Annons

Framkallning S/V- DIGITALT?

Produkter
(logga in för att koppla)

zandoin

Medlem
Hej hopp!

ÄR det någon som har skickat iväg bilder för framkallning som är S/V digitalt?

Själv jobber jag i en Expert butik, har testat vårt labb Fujicolor, som jag tycker är så där på allt egentligen. Har även testat VFSL.

Båda har svårt att frammhäva en fin s/v ton i det hela. Nått kort var bättre på Fujipappret och nått kort var bättre på VFSL´s AGFA papper. Berodde lite vilket storlek det var varka det som.

Men men, ringde till Fujicolor och prata med dem. Och då är det lite 50/50 om det blir bra eller inte. Inget dem kan garantera eftersom dem endast har COLOR-papper som dem kör ut på. Och dem tar inga rekl på s/v framkallningar.

Min undran är ju om någån har testat något annat labb som någon är nöjd med vad det gäller S/V.

Sen skulle jag även vilja veta om någon har sett nått labb som direkt kan beskära 10x10 cm?

Tack så länge!
 
Jag lämnade in en bild på expert (i den digitala kiosken) som jag hade gjort om till s/v i photoshop.

Jag beställde en 20x30-kopia och jag är väldigt nöjd med resultatet måste jag säga!!

Jag har bara provat det en gång, så jag kanske hade tur... men jag kommer köra det många gånger om jag når upp till samma resultat!

Jag gjorde dessutom några 10x15-kopior i sv/v på samma gång och dessa blev lika bra...!!

Vad dom använde för papper vet jag inte, men det är väl FUJI:s egna papper antar jag.

Det enda jag skulle vilja ändra på är den blanka ytan. En matt yta skulle personligen falla mig mycket bättre i smaken

mvh //Peter
 
jo, jag har framkallat en del digitala bilder i S/V som blev väldigt bra... t.o.m bättre än färgbilderna blev. men oftast tycker jag att det är en ren chansning med fuji..

men kör på du..dom är ju iaf billiga.
vilken expert-butik jobbar du i? (nyfiken)
 
Jag tycker Fujicolor fungerar klockrent. Dom producerar så pass bra resultat så att jag har aldrig behövt se mig om efter något annat lab.
 
Jag har aldrig framkallat några digitalabilder. Skulle ni kunna posta länkar till era favoriter på nätet. Har hört att man kan ladda upp bilderna man vill ha på papper och sen få de hemskickade. Skulle vara glad för detta :D

MVH
Andreas / Portfolio
 
http://www.proprint.se

Jag får bäst resultat, riktigt jättebra faktiskt, när jag konverterar filen till deras färgprofil innan utskrift och sedan använder proprints utskriftsalternativ "utan dTFS". Jag använder samma arbetsflöde oavsett om bilden ska ut ifärg eller s/v.

Färgerna (ja, nu handlade ju detta om s/v, men ändå...) blir ännu lite bättre när jag plåtat med AdobeRGB.
 
Men kan man inte desaturata bilderna i RGB, då borde bilderna skrivas ut i färg fast det kommer se ut som svartvit? Jag har för mig att detta blir klart bäst. Har inte testat på labb.
 
kiora skrev:
jo, jag har framkallat en del digitala bilder i S/V som blev väldigt bra... t.o.m bättre än färgbilderna blev. men oftast tycker jag att det är en ren chansning med fuji..

men kör på du..dom är ju iaf billiga.
vilken expert-butik jobbar du i? (nyfiken)

Hallojs.. Expert Ikanohuset Linköping

Fujicolor och Fuji vad det nu heter är ju två olika labb. Scandinavian använder ju ett annat fuji vad jag vet och Fujicolor är ett annat.
 
azon skrev:
Men kan man inte desaturata bilderna i RGB, då borde bilderna skrivas ut i färg fast det kommer se ut som svartvit? Jag har för mig att detta blir klart bäst. Har inte testat på labb.
Bäst är att konvertera bilderna till svartvit genom kommandot blanda färger (chanel mixer) i photoshop. Bilden skall fortfarande vara sparad som RGB. Det finns en massa andra trådar om hur man gör om färg till svartvitt.

Att jag använder Fujicolor har med att jag slipper betala frakt. Man hämtar bilderna hos närmaste ombud.
 
peter_wahlström skrev:
Jag lämnade in en bild på expert (i den digitala kiosken) som jag hade gjort om till s/v i photoshop.


mvh //Peter


Kiosken som du beskrivet går till Fujicolor /http://www.fujicolordigital.se/

Kul att du blev nöjd, men du får gärna rapp nästa framkallning om det blev lika bra. Vad körde du för s/v konvertering i Photoshop? Kan ju hända att det är där det strular för mig.
 
FIck precis svar tillbaka från Scandinavian Photo, och det låter bra. Där kan man ju även välja matt vad jag vet.

" Inga som helst problem, det handlar mycket om kalibrering av papper innan
dagens produktion. Vi kör kalibrering fm och em. Vad som är viktigt att veta
är dock att om man " lämnar " bilden som rgb kan det bli färgstick i bilden.
Är
den konverterad till gråskala så blir den garanterat svartvit. "

Värt att testa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.