Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

mmmikael

Aktiv medlem
Tänkte skaffa mig en Mamiya RB67 och då jag tyvärr har en timmes resa till närmsta proffslabb så tänkte jag kolla om någon vet om/vart man kan skicka iväg sin rulle för framkallning.

Jag är inte intresserad av papperskopior utan vill bara ha negativen. Jag vill framkalla både färg och sv/v film. Dia har jag redan påsar till.

Nån som har nåt tips?

Jag skickar mina till Dox Bildstudio om jag inte har vägarna till någon stad. De är kanonbra och skapligt billiga, men s/v skickar de tydligen vidare i sin tur så det tar nog några dagar extra. Jag skickar bara färgrullar. S/v framkallar jag själv.

mmmikael skrev:
Tänkte skaffa mig en Mamiya RB67 och då jag tyvärr har en timmes resa till närmsta proffslabb så tänkte jag kolla om någon vet om/vart man kan skicka iväg sin rulle för framkallning.

Jag är inte intresserad av papperskopior utan vill bara ha negativen. Jag vill framkalla både färg och sv/v film. Dia har jag redan påsar till.

Nån som har nåt tips?

Bor du i malmö, eller?
Om så e fallet, kolla hos yfo eller någon labb i närheten om du ska soppa c-41. De sv-v rullarna, soppar du givetvis själv, billigast så.
ILKKA

Re: Re: Framkallning mellanformat

Finland skrev:
Bor du i malmö, eller?
Om så e fallet, kolla hos yfo eller någon labb i närheten om du ska soppa c-41. De sv-v rullarna, soppar du givetvis själv, billigast så.
ILKKA

Jag bor en dryg timme därifrån så det ska sparas ihop många rullar innan det lönar sig att åka dit om man bara ska framkalla. Visst kan man framkalla de sv/v rullarna själv men det är jag för lat för att göra. Kanske i framtiden....

Haha, upptäckte precis att det går att framkalla i Lund. Är där minst 2 ggr i veckan så det passar ju hur bra som helst. Tack ändå för tipsen!

dia och neg framkallning

I Stockholm anvander jag Maxfoto pa Olof Palmes gata for dia. Dom har just hojt fran 40 till 50:- per 120 rulle dia (80:- for 220)
Negativ film skickar jag till www.peak-imaging.com i England. Dom gor kopior i div storlekar och ar valdigt bra att ha och gora med. Annars gor Diabolaget kontaktkopior for 125:- ark (15 bilder for min 645;a) men forstoringarna blir ganska dyra.
Jag kan varmt rekommendera Peak Imaging i Sheffield, UK

Re: dia och neg framkallning

pederm skrev:
I Stockholm anvander jag Maxfoto pa Olof Palmes gata for dia. Dom har just hojt fran 40 till 50:- per 120 rulle dia (80:- for 220)
Negativ film skickar jag till www.peak-imaging.com i England. Dom gor kopior i div storlekar och ar valdigt bra att ha och gora med. Annars gor Diabolaget kontaktkopior for 125:- ark (15 bilder for min 645;a) men forstoringarna blir ganska dyra.
Jag kan varmt rekommendera Peak Imaging i Sheffield, UK
Har du något hum om hur filmen behandlas på väg dit? Röntgen? Vad blir den ungefärliga kostnaden med frakt, framkallning och mindre bilder (typ 13*18 eller nåt sånt kanske) där? Är det typ DAXkopior du får gjorda där eller råkopior? Är det lönsamt?

Peak-Imaging

Hej Lotta,
jag brukar skicka over ett antal rullar i taget i en liten papplada fran Posten, alt Peak's egna sma askar som du far med forsta forsandelsen. Rontgen el motsv har aldrig varit ett problem. Dom svarar alltid snabbt per mail och vet exakt var din film befinner sig i hanteringen. Priset for t.ex. framkallning och 15st 10x15cm kopior ar GBP 8,50 samt frakt pa kanske SEK 30. Det blir 10%rabatt for 3-4 rullar och 15% for storre mangder. Sen gor dom forstoringar till betydligt lagre priser an vad jag har hittat i Sverige. Jag gor ibland 40x50cm forstoringar och det kostar GBP 12. Kolla deras hemsida och skicka over nagra rullar. Du kommer inte bli besviken!

Har sagt det innan och säger det igen:

www.hhbild.com

Min polare Hans Hagman.
Han är noga soom fan med framkallningen och
tar 150 kr per film + kopior (12x12 eller liknande) inkl porto och så.

Han e sjysst, har varit med om många KLANTARSCHLEN som kallar sig för labb genom åren ;(

Niklas, pressad 1 steg

Hittar inget om framkallning & kopiering på sidan. Hur går jag tillväga om jag vill skicka till honom?

Nej jag vet, men info om framkallning kommer ut i framtiden på hans hemsida.

Du kan ringa 060-56 21 77
eller 070-373 16 47 och prata med honom, det är lättast.

Trevlig kille, har sitt labb (och butik) i Kvissleby utanför Sundsvall.

Ha det toppen Larsa !!!!!!

Niklas, nu med rosa bälg ;)

Traditionell s/v framkallning

och printning pa s/v papper (och inte det dar hemska fargpappret) gor jag hos Miniatyrfilm pa Skeppargatan/Riddargatan i Stockholm. Flera andra butiker skickar sina s/v jobb dit. Det ar ett tyskt par som skoter verksamheten i en kallare. Dom har ingen hemsida och ingen postorderverksamhet.
Dom gor riktigt fina jobb for oss som inte vill/kan/orkar gora det hemma.

ANNONS