Annons

Framkallning film mellan/storformat, var?

Produkter
(logga in för att koppla)

engl

Ny medlem
Hallå FS, mitt första inlägg här :)

Jag fotograferar en del mellanformat sedan tidigare, och undrar var jag billigast kan få framkallning av 120-format film färgnegativ/dia. Någon som har tips? Jag är bara intresserad av framkallning, inga kopior.

Jag har även nyligen beställt en storformatskamera, Crown Graphic 4x5. Någon som har tips på var man billigast framkallar 4x5 bladfilm? Färgnegativ/dia.

För storformat är det enda jag hittat Crimson, vilket verkar ganska mycket dyrare än att skicka till Peak Imaging i England. Jag hade helst hållt min inom Sveriges gränser, men det ser ut att kosta ~80kr per blad på Crimson jämfört med ~30kr från Peak Imaging (med frakt, 10 i taget).

Tack på förhand för tips!
 
Jag skickar mina till Proffskopia i Sverige AB när det gäller 120film färgneg,snabb leverans
pris 64kr rullen + moms (80kr) + 45 kr porto .För något år sen lämnade jag in dom på Expert
och det kostade ca 75 kr och 2-3 veckors leverans tid.Formatet 4x5 har jag ingen prisbild av.
Det kanske finns billigare alternativ.
 
Senast ändrad:
Hallå FS, mitt första inlägg här :)

Jag fotograferar en del mellanformat sedan tidigare, och undrar var jag billigast kan få framkallning av 120-format film färgnegativ/dia. Någon som har tips? Jag är bara intresserad av framkallning, inga kopior.

Jag har även nyligen beställt en storformatskamera, Crown Graphic 4x5. Någon som har tips på var man billigast framkallar 4x5 bladfilm? Färgnegativ/dia.

För storformat är det enda jag hittat Crimson, vilket verkar ganska mycket dyrare än att skicka till Peak Imaging i England. Jag hade helst hållt min inom Sveriges gränser, men det ser ut att kosta ~80kr per blad på Crimson jämfört med ~30kr från Peak Imaging (med frakt, 10 i taget).

Tack på förhand för tips!

Svart/vitt är såpass enkelt att du lika gärna kan göra det själv, då kostar det i princip ingenting.
Färg finns det "billiga" labb för i tyskland, där har jag fått priser runt 27 kr / blad och mängdrabatt om man beställer fler än 10.
 
Jag har lämnat in en 120-rulle diafilm till Japanphoto som skickade den till Tyskland. Det kostade bara 39:- inklusive moms och resultatet var finfint. Tog 10 dagar tror jag.
 
Hallå FS, mitt första inlägg här :)

Jag fotograferar en del mellanformat sedan tidigare, och undrar var jag billigast kan få framkallning av 120-format film färgnegativ/dia. Någon som har tips? Jag är bara intresserad av framkallning, inga kopior.

Jag har även nyligen beställt en storformatskamera, Crown Graphic 4x5. Någon som har tips på var man billigast framkallar 4x5 bladfilm? Färgnegativ/dia.

För storformat är det enda jag hittat Crimson, vilket verkar ganska mycket dyrare än att skicka till Peak Imaging i England. Jag hade helst hållt min inom Sveriges gränser, men det ser ut att kosta ~80kr per blad på Crimson jämfört med ~30kr från Peak Imaging (med frakt, 10 i taget).

Tack på förhand för tips!

Om du inter väljer de dyraste proffslabben typ Crimson,så kan jag varmt rekommendera "enbrabild" Rolf Berntzen
som gör ett riktigt fint jobb (klararar alla format och kopieringar också).
Ibland annonserar han här på fotosidan-kolla under jobb sökes..
 
Sökte runt lite och hittade dessa två trådarna om framkallning och tyckte jag skulle delge min åsikt ang lab. Ta bort dom om du inte gillar dom, men medge att det är ett bra labb i sammanhanget. Brukade köra på staffans bilder i göteborg, men dom har ju lagt ner, liksom många andra labb tyvärr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.