Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning i skål, bladfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

mariaahlberg

Aktiv medlem
Jag tänkte framkalla mina 9x12 blad i skål filmen är efke iso 100.
Jag anv mig av extol framk som jag späder 1+1
Är det ngn som har framk tider för denna film så vore jag tacksam för hjälp.
Sen undrar jag om tips att kunna se tiden när jag framkallar i mörkret.
MVH Maria Ahlberg

http://www.digitaltruth.com/ Borde ha en tid..

Jag brukar använda en matlagningsklocka som piper efter en viss tid men det kan nog finnas bättre sätt. (Jag undrar alltid om jag har slagit igång klockan riktigt och hur länge det kan vara kvar.)

Jag använde mig av en timer som räknar ned. (köpt från Photax) Man ställer in tiden, och sendan när man lagt bladfilmen i skålen så startar man nedräkningen.

Det gick någorlunda, men ibland tryckte jag på fel knapp, så nedräkningen startade inte. Enda sättet jag fick reda på att jag gjorde fel var att timern aldrig pep. :-/

Nu har jag köpt en CombiPlan-tank för bladfilm. Annars skulle jag ha testat att prata in tidsangivelser på ett kassettband och spela upp den när jag skålframkallar. Då HÖR man ju hur länge man har framkallat och hur lång tid det är kvar. :)

Clas Ohlsson har en timer för 49:- som kan räkna ned och sedan tjuta. Kan anteras i mörker, då den har mörkervänligt stora reglage och kan förpassas till bröstfickan eller fästats på något magnetiskt så man hittar den i mörkret.

Alltid bäst att ha dubbla klockor om något skulle hända med den ena. Ett vanligt armbandsur med självlysande visare + en timer är nog bra.
Tänk på att en del självlysande material kan ge ljusskador på filmen så rikta klockan åt ett annat håll än mot filmen när du ska kolla tiden.

Jag kopierar ibland (sällan) färg.
Det är ungefär som svartvitt men man måste
ha absolut mörkt hela tiden.

Ganska länge använde jag mig av tekniker liknande
de som beskrivits tidigare.
Väldig ordning på vart allt är, släck allt ljus
fram med kopieringspapper, på avmaskningsramen,
exponering, 2 minuter i framkallare, 2 minuter i blekfix.

Jag använde ett utmärkt ur från claesOhlsson som man kan starta lätt i mörker,
det var inställt på 2 minuter, sen flyttar man kopian till fixet och sedan brukade jag
vänta tills jag var säker på att det gått 1 minut, då kan man tända utan problem,
tiden i fixet inte så noga, minst en minut innan ljus men sedan funkar både 2 och 3 minuter
utan problem.

jag har flera gånger glömt att ställa in rätt tid eller glömt att starta uret.
Uret hur förträffligt det än är tål inte fotokemikalier utan jag har fått köpa ett nytt.
det är mördande tråkigt att stå 3-4 minuter i absolut mörker.

Efter kanske 10 gånger med denna teknik var det dags att göra något åt saken.
Jag snickrade en låda tillräckligt stor att rymma 2 framkallningskålar, lådan har ett lock som går att fälla upp, det stannar själv i uppfällt läge. Locket har lister på undersidan så det hela blir ljustätt.

Sen lägger man en smal list under lådan så man kan vicka på den.

Alltså öppen låda, släck ljuset exponera i med kopian i första skålen stäng locket tänd starta klockan
vicka stilla på lådan nästan 2 minuter, släck öppna flytta stäng vicka vidare.

Min produktivitet i färgkopieringen ökande betydligt.

Liknade teknik borde funka även för skålframkallning av bladfilm. Låden behöver inte bli så stor heller
min rymmer 2 st 20x25 cm skålar!!

Bilagor

• lada2.jpg
    lada2.jpg
    34.1 KB · Visningar: 322
Framkalla bladfilm i filmdosa

Ett Tips!

Det finns en utmärkt framkallningsdosa för bladfilm som heter Combi-Plan och är svensktillverkad. Den tar upp till 4x5".
Den kostar en slant (runt en tusing) men när man har den så har man den ju.

Jag har skålframkallat bladfilm för jättelänge sen men det finns en risk för långsgående slöjor.
COMBIPLAN.jpg

Senast ändrad:
Jag har en CombiPlantank. Jag har ett par förpackningar Efke PL 100, men jag har inte lärt mig framkallningstiden för denna film i tank än.

Då denna tank kan läcka lite föredrar jag att agitera genom att gunga den fram och tillbaka sidledes.

Vid skålframkallning med konstant agitation måste man också testa vilken tid som passar bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar