ANNONS
Annons

Framkallning misslyckad

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorAX

Medlem
Jag försökte mig på att för första gången framkalla papperskopior. Jag använde mig av agfa neutol (positiv) obruten flaska, och brovira papper. Fick med dessa när jag köpte förstoringsapparaten så det är förmodligen mer än 20 år gamla.

Framkallaren blandade jag 1+7 enligt anvisning.

Resultatet uteblev dock helt, papperen förblev helt vita. Efter ca 20 minuter antog de en brun nyans.

Vad kan man tyda av detta? Har jag gjort fel eller är det fel på kemin eller papperet?

Tack på förhand!

//Viktor

Såg framkallaren brunaktig ut är den troligen helt verkningslös, eftersom framkallningsämnena oxiderat. Använd färsk och nytillblandad kemi. Men även papperet kan ju vara för gammalt? Sen kan det ju också vara så att du belyst papperet alldeles för kort tid? kanske var det papper av hård gradation? Det kräver längre belysningstider för att reagera.

Ja,den var helt klart brunaktig. Framkallningsämnerna kan altså oxidera även då flaskanär oöppnad? Jag provade att framkalla i vanligt ljus för att se om papperet över huvud taget mörknade, även då tog det runt 20 min. Om ett papper inte framkallas alls, kan det bero på att papperet är föråldrat?

Hej !

Skaffa ny framkallare och prova, flytande är trevlig att blanda, men hållbarheten är sämre.

Även pappret åldras, det brukar bli mjukare, dvs gråare återgivning, förvånande att det inte blev något alls, prova med ny framkallare.

Går inte pappret att använda så kan du ju alltid fixera, torka och ha det som kvalificerat printerpapper .............. :).

//MW

En film framkallare som håller mycket länge är Agfa Rodinal (Själv funkade en öppnad flaska efter 20år). Men ofta så är hållbarheten rätt begränsad på flytande kemi och ofta så håller det bara några år innan det oxiderar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar