jag är ute efter är ju en intgrerad lösning med ett labb! Så tips på denna funktion önskas eller om ni vet någon annan fotograf som har det. Är inte intresserad av något manuellt arbete. Utan kunden kan beställa 24/7 utan att jag behöver skicka något...
Anders Östberg
Guest
För mig är en mer realistisk lösning att ha en webshop där man kan beställa bilden (i olika storlekar om du vill), beställningen går till dig, du färdigställer bilden i rätt storlek och beställer från labbet online. På beställningen till labbet så anger du att bilden ska skickas till annan (dvs kundens) adress. Åtminstone Crimson har den tjänsten, förmodligen har andra lab det också.
Anders Östberg
Guest
Det beror kanske på vilken typ av bilder du tänker sälja, för mig är det inte realistiskt att färdigställa hundratals bilder för utskrift i förväg och sedan hoppas att någon beställer. Eller så är du bättre än jag är på att få bilderna bra direkt ur kameran.
Men som sagt, kolla med Crimson, jag har för mig dom hade en sådan tjänst på gång.
Men som sagt, kolla med Crimson, jag har för mig dom hade en sådan tjänst på gång.
cbr1000
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Ola tillför dom foton han säljer, kanske? ;-)
EDIT: Ooops, tiq hann före.
Då rubriken var "framkallning via webshop på min sida" och han inte nämner ett ord om att sälja bilder och den affärsidén är exakt vad proprint gör så undrade jag vad han skulle tillföra i processen.
Om han däremot säljer bilder han själv tagit eller har rätt till så är det givetvis en helt annan sak.
Men om jag har en egen bild så kan jag inte se någon idé att gå via hans sida...