Annons

Framkallning av Scala

Produkter
(logga in för att koppla)

eskov

Medlem
Black&White i Danmark har lagg ner framkallningen av Scala. Har nägon provat något annat labb?

Jag testade www.mayer-lab.de utan att bli riktigt nöjd. Några av rullarna hade bl.a en lätt brunaktig ton. Jag har skickat frågor till dom men inte fått svar ännu.

Annars var dom mycket billigare än B&W. 5,20 euro + moms för framkallning, men dom tar extra för att pressa filmen. 3 euro för porto och räkningen följer med i brevet.

Testade just labbet i UK med 4:a rullar.

Jag var där och lämnade in och de postade hem dem.

Primary Colour Ltd
80 Kingsland Road
London
E2 8DP
Tel. +44 20 7729 4949
Fax. +44 20 7729 20801
Web: www.primary-uk.com

Kostade £35 för 4:a rullar med rek post i retur. Priset är utan UK VAT då jag är momsregistrerad. (VAT = 16%, tror jag)

På de fyra rullarna var det jämn och bra kvalitet.

Mvh
Anders

Oj mao så säljs Scala utan framkallning nuförtiden?
Tidigare så köpte jag en rulle via ScandinavianPhoto och skickade till B&W, då ingick framkallningen i priset!

Tyvärr försvann rullen i posten eller hos labbet så brorsans bröllopsbilder försvann, perfekt :-(

/Svante

Tack Anders, ska prova dom nästa gång.

Scandinavianphoto har slutat sälja Scala.

I Stockholm kan man köpa den hos Kameradoktorn:
120 film för 108/st eller 510 för 5
135 film för 130/st eller 635 för 5
inkl moms.

Jag skickade en Scala till Black&White i Danmark för tre veckor sedan, visste inte att de slutat framkalla Scalan. Jag har inte hört något och inte fått filmen tillbaka. Vad göra?

Jag skickade en rulle på test till mainphoto i USA. www.mainphoto.com
Gick snabbt och var riktigt billigt. Under hundringen slutade det på ramat och inklusive returfrakt. Då tillkommer frakt till USA, men den var inte dyr heller. Jag tyckte det blev riktigt bra, men jag har iof inte så stor erfarenhet av scala innan.

/Arvid

Efter att ha mejlat Black&White kom nu filmen tillbaka - oframkallad - utan någon som helst kommentar från dem! GRRRR! Det tog 4 veckor...

Jag har ju faktiskt betalt för framkallning, så jag skall ringa Scandinavian Photo idag och fråga hur de tänker lösa det!

Nu har jag pratat med Scandinavian Photo. De visste inte var jag skall sända filmen - hänvisade till Agfa. För övrigt nämnde de att de har slutat sälja Scala på grund av de labbproblem som finns. Var kan man nu få tag på den?

På Agfa lovade man att mejla adressen på en firma i Tyskland, säkerligen det som Esko inte var nöjd med... De sa samtidigt att de inte tar något ansvar för att jag betalt för framkallningen - de hänvisade tillbaka till Scandinavian Photo när det gäller det.

Testa tyska Oschatz. Framkallning där kostar 5,60 Euro och portot är 1,60 Euro för en film och 2,20 för två. De är väldigt trevliga. Skrev tom Es freut uns auch Post aus Schweden zu erhalten :)

Fotoelektronik.se har filmen på sin hemsida - om man söker. Dessutom till ett riktigt bra pris. Men i ett mail från februari säger de att de har riktigt svårt att få fram filmen då de flesta leverantörerna har svårt att få fram filmen. Vet inte hur läget är nu.

Fick precis min andra rulle från mainphoto i USA.
Resultatet blev mycket bra tycker jag. Inga repor. Inga konstiga färger.
Ramat och inklusive returfrakt gick det på $10. Inte alls farligt tycker jag.
Skönt, jag blev lite orolig när jag hörde att labbet i Danmark slutat framkalla scala, jag som precis köpt ett 10-pack.

Om man gillar svartvita dior och ändå måste skicka rullarna utomlands kanske http://www.dr5.com/ kan vara av intresse? Man kan fota med de flesta svartvita filmerna på marknaden och få dem framkallade till dior.

Jag får väl meddela slutet på min historia också. Jag sände filmen till Primary Colour i London. Den var tillbaka inom en vecka och med utmärkt resultat. Baksidan? Dyrt, det kostade 14,69 pund med returfrakt och VAT, närmar sig väl 200 kr skulle jag tro...

på sista sidan i detta pdf dokument finns en lista över lab som soppar scala.
http://www.agfa.com.hk/ci/downloads/Agfa Scala 200x.pdf

vilka andra analoga metoder finns för att få till ett svv dia? eller ska jag kanske skriva, vad är fördelen med scala?

Jag har vid några tillfällen använt mig av ett rent repro- förfarande t-max till t-max och även provat att "vända" en svv fil för att sedan skriva ut den på t-max i min filmskrivare. Resultatet i båda fallen blev "dior". Hur dom blev jämför med ett äkta diaförfarande kan jag inte uttala mig om. Resultaten blev "säljbara" i båda fallen.

olle

Jag har skickat fem rullar till Main Photo i USA nu. Alla med bra resultat. Senaste rullen (ramat) gick på 76 kronor med returfrakt. Slå det om ni kan!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar