Annons

Framkallning / neg-scanning Linköping m omnejd

Produkter
(logga in för att koppla)

mikemechanix

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon har koll på var jag kan scanna negativ? Förening eller liknande?
Även om det finns något bra ställe där jag kan framkalla film?

Jag tror att du kan skicka in till crimson och att dom har bra scanners samt kunskap men är inte helt säker. Kolla på hemsidan!

Crimson är det labb som jag har bäst erfarenhet av.

De flesta fotobutiker ute i landet skickar annars film utomlands för framkallning och skanning, så det tar 2-3 veckor.

Om du tänker fota mycket film är det dock värt att skaffa en egen skanner. Då kan du pilla lite med inställningarna och får i allmänhet bättre resultat är labbens standardskanning. Svartvitt är busenkelt att framkalla hemma, men färg bör man lämna in om man inte har snitsen.

För 35mm går det att få tag på bra begagnade skanners under tusenlappen.

en annan möjlighet är att una sig en semester i polen tex. där finns det bra labb och det är betydligt billigare. resan är grattis om du har mycket film ;-)

Proffskopia i Jönköping framkallar men jag ve tinte om de scannar, men de har i alla fall gjort det.
Tex Andrés glasplåtar i första omgången, tror inte de gjorde jobbet den andra ggen.

I USA, Storbritannien och Spanien finns labb som framkallar och skannar film i ett svep. Tyvärr verkar inte marknaden vara tillräckligt stor i Sverige för dylik operation. Jag har testat crimson och var rätt missnöjd med tanke på priset.

Min erfarenhet är av UK Film Lab, som framkallar och skannar en rulle 135-format 36 rutor för ca 200 sek. Lite dyrare för svartvitt. Kvaliteten är bra, men jag är perfektionist och skulle gärna ha ännu bättre kvalitet. Det som stör mig är att kornet/skärpningen känns lite smetig och jpg-artefaktig. Jag har kontaktat dem om det men inte riktigt fått gehör. Det känns som de inte ser det jag ser. Jag har skickat ca 10–15 rullar till dem och är överlag nöjd. Jag ser det som en kontakt-karta eller liten kopia. Det går att printa skanningarna upp till kanske 35 cm på långsidan utan att det ser illa ut. Men det går inte att jämföra med vad jag får ut när jag skannar själv.

Jag har precis skickat en rulle till Carmencita film lab i Spanien. Priset är ungefär detsamma som UK Film Lab. Jag vill se om de har en kvalitet/look som passar mig bättre.

I USA finns det många som gör samma sak, men jag tycker det verkar lite jobbigt att skicka utanför EU. I teorin ska det betalas tull och moms och så vidare. Dessutom kan postgången vara lite långsammare till USA.

I alla ovanstående fall samlar labbet på sig mina negativ och skickar dem i klump vid jämna intervall. Det minskar kostnaden. Man kan räkna med att det kostar ca 120 kr att få negativen hemskickade, oavsett om det är en rulle eller 30.

Hej,

I linköping finns företaget enligt länk nedan
http://www.bevarabilden.nu/

Jag har ingen koppling till företaget och inte heller någon erfaremhet av deras tjänster, se därför detta inlägg som ett tips och inte som någon rekommendation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar