Jag kopierar ibland (sällan) färg.
Det är ungefär som svartvitt men man måste
ha absolut mörkt hela tiden.
Ganska länge använde jag mig av tekniker liknande
de som beskrivits tidigare.
Väldig ordning på vart allt är, släck allt ljus
fram med kopieringspapper, på avmaskningsramen,
exponering, 2 minuter i framkallare, 2 minuter i blekfix.
Jag använde ett utmärkt ur från claesOhlsson som man kan starta lätt i mörker,
det var inställt på 2 minuter, sen flyttar man kopian till fixet och sedan brukade jag
vänta tills jag var säker på att det gått 1 minut, då kan man tända utan problem,
tiden i fixet inte så noga, minst en minut innan ljus men sedan funkar både 2 och 3 minuter
utan problem.
jag har flera gånger glömt att ställa in rätt tid eller glömt att starta uret.
Uret hur förträffligt det än är tål inte fotokemikalier utan jag har fått köpa ett nytt.
det är mördande tråkigt att stå 3-4 minuter i absolut mörker.
Efter kanske 10 gånger med denna teknik var det dags att göra något åt saken.
Jag snickrade en låda tillräckligt stor att rymma 2 framkallningskålar, lådan har ett lock som går att fälla upp, det stannar själv i uppfällt läge. Locket har lister på undersidan så det hela blir ljustätt.
Sen lägger man en smal list under lådan så man kan vicka på den.
Alltså öppen låda, släck ljuset exponera i med kopian i första skålen stäng locket tänd starta klockan
vicka stilla på lådan nästan 2 minuter, släck öppna flytta stäng vicka vidare.
Min produktivitet i färgkopieringen ökande betydligt.
Liknade teknik borde funka även för skålframkallning av bladfilm. Låden behöver inte bli så stor heller
min rymmer 2 st 20x25 cm skålar!!