Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning & hälsa ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredric C skrev:
Till exempel så i vissa fotokemikalier finns borsyra som tidigare klassats som helt ofarlig, nu finns belägg .....

Jag har sökt i evigheter och hittar inget på webben som kan vara tillförlitlig information vad gäller hur farligt kemikalier är, även om det du Fredric skriver om borsyra fast utan resultat när det gäller att borsyran inte skulle användas utvärtes (i medicinskt syfte.) Någon som kan hänvisa till lite länkar?

Lotta, allt finns inte på webben. :)

Ta gärna en titt i gamla nummer av Fotografisk Tidskrift (95-97 eller så), där finns många artiklar om mörkrum och hälsa.

Ta kontakt med grafiska förbundet, de har gett ut skrifter om hälsa och mörkrum.
(Trodde ni att fotografer är de enda som stått i mörkrum.)

Enkelt kan man säga:

Är du rökare ökar risken för att drabbas av cancer och allergier. Flera gånger om.

Ventilationen skall byta luften fem gånger i timmen.

Viktigt att torka upp spilld kemi, intorkat pulver som dammar runt är det värsta.

Gummihandskar är bra, byt dem varje dag. Har du industrihandskar byter du varje vecka.
En del säger att kontakt med gummit är värre än kemikontakten. Jag vet inte, följer bara råden från Karolinska.

lotelo skrev:
Jag har sökt i evigheter och hittar inget på webben som kan vara tillförlitlig information vad gäller hur farligt kemikalier är, även om det du Fredric skriver om borsyra fast utan resultat när det gäller att borsyran inte skulle användas utvärtes (i medicinskt syfte.) Någon som kan hänvisa till lite länkar?

Varse god, här är en!
http://www.kemi.se/

Jag är labbiträde själv och arbetar dagligen med kemikalier, själv utsätter jag mig för mycket större risker än amatörfotografer som vill blanda lite kemi själv. Men jag har fått lärt mig den "hårda vägen" att kemikalier är inte att leka med och kan ge skador oavsett hur de klassas eller vad amatörmässiga förstå-sig-på:are försöker slå i en. Det här kan man hålla på och älta i evigheter, men det är till slut upp till en själv, jag vill bara informera och tala att man ska vara försiktig.

mvh/Fredric

Hm. Det verkar som jag hade rätt och Lukin, tager, Mi och NiUM hade fel.

Det glädjer mig att se att ni har insett att kemikalier ÄR farliga och att digitalkameror är helt ofarliga; man kommer inte att bli sjuk eller få cancer oavsett hur mycket man använder en.

Tackar för era tips:) En kompis propsar på att det är ofarligt att labba fast hon är gravid. Jag hävdar att det är skadligt men hittar som sagt för lite bevis. Ska rota runt på nåt bibliotek och länktipset här för att se..

EdwardH skrev:
Du borde slå hon! Mycket.

Hon är lika korkad som de mammorna som glatt fortsätter att supa och röka efter de blivit gravida.

*suck*

Bevisa! (Jag håller med om att det är dumt och därför vill jag ha bevis)

Misshandel är väl också lika illa förresten?

Om vi nu snackar om hälsa och digital bild så kan man ju alltid fråga sig hur nyttigt det är att sitta framför en datorskärm i flera timmar.
Beror på om du följer TCO's råd eller inte. Skärmen i sig är inte farligare än en telefon rent strålningsmässigt, en tv brukar ha högre gränsvärden, det som oftast kommer upp är eye-strain, folk glömmer att blinka, men platta TFT/LCD skärmar är bättre. Annars är det vanliga muskel smärtor och spä'nningar för att folk sitter fel och har dåliga stolar, etc. Ergonomi och arbetsmiljö.

Men jag har fått lärt mig den "hårda vägen" att kemikalier är inte att leka med och kan ge skador oavsett hur de klassas eller vad amatörmässiga förstå-sig-på:are försöker slå i en.
He, stämmer, jag är glad amatör, men det finns en hel del "roliga" saker som kan göras av det allra enklaste medel som oftast finns att få tag i på en vanlig mataffär. Oftast är dessa förknippade med hyss och saker som brinner bra. Och med en kemisal i bakfickan går det att hitta på mycket ofog.

Kort sagt kan man väl säga att så gott som allting är farligt om det inte görs på rätt sätt. Varningstexterna är där av ett skäl, och det är inte för skojs skull, men med rätt hantering så kan saker vara "så gott som" ofarliga.

God ventilation är ett måsta, oavsett vad man jobbar med. Men speciellt viktigt om man jobbar i mindre rum och med saker som kan dunsta eller förångas.

Jag bara undrar varför du inte tänkt på gas/skyddsmask tidigare? Sluta fundera och köp en direkt.

Det är märkligt hur långt det kan gå innan folk tänker på sin hälsa. Man kan ju inte äta o skita ur sig allt...

EdwardH skrev:
digitalkameror är helt ofarliga; man kommer inte att bli sjuk eller få cancer oavsett hur mycket man använder en.
Hur får du ström till kameran, datorn och skrivaren? Hur mycket plaster har gått åt för att bygga dem? Tror du att bläcket i skrivaren är ofarligt? Det är inte så att jag vill försvara kemikalierna i mörkrummet men tro inte att digitalkamerorna är fria från synd.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar